Kad je 2000. usvojena Direktiva o elektroničkoj trgovini, koja je omogućila tzv. režim slobodne luke za internetske platforme i trebala potaknuti poduzetnički razvoj internetskog biznisa, nitko nije računao da će tada benigne društvene mreže poput Facebooka i platforme poput YouTubea i Googlea postati himere koje sad već ozbiljno ugrožavaju slobodu i demokratičnost. I korporativnu i medijsku.
Tijekom posljednjih 20-ak godina ove, sad već monopolističke platforme, razvile su poslovne modele u kojima su zaradile na reklamama na prijenosu medijskih sadržaja, sa zanemarivom ili nikakvom naknadom proizvođačima sadržaja – autorima i nakladnicima. Ali i bez ikakve odgovornosti za sadržaj koji prenose te s alarmantnim problemima zloporabe osobnih podataka korisnika. Preveli su fikciju u stvarnost i postali Veliki Brat iz Orwellove “1984.” više od CIA-e, KGB-a i svih tajnih službi zajedno.
Ušle su u konfrontaciju s državama koje su im odlučile zakonima naložiti da plate naknade autorima i izdavačima. Žestina njihove pobune izgleda kao pravi korporativni međudržavni rat.
U Europi je krenulo s Francuskom koja je prva implementirala u zakon Direktivu o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu EU pokušavajući ispraviti neravnoteže, a ovih je dana eskaliralo u Australiji koja je zakonom regulirala da platforme moraju platiti naknade izdavačima za poveznice s vijestima.
Facebook je tada blokirao sav sadržaj koji donosi ikakve vijesti, pa i nužne obavijesti. Uslijedila je međunarodna reakcija, Kanada je dala potporu Australiji i najavila sličan zakon, podršku je obećalo još 15 zemalja. Sve jako podsjeća na ratno stanje i savezništva iako pomahnitali sudionik nije država, nego korporacija koja pokušava uspostaviti sve elemente državnosti; ne tako davno propala im je ideja kreiranja svog novca, virtualne kriptovalute.
U Hrvatskoj je u saborskoj proceduri Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima; od zakonodavca su autori tražili, ali nije i uvršteno, da platforme daju izdavačima uvide u algoritme izbora i redoslijeda objavljivanja sadržaja. Nadamo se da će razmisliti o tome, da opet ne bude, govoreći Facebook jezikom: “One dollar short, one minute late.”
Od 12. veljače do 15. svibnja posjetite izložbu "Hrvatska svijetu"