Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Oprez! Ovo su četiri ubojice vašeg srca

Da biste sačuvali srce i normalnu razinu tlaka, morate promijeniti način života. Prvo smanjite stres, primjerice stalne jurnjave na posao
29. siječnja 2013. u 09:20 13 komentara 1167 prikaza
stres,ured,papiri,galama,bijes
Foto: Thinkstock

Iznimno niske temperature zraka proteklog vikenda uzrokovale su pojačane tegobe u srčanih bolesnika i u osoba s visokim tlakom. Nisu se svi pacijenti držali strogih uputa liječnika o izbjegavanju hladnoće, što im je stvaralo dodatne zdravstvene probleme. Iako liječnici redovito upozoravaju na oprez, mnogi bolesnici to ignoriraju. A baš to ne smiju jer su bolesti srca vodeći uzrok smrtnosti u svijetu i u Hrvatskoj, upozorila je prim. dr. sc. Mirjana Jembrek Gostović, ravnateljica Poliklinike za bolesti srca "Srčana" u Zagrebu.

Preskakanje obroka

Unatoč boljoj educiranosti populacije i pojačanoj prevenciji, srčane bolesti ipak uzimaju svoj danak. Suvremeni način života, koji nerijetko znači dan ispunjen stresom, preskakanje obroka, konzumiranje gotovih jela s puno soli... ne ide u prilog zdravlju srca i krvožilnog sustava.

– Da biste sačuvali srce i normalnu razinu tlaka, morate promijeniti način života. Prvo smanjite stres, primjerice stalne jurnjave na posao, u automobilu pa i u slobodnom vremenu. Manje ćete se uzrujavati, pa će se smanjiti i lučenje hormona koji ubrzava rad srca i povisuje tlak (adrenalin). Tako se štede srce i krvne žile za dulji kvalitetan život – preporučuje prim. dr. Jembrek Gostović.

Također treba smanjiti unos soli u organizam! I nevidljivo soljenje kao na primjer u kruhu, mesu i juhama, znači velik unos soli u tijelo. Smanjen unos soli znači manji krvni tlak. Pretilost je opasna za srce i krvni tlak – zato smanjite kilograme. Smanjenjem tjelesne težine smanjuje se opterećenje srca i krvnih žila. Redovito kontrolirajte tjelesnu težinu.

Dozirano kretanje

Ako imate visok tlak, hodajte! To smanjuje opterećenje srca i krvnih žila. Tjelesna aktivnost najbolji je prirodni podražaj za rad srca i širenje krvnih žila. No, kretanje mora biti dozirano, po savjetu i uz kontrolu stručnjaka, kako se ne bi polučio suprotan, nepovoljan učinak na krvni tlak.

Pušenje dodatno uništava krvne žile! Vježbajte redovito, hranite se pravilno, održavajte normalnu tjelesnu težinu, prestanite pušiti, opustite se, izbjegavajte stres, kontrolirajte i liječite krvni tlak, liječite šećernu bolest, kontrolirajte i liječite povišeni kolesterol.

>>Prvi put u povijesti smrtnost od srčane bolesti u RH niža od 50%

Postanite odgovorni prema sebi - Pokren

Postanite odgovorni prema sebi

- Pokrenite se, što više se šećite

- Održavajte normalnu tjelesnu težinu

- Hranite se pravilno

- Opustite se, izbjegavajte stres

- Odlučite da ćete prestati pušiti

- Kontrolirajte i liječite krvni tlak

- Liječite šećernu bolest

- Kontrolirajte i liječite povišeni kolesterol

Što morate znati: Znakovi bolesti

Što morate znati: Znakovi bolesti i situacije koje mogu biti rizične za život

Simptomi koji upozoravaju

Zastoj srca česta je i smrtonosna pojava. Bol u prsima, gubitak daha, mučnina ili povraćanje te gubitak ravnoteže među najčešćim su znakovima srčanog aresta. Neki ljudi osjećaju ove simptome satima prije zastoja srca. U 90 posto slučajeva simptomi traju barem pet minuta.

Opasni ponedjeljak

Posebno su stresna jutra ponedjeljkom. To pokazuju i podaci koji otkrivaju da je ponedjeljkom ujutro 20 posto više srčanih udara. Kako ne biste postali dio poražavajućih statistika, omogućite si kvalitetan vikend. Subotom i nedjeljom se odmarajte, ali ne pretjerujte sa spavanjem. Naime, ako vikendom dugo spavate, a onda se ponedjeljkom budite rano, dovodite organizam u stanje iznimno povećanog stresa. Zašto? Tijelo je tijekom vikenda izgubilo prirodni ritam, a ponovno vraćanje u uobičajeni raspored ponedjeljkom može završiti srčanim udarom.

Kobni snijeg

Svaka napetost kojoj je izložen organizam koja se ne događa često potencijalna je opasnost za srce. Primjerice, čišćenje snijega lopatom zahtjevna je aktivnost i, ako niste u dobroj formi, mogla bi utjecati na rad srca. Velik napor povećava proizvodnju hormona, što utječe na rad srca.

Poslušajte savjet kardiologa BAC

Poslušajte savjet kardiologa

BACITE 
CIGARETE, 
SRCE ĆE VAM ZAHVALITI

Krvožilne bolesti, osobito infarkt srca, najveći su uzrok smrtnosti starijih osoba, a broj oboljelih od raka pluća u posljednjih je 40 godina udvostručen.

VOZITE BICIKL, PLIVAJTE, IGRAJTE TENIS

Vožnja biciklom, tenis i plivanje odlično čuvaju srce, poboljšavaju san bolje od lijekova za spavanje i sprečavaju osteoporozu. Zato izdvojite vrijeme za svoje zdravlje.

REDOVITO KONTROLIRAJTE KOLESTEROL

Ako je netko od bliskih rođaka imao srčani infarkt ili moždani udar prije šezdesete godine života, morate obaviti kardiološke preglede! Redovito odlazite k liječniku, osobito ako imate visok krvni tlak .

MEDITERANSKA HRANA JE NAJBOLJA

Mediteranska hrana smanjuje opasnost od srčanog infarkta i sprečava bolesti krvožilnog sustava. Jedite ribu, povrće i svježe voće, mahunarke i žitarice, maslinovo ulje te umjereno solite.

Elipso

  • Pomeja:

    Seks, samo seks, vodite ljubav- ne stidite se toga. I sve ce biti OK.

  • Trempetich:

    Ovo je paradoks? Pa što nije život sam po sebi "ubojit" za srce? Što ne počnemo svi umirati kad se rodimo? Bogati nećemo biti svi, ali ćemo umrijeti svi. To je jedina sigurna ambicija koja će se ostvariti....a dotad...ovdje smo da se zabavimo....

  • suludisumar:

    Hm Po ovim preporukama cijenjenih doktora, ostaje mi samo da umrem, ničim izazvan, jer kad bi se slučajno uklopio u sve ove savjete da preživim morao bi: Dati otkaz na poslu, puno šetati oko burze rada, igrati tenis na kredit ... prikaži još!t kojeg ne mogu dobiti, jesti skupu ribu koju ne mogu kupiti, prodati automobil kojeg nemam, platiti čišćenje snijega s novcima koje nemam i naravno prestati čitate liječničke savjete, da se ne uznemiravam.