Objavljeno vijesti danas: 133
"Dopunska nastava"

Žestoka kritika davno raštimanog sistema

18.07.2019.
u 11:52

Na filmskom festivalu u Puli premijerno je prikazana “Dopunska nastava” redatelja Ivana Gorana Viteza poznatog po uvrnutim, za hrvatski film netipičnim radovima “Šuma Sumarum” i “Narodni heroj Ljiljan Vidić”. Vitezov najnoviji film stilski je tek malo konvencionalniji, ali zato mnogo žešći u otvorenoj kritici odavno raštimanog sistema.

Glavnu ulogu socijalno ugroženog i svježe razvedenog hrvatskog branitelja koji s lovačkom puškom upada u školu svoje kćeri uvjerljivo igra Milivoj Beader, dok njegovu otuđenu suprugu i sestru gradonačelničkog kandidata u maloj hrvatskoj sredini tumači Marina Kostelac.

Lik neodoljivo nalikuje Bandiću

Spominjanje njezina brata ovdje nije slučajno, jer čitava se radnja događa samo deset dana uoči lokalnih izbora u kojima se ne biraju sredstva za osvajanje političkih poena, pri čemu se aktualni lokalni šerif u interpretaciji Željka Königsknechta ne libi riskirati ni živote zatočene djece. Pritom mu, kako to obično biva, podršku pružaju mladi PR strateg (Janko Popović Volarić), korumpirani policijski načelnik (Darko Janeš), proračunani novinar lokalnog portala s velikim ambicijama (Filip Eldan) i trupa plaćenika koji preuzimaju ulogu specijalnih policijskih postrojbi dodatno intenzivirajući talačku krizu. U svijetu u kojem baš ništa nije kako treba, jedini koji mogu spasiti stvar mali su ljudi – razredna učiteljica, nižerangirani policajac i školski domar koje igraju izvrsna Anita Matić Delić, strastveni Marko Cindrić i nenadmašni Zlatko Kićo Burić.

Bez ulaženja u daljnje otkrivanje radnje, jasno je da se radi o filmu u kojem je redatelj odlučio “skinuti rukavice” i obračunati se sa svim stvarnim i percipiranim pošastima današnjice, od korupcije i raspada socijalne države do paranoje od migranata i Istanbulske konvencije. Oštri politički triler pritom je začinjen dozom apsurdističkog humora, pri čemu su negativci na visokim položajima dovedeni do potpune karikaturalnosti, pretvarajući se u moralne i izvedbene nakaze, dok stvarni junaci i žrtve njihovih politika ostaju realistični, a time i bliži gledateljima.

– Svi gledamo što se oko nas događa i ne možemo vjerovati vlastitim očima. Želio sam što više toga staviti u film, prikazom jednog događaja u malom mjestu obuhvatiti što kompletniju sliku današnje Hrvatske. Čini mi se da su mnogi već digli ruke, nadaju se da će se sve nekako riješiti samo od sebe, a ja ne želim biti dio te apatije – rekao nam je Ivan Goran Vitez koji, za razliku od redatelja Predraga Ličine, Vinka Brešana i Bobe Jelčića, nije bojkotirao novinsku konferenciju svojeg filma u Puli. Štoviše, na predstavljanju “Dopunske nastave” pojavili su se i gotovo svi glavni glumci, uključujući osnovnoškolce Fridu Jakšić i Franka Pavičića, koji su pokazali zavidnu zrelost.

Vitez je za većinu njih planski pisao uloge, a suradnju s glavnim glumcem Milivojem Beaderom pripremao je godinama. I zaista, teško je pronaći bolju osobu za lik poludjelog branitelja od ovoga moćnog glumca koji je i sam bio u ratu, no istovremeno je itekako svjestan socijalnih tereta današnje Hrvatske.

– Ovo su priče kojima neprestano svjedočimo. Neki dan potreslo nas je ubojstvo socijalne radnice u Đakovu, nešto ranije onaj užas na Pagu… iza moje zgrade u Zagrebu udruga je ratnih veterana koje gledam svaki dan. Hrvatska je puna likova poput ovoga kojeg igram – istaknuo je Beader, na što se nadovezao i Željko Königsknecht, publici poznatiji po nešto lakšim, satiričnim ulogama.

– Kad sam pročitao scenarij, rekao sam Vitezu da nisam prava osoba za njega. Uloga koju mi je namijenio potpuno je različita od svega što inače igram. Međutim objasnio mi je da je ona pisana baš za mene, uvjerio me da nastavim i moram priznati da na kraju nije bilo teško pronaći inspiraciju, pa čak ni u nekim stvarnim osobama – rekao je glumac, čiji lik u mnogim aspektima neodoljivo podsjeća na dugovječnog zagrebačkog gradonačelnika Bandića.

Posveta Ivi Gregureviću

Na isti način uloga šutljivog domara originalno je pisana za prerano preminulog Ivu Gregurevića. Veliki glumac otišao je usred snimanja, a ekipa filma nije mu zaboravila odati počast na večernjoj premijeri u pulskoj Areni.

Sudeći prema glasnim reakcijama premijerne publike, Vitezov film mogao bi biti među bolje ocijenjenim naslovima ovogodišnjeg festivala.