Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Kazalište

Matišićevo pravo na autorstvo treba braniti do zadnje kapi krvi

Kada smo već kod okrutnosti, kako je moguće da nikome nije okrutan kazališni prizor pravog hrvatskog vjernika koji odlazi zahvaliti Gospi u Međugorje što je kaznila dilera zbog kojeg se ubila njegova kći? A kazna je rođenje teško retardiranog djeteta koje je poživjelo tek nekoliko dana
23. siječnja 2017. u 11:00 2 komentara 697 prikaza
Prizor iz "Ljudi od voska" a Goranom Grgićem i Almom Pricom
Foto: arhiva HNK Zagreb

Još od histerije koju su po društvenim mrežama i medijima izazvale dvije zagrljene Gospe na plakatu koji je trebao najavljivati jednu kazališnu predstavu nije viđena haranga kakva se sada vodi protiv teatarskog autora i teatarskog čina, Mate Matišića i “Ljudi od voska”. Riječ je o novoj hit predstavi HNK Zagreb o kojoj, kako to kod nas već biva, najžešće zbore upravo oni koji predstavu – nisu gledali. Odmah da se razumijemo: ne želim se baviti zastrašujućim privatnim obračunima, sve pod parolom “jednog će dana to čitati i te djevojčice”, već onim što je Matišić napisao za kazališnu scenu i što je na njoj izvedeno. Ono najosnovnije, i to treba braniti do zadnje kapi krvi, autorska je sloboda. Ako je netko autor, onaj koji svoje djelo potpisuje imenom i prezimenom, ali i svim svojim bivšim (i budućim) djelima, a nije onaj tko virtualni prostor zasipa svojim frustracijama skriven iza web-nadimka, onda ima puno pravo u svoje umjetničko djelo utkati i dijelove svog života.

Dapače, to neizostavno, manje ili više skriveno, i radi. Što je od toga život, a što umjetnost, zna samo taj autor. Da, treći dio drame “Ljudi od voska” priča je o posvojenju djeteta čiji su roditelji mrtvi. Da, Matišić je posvojio dvoje djece. U tom dijelu drame on se, među ostalim, bavi percepcijom tog čina u hrvatskoj javnosti, publici sa scene u lice baca teze i terminologiju žutog tiska koji je do u detalje secirao živote i smrt roditelja te djece.

No sada se javnost brine o tome je li on to učinio na posebno okrutan način. U kazalištu on je autor, kod kuće je roditelj, zar je tako nemoguće razlikovati te dvije sfere i prihvatiti da čovjek ima pravo prosuđivati u obje sfere svog života? A kada smo već kod okrutnosti, kako je moguće da nikome nije okrutan kazališni prizor pravog hrvatskog vjernika koji odlazi zahvaliti Gospi u Međugorje što je kaznila dilera zbog kojeg se ubila njegova kći? Kazna je rođenje teško retardiranog djeteta koje je poživjelo tek nekoliko dana. Kojekakvim dušebrižnicima to očito nije sporno jer o tim ljudima nisu ništa čitali u nekom žurnalu kod frizera.

Kova d.o.o.
HRVATSKI PROIZVOD
Domaća tvrtka napravila samosterilizirajući kontejner koji efikasno čisti zrak od mikroorganizama poput bakterija i virusa
PBZ
#OSTAJEMDOMA
Vodič za biznis: online usluge koje će vam dati uvid u poslovanje u svakom trenutku
  • mare0801:

    Bravo Matišić,kazalište koje provocira i tjera gledatelja na preispitivanje,to je to! Uostalom,halabuka nije proistekla iz umjetničkih krugova,nego od kćeri Krste Papića,koju pokojnici,otac i pomajka,nisu smatrali podesnom za skb o djeci. Ogoliti se na taj način u predstavi i žrtvovati svoju ... prikaži još!ju i intimu bliskih sebi,ne mogu sigurno svi ljudi,ali istinski umjetnici moraju.

  • bakulušić:

    Do zadnje kapi krvi se treba boriti za to da svatko smije i može reći ono što ne vrijeđa bližnjega i bližnje. "Pravi hrvatski vjernik", pa ni svaki drugi vjernik, nikada neće napraviti to što mu se u kazališnoj predstavi ... prikaži još! pripisuje. To mu može pripisati samo netko tko ima bolesnu maštu.