Film „Zvizdan“ Dalibora Matanića ušao je u selekciju međunarodnog filmskog festivala u Cannesu, u selekciji Un certain regard. Hrvatski audiovizualni centar danas je u podne u zagrebačkoj Gliptoteci organizirao press konferenciju sa službenom objavom velike vijesti i prigodnim slavljeničkim druženjem na kojem su se okupili domaći filmaši da bi s Matanićem proslavili uspjeh kakav nova hrvatska kinematografija još nije zabilježila.
Naime, dosad smo imali filmove (Brešan, Ogresta, Sviličić) na preostala dva najveća međunarodna filmska festivala, onima u Berlinu i Veneciji, imali smo i filmove u konkurenciji za nagradu Europske filmske akademije, ali Cannes, najveći, dugometražnim je filmovima bio nedostupan, čak i u segmentu koprodukcija. Dosad smo imali nešto uspjeha s kratkometražnim filmovima u službenim selekcijama, a među njima je i Matanićev „Tulum“ bio prikazan u selekciji Tjedan kritike.
Da bi se ovako nešto moglo dogoditi, prije dva tjedna najavio je uvijek dobro obaviješteni magazin Screen koji je jedino Matanića i Kusturicu istaknuo kao moguće kandidate iz regije Balkana, ali ta je objava djelovala previše dobro da bi ju se prihvatilo kao gotovu stvar. A zbog krutih pravila festivala nikakvu potvrdu, pa ni njezinu naznaka, prije današnjeg službene objave nije se moglo dobiti.
Film „Zvizdan“ Matanić je počeo snimati u listopadu prošle godine na Peručkom jezeru i zahvaljujući tome što je s montažom (Tomislav Pavlic) započeo usporedo sa snimanjem imao je sasvim dovoljno vremena – za njegove pojmove čak i neuobičajeno dugo, četiri mjeseca – na miru izmontirati i prijaviti film u Cannes. Filmska priča smještena je u tri različita desetljeća, u dva susjedna sela opterećena povijesnim naslijeđem. Pratimo tri ljubavne priče od kojih je svaka zapravo priča o zabranjenoj ljubavi, a glavne uloge tumače Tihana Lazović i Goran Marković.
Hrvatska je kinematografija u prošlosti nešto bolje stajala s Cannesom. Upravo je ondje, na prezentaciji hrvatskih animiranih filmova 1959. godine, skovana sintagma „zagrebačka škola crtanog filma“ koja se zadržala do danas kao pojam svjetski prepoznatog i priznatog umjetničkog vala, a kratki film „Moj stan“ Zvonimira Berkovića o problemima stanovanja osvojio je 1962. godine nagradu za najbolji film. Ali opet uspjeh Matanićeva „Zvizdana“ nije samo rezultat za pamćenje u novom hrvatskom filmu nego u njegovoj cjelokupnoj povijesti.
>> Počelo snimanje Matanićeva filma 'Zvizdan' o tri zabranjene ljubavi koje prati teret prošlosti