Za gangsterski mjuzikl "Emilia Pérez" francuskog redatelja Jacquesa Audiarda, ovogodišnja sezona nagrada krenula je poprilično obećavajuće. Film neobične premise, koji prati rodnu tranziciju opakog meksičkog narko-bossa, osvojio je, između ostalog, nagrade na Filmskom festivalu u Cannesu, Zlatne globuse i Europske filmske nagrade. Kulminacija tog uspjeha bilo je, za jedan film koji nije na engleskom jeziku, rekordnih trinaest nominacija za Oscara, uključujući i onu za najbolji film i najbolju glavnu ulogu. Međutim, kada su vidjelo isplivale kontroverzne izjave kako redatelja, tako i glavne glumice, Španjolke Karle Sofije Gascón - koja je u povijest ušla kao prva transrodna glumica ikada nominirana za taj prestižni zlatni kipić - oskarovske šanse tog filma potonule su na dno.
Problemi su započeli s kritikama na račun samog prikaza Meksika u filmu. Iako je radnja smještena u Meksiko, "Emilia Pérez" je gotovo u potpunosti snimljena u Francuskoj. Mnogi meksički kritičari i gledatelji zamjerili su redatelju Audiardu minimalno uključivanje meksičkih glumaca i filmskih djelatnika u produkciju, kao i površan, stereotipan prikaz meksičke kulture i problema s kojima se ta zemlja suočava s narko kartelima.
Situacija se dodatno zakomplicirala Audiardovim izjavama u jednom intervjuu, kada je španjolski jezik opisao kao "jezik skromnih zemalja, zemalja u razvoju, siromašnih i migranata" te je komentirao kako nije mogao naći dovoljno dobre meksičke glumce za film. Ove riječi izazvale su bijes i osudu na društvenim mrežama i u medijima u Španjolskoj, Meksiku i cijeloj Južnoj Americi, a iako se Audiard kasnije ispričao zbog eventualnih nenamjernih uvreda, šteta je bila učinjena. A dok su se kritike na račun redatelja i prikaza Meksika još uvijek pljuštale, pojavio se novi, još veći problem. Dobro je poznato kako na internetu ništa nikada ne nestaje, pa su tako otkrivene i stare objave glavne glumice Karle Sofíje Gascón na mreži X, prepune uvredljivih, rasističkih i islamofobnih komentara, a u kojima se osvrnula na navodnu islamizaciju španjolskog društva, a Amerikanca Georga Floyda čija je smrt potaknula brojne prosvjede protiv policijske brutalnosti, nazvala narkomanom.
Netflix, koji stoji iza distribucije filma, brzo je reagirao. Prema izvješćima, streaming div se distancirao od Gascón, prekinuvši izravan kontakt i odbivši pokriti njezine putne troškove za dodjele nagrada. Jacques Audiard je također oštro osudio objave svoje glavne glumice, izjavivši da su "neoprostive" i da Gascón "glumi žrtvu" i "nanosi štetu ekipi". Redatelj je također izjavio da nije razgovarao s Gascón i da to ne namjerava učiniti, dok je glumica Zoë Saldaña, koja je također zaradila nominaciju, za najbolju sporednu ulogu, diplomatski izjavila kako je ova situacija rastužuje jer se duboko ne slaže s iznesenim mišljenjima svoje kolegice i izrazila žaljenje što je taj skandal zasjenio povijesna postignuća filma. Karla Sofía Gascón nakon svega je deaktivirala svoj profil na X-u te se javno ispričala u emotivnom intervjuu za španjolski CNN, ali i kazala kako su njene izjave izvučene iz konteksta, što mnogima nije dobro sjelo.
Pa iako je "Emilia Pérez" mogla ući u oskarovsku povijest, izgleda da će u povijest ući samo kao poučna priča. Naravno, nominacije za Oscare u ovakvim slučajevima ne mogu se povući, ali pitanje je kako će članovi, odnosno glasači Akademije, reagirati na sve ove kontroverze. Ostaje nam vidjeti na 97. dodjeli koja će se ove godine održati 2. ožujka.