Je l’ nam možete naplatit? – pitali smo na odlasku konobara u jednom hvarskom kafiću na pjaci.
– Dvi velike s mlikom, to je 18 kuna – odgovorio nam je.
– Pa zar tako malo?! Hvar je poznat po jako visokim cijenama, ovolike su i u Splitu – začudili smo se.
– Da, al’ ovo su zimske cijene, ljetni cjenik tek će doći – objasnio nam je mladi konobar.
Bio nam je to samo jedan od dokaza, i to znakovit, da turistička sezona
na Hvaru, našem elitnom ljetovalištu, tek treba početi. Bilo je
dovoljno baciti pogled po hvarskoj pjaci i rivi. Za ljeto
karakteristične gužve i vreve nije bilo. Domaći ljudi mirno su sjedili
na zidićima i pričali o izborima, djeca su se igrala oko njih. Još
uvijek rijetki turisti pod kapama su se skrivali od jakog svibanjskog
sunca, tek je nešto razigranija i glasnija bila manja grupa Amerikanaca.
A i noć je bila znatno tiša nego što su ljetne. Probudila su nas,
doduše, dvojica mladića koji su se vraćali iz izlaska, a pjevali su
“Dalmacija u mom oku”. Dakle, domaći.
Svibanj je na izmaku, a pripreme su pri kraju. I dok cijela država
strepi nad uspjehom turističke sezone, turistički radnici s kojima smo
razgovarali u našem ekskluzivnom otočnom odredištu, stekli smo dojam,
nisu previše zabrinuti.
Michael Schumacher, Niki Hilton, Ecclestoneovi, Niki Lauda, Kevin
Spacey... To je tek djelić imena s dugačkog popisa svjetski poznatih
osoba koje znaju svratiti do Hvara. Dolaze i brojni “no name” bogataši
kojima je zajednički podeblji bankovni račun. Takve je kriza, za
razliku od običnih ljudi srednjeg sloja, manje dirnula. Svjesni su toga
i svi na Hvaru, to je jedan od razloga zbog kojega se za uspjeh sezone,
o kojemu mnogi ovise, zasad ipak previše ne plaše.
Poljakinja u Parku
A da će ona biti uspješna ne sumnjaju u privatnom hotelu Park u samom
centru mjesta. Po izboru posjetitelja Hvara, a glasovali su na
internetskim stranicama www.tipadviser.com i www.booking.com, Park
pruža najbolju uslugu među 16 hotela na otoku, potukao je čak i objekte
iz lanca Sunčani Hvar.

Novootvoreni Yacht club, na samoj hvarskoj rivi, cilja na nautičare
Nalazi se u građevini u kojoj je hotel bio i prije stoljeća, sačuvani
su originalni zidovi, a i obnovljen je u skladu sa starim načinima
gradnje. Pokušavaju gostima pružiti domaću atmosferu, što ovi i
prepoznaju.
– Ovaj travanj bili smo bolje popunjeni nego prošle godine, vjerujem da
će i sama sezona biti uspješna – kaže vlasnik hotela Boris Vukasović.
Njegova desna ruka je Anna Tiuszynska, djevojka iz Poljske koja je
studirala kroatistiku u Poznanu, a već tri godine radi na Hvaru.
– Malo će biti drugačija ova sezona jer se ljudi ipak boje krize. Manje
planiraju odmore, pa nema ni dugoročnih rezervacija. No kada dođe
ljeto, ljudi će vidjeti da novca ipak imaju i odjednom će se odlučiti
za ljetovanje. Bit će tako više rezervacija za samo nekoliko dana
unaprijed ili direktnih dolazaka na recepciju, “last minute”
rezervacija – smatra Anna.
Zanimljivo, baš na dan kada smo došli u Hvar, Park su napustili turisti
iz Kanade. Na recepciji su ostavili pismo u kojem kažu da su
proputovali cijelu Europu, no da se nigdje nisu tako dobro i ugodno
osjećali kao u Parku.
– Eto, to je to! To nam je najbolja reklama. Dok su gosti tako
zadovoljni našom uslugom i cijelim gradom Hvarom, ne moramo se bojati
nikakve recesije – smatra Vukasović.
Slično misle i u Sunčanom Hvaru. Tvrde da njihove perjanice, tri
obnovljena hotela, Amfora, Adriana i Riva, i ovih dana bilježe izvrsnu
popunjenost.

Restoran Patak nalazi se u uvali Ždrilca na Marinkovcu, jednom od Paklinskih otoka
– Još je uvijek rano donositi zaključke o rezultatima ove turističke
sezone koja pred hotelijere općenito stavlja veliki izazov s obzirom na
globalnu ekonomsku krizu.
Naime, ove godine, puno više nego inače, uspjeh sezone ovisi o efektima
‘last-minute’ rezervacija, što se podjednako odnosi na grupe kao i na
individualne rezervacije. Sa stajališta prodaje i marketinga, Sunčani
Hvar je svoje promotivne aktivnosti usmjerio na osmišljavanje
atraktivnih paketa kojima gostima nudimo dodatnu vrijednost na plaćeni
odmor i takva inicijativa već pokazuje dobre rezultate.
Proaktivnom prodajnom strategijom na domaćem i međunarodnom tržištu
nastojimo još više pozicionirati Hvar kao poželjnu i dostupnu otočnu
destinaciju koja nudi niz komparativnih prednosti pred konkurentskim
destinacijama na Mediteranu. Zbog svega toga ipak vjerujemo da će
negativni efekti globalne krize na koncu imati minimalni učinak na
konačne rezultate ove turističke sezone – kaže Paul Potrykus, izvršni
direktor prodaje i marketinga Sunčanog Hvara d.d.
Novi poslovi
I dok oni nastavljaju gdje su stali, recesija nije pokolebala
Kristijana Kelema i Domagoja Bibića da započnu novi posao. Na hvarskoj
su rivi otvorili sasvim novi Yacht club, objekt koji svojom vanjštinom
i klijentelom na koju “puca” sliči na direktnu konkurenciju poznatijem
“Carpe diemu” u kojem su prijašnjih godina “partijali” strani i domaći
“selebritiji”.
– Mi ćemo ipak biti drugačiji. Nećemo organizirati samo noćne zabave,
radit ćemo od sedam sati ujutro, ljudi će ovdje moći doručkovati,
popiti prirodne cijeđene sokove... U ponudi imamo i pjenušce Dom
Perignon i Mon Chardona, koje ćemo točiti na čaše, jedna će stajati
deset eura. Imamo i najbolju vinsku kartu s autohtonim sortama. Bez
obzira na recesiju, nautičara će, vjerujemo, biti i više nego prije.
Evo, dovoljno je sada pogledati akvatorij pred Hvarom, svibanj je, a
jahti ima – smatra Klemen.
A kada neki od tih gostiju nakon cjelovečernjeg provoda poželi nešto
pojesti, često izaberu restoran “Patak” u uvali Ždrilca na Marinkovcu,
jednom od Paklinskih otoka. Svježa riba glavni je adut gazde restorana
Ante Dujmovića kojeg svi zovu Patak.

Vlasnik Ante Dujmović zvani Patak hvali se friškom ribom. Žive jastoge iz košare u moru vadi pred gostima!
– Ne bojim se ničega, imam goste koji ovde dolaze radi kvalitetnih jela
i usluge. Nudimo samo prvoklasna jela, svježu ribu, žive jastoge koje
pred njima vadimo iz mora, a ljudi to prepoznaju. Imao sam mnogo ponuda
da prodam lokal, no to bi meni bilo kao da mi netko uzme moje ruke.
Gotovo 30 godina radim na njemu, 99 posto svega sam ja napravio, tako
će biti i dalje – kaže Dujmović.
A kako bi nam dokazao koliko je svježa njegova riba, odšetali smo samo
desetak metara od restorana do obližnjeg mula. Ante je povukao konop i
iz mora izvadio košaru u kojoj je bilo desetak živih jastoga.
– Eto zašto nas ljudi vole i posjećuju – objasnio je Ante.
Borba za goste
A blizina i atraktivnost Paklinskih otoka, ali i drugih lijepih
destinacija uz obalu otoka, razlog je zbog kojeg u gradu Hvaru cvjeta i
pomorski taksi. Želi li neki gost Hvara koji nema brod doći do Ždrilca
ili nekog od Paklinskih otoka, jedini mu je način unajmiti plovilo.
Time, ali i drugim sličnim djelatnostima, bavi se i tvrtka Šego Renco.
– Imamo 15 brodova, jahti i glisera, koje iznajmljujemo, sa skiperima
ili bez njih. Također prevozimo ljude, to radimo kvalitetno i ne bojimo
se konkurencije niti pada prometa. Ljeti gotovo da ne stajemo, radimo
cijeli dan, od jutra do mraka. Vjerujem da će tako biti i ove sezone,
da će biti gostiju. Uostalom, onaj tko je imao novca lani, ima i danas
– smatra Tomislav, koji je s nama razgovarao držeći u rukama kormilo.
Slične se politike drži i Luka Lolić, vlasnik Luka Renta. Rodom je iz
obližnje Svete Nedilje, a još kao 17-godišnjak u svojoj je garaži uz
pomoć prijatelja “sastavio” četiri mopeda koje je iznajmljivao. Uvijek
je Luka bio radnik, a imao je i “nos za biznis”, posao je s vremenom
širio. Sada iznajmljuje i automobile, bicikle, brodove, otvorio je i
internet-klub, i dalje “snima” što još ljude zanima, a on bi im mogao
ponuditi.
– Bio sam i među prvima koji je radio s jetskijem, no rat mi je to
poremetio. Recesije se ne bojim, vjerujem u kvalitetu usluga koje
pružamo. Da bi čovjek uspio u ovome poslu, mora biti prvi. Uvijek
razmišljam kako se dodatno proširiti, što još ponuditi gostima – kaže
Luka.
A ako je vjerovati svima s kojima smo razgovarali, i ovog će ljeta na
Hvaru biti posla za sve. Turizmom se bavi dobar dio domaćeg
stanovništva, hoteli, restorani i kafići dovoze radnu snagu s kopna,
svi će imati što raditi. U Parku, Amfori i ostalim hotelima sobe će
biti pune, gosti će “partijati” u Carpe Diemu ili Yacht clubu, na
Lukinim će se biciklima voziti po otoku. Popodne će na frišku ribu
svratiti kod Patka, kamo će ih prevesti uvijek spremni Tomislav.
No hoće li se to zaista dogoditi, još ćemo vidjeti. Sam grad Hvar zbog
strukture gostiju koji ga posjećuju te promocije koje mu svake godine
rade poznati, uspjehu se zaista ima pravo nadati. A hoće li ga i
doživjeti, vidjet ćemo u listopadu ili kasnije kada se prebroji svaki
gost i sva noćenja.
Do tada, Hvarane čeka borba za svakog gosta i svaki euro.