Naslovnica Auti Automobili

Ovo je najopasniji i najčešći smrtonosni 'kvar' na vozilu tijekom vožnje

Kad naletimo na nezgodan, oštar metalni predmet, dolazi do naglog pada tlaka zraka u gumi, koja se potom trga te se odvoji od naplatka
04. studenoga 2017. u 09:32 9 komentara 15527 prikaza
guma
Foto: Thinkstock
Pogledajte galeriju 1/3

Najopasniji i najčešći smrtonosni „kvar“ na vozilu tijekom vožnje je bušenje gume. Od svih mogućih naglih kvarova na vozilu koji vrlo često rezultiraju smrtonosnim posljedicama, u samom je vrhu naglo ispuštanje zraka iz pneumatika. Navodi to Goran Husinec, stalni sudski vještak za cestovni promet, tehniku i procjenu motornih vozila te plovila. Pojašnjava da se takve nezgode u većini slučajeva događaju pri velikim brzinama. Brzine iznad 130 km/h su opasne, a pri 200 km/h automobil s probušenom gumom leti u zrak.

gume Priprema za zimu Donosimo vodič: gdje i koje zimske gume kupiti po povoljnijim cijenama

Opasno pri velikim brzinama

- Ispuštanje zraka iz gume pri brzinama do 120-130 km/h u većini je slučajeva bezopasno, osim naravno kod motocikla. Naime, pri malim brzinama zrak ne stigne naglo napustiti gumu te vozač ima dosta vremena sigurno zaustaviti vozilo. Pri velikim brzinama, kakve se postižu na autocestama, pražnjenje gume je smrtni neprijatelj - kaže nam G. Husinec.

Vozači automobilom obično nalete na komad željeza koji najčešće padne s kamiona, pa se guma raspadne. Od svih opcija bušenja gume najboljim odnosno najmanje lošim slučajem smatra nalet na čavao. Zrak tada počne relativno sporo izlaziti iz gume te dobar vozač može laganim kočenjem i pažljivim korekcijama upravljačem sigurno zaustaviti automobil.

Goran Husinec, stalni sudski vještak za cestovni promet, tehniku i procjenu motornih vozila te plovila | Autor : Petar Glebov/PIXSELL Foto: Petar Glebov/PIXSELL

- Najopasniji slučajevi su naleti kotačem na oštri metalni predmet koji je pao sa nekog kamiona, primjerice, na zakovicu koja je šuplja pa zrak naglo izlazi iz gume. U takvim situacijama dolazi do naglog pada tlaka zraka u gumi te se ona trga. Guma se potom odvoji od naplatka, automobil vozi po felgi nakon čega slijedi niz prevrtanja dok se vozilo konačno ne zaustavi - pojašnjava G. Husinec, koji je mnogo puta vještačio vozila koja su zbog puknuća gume sletjela s ceste.

Savjetujemo Pomoć na cesti - koga zvati kad auto zakaže?

Ne možemo predvidjeti

Oštar predmet na autocesti ne možemo primijetiti jer je malen. Stoga ne možemo ni predvidjeti nalet vozila na čavao ili zakovicu. Ono što možemo preventivno napraviti je da ne vozimo brzinama većim od 130 km/h, koliko je na autocesti dozvoljeno.

- Ako već nismo te sreće pa naletimo na nešto takvo, prvo ćemo osjetiti lupanje te trzanje upravljača. U tom slučaju vozač mora odmah pustiti gas i početi lagano kočiti. Kako se guma trga lupanje postaje sve jače, a auto sve manje upravljiv. Bitno je nikako ne naglo „trzati“ upravljačem i auto lagano usmjeriti u desno prema zaustavnoj traci te čekati da se zaustavi. Dođe li prilikom zaustavljanja do nagle destabilizacije automobila, vozilo treba usmjeriti prema mekom terenu s desne strane autoceste da prevrtanje bude što blaže - savjetuje G. Husinec.

[video: 22363 / Priprema auta za zimu] test guma Objavili rezultate Test zimskih guma: evo koje su najbolje, a koje najgore Renault Scenic Promjene Što se to događa s gumama? Nekad je bilo normalno 14, a danas 20 cola 26.05.2015., Zagreb - Promjena automobilskih guma. Photo: Borna Filic/PIXSELL Tko bi rekao Zašto su gume uvijek crne?

Savjeti stručnjaka

1. Nemojte autocestom voziti brže od 130 km/h, koliko je dozvoljeno

2. Naletite li na oštar predmet, odmah pustite gas i počnite lagano kočiti

3. Bez naglih pokreta upravljačem, auto lagano usmjerite prema zaustavnoj traci te čekajte da se zaustavi     

Mala škola financija
Edukativni projekt
Učenici, prijavite se na nagradni natječaj i osvojite 15 tisuća kuna za svoju školu

A1 izdvaja za Vas

  • Avatar Idler 3
    Idler 3:

    Meni je smrtonosnija na cesti ova mala s gornje fotke. Zamisli, voziš se sto na sat, a ona v kožnim hlačicama sagnuta menja gumu >;-))

  • ObrenM:

    "Pri brzinama do 130 km/h naglo ispustanje zraka iz gume uglavnom nije opasno"Ja bi tomu kvazi strucnjaku pri brzini od 90 km/h pucao u prednju gumu pa bi vidio gdje bi se nasao.Ti su iz pukovnije uhljeba.

  • robert:

    Pukla mi je guma na austrijskoj autocesti dok sam vozio oko 110 km/h, nisam imao nikakvih problema sa zaustavljanjem jer sam postupio baš kako je savjetovano u članku, čvrsto držiš volan i vrlo lagano kočiš.