GRADNJA BEZ DOKUMENATA

I država bespravno gradila: Da bi dobila novac iz EU, država legalizira ceste, vodovode...

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Darko Horvat
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Anka Mrak Taritaš o obnovi Zagreba i Banije
30.08.2021.
u 20:27
U 30 godina u Hrvatskoj je sagrađeno oko 26.960 kilometara javnih i oko 150 tisuća kilometara nelegalnih nerazvrstanih cesta, tvrdi Mrak-Taritaš. Nelegalni su i vodovodi, lučice, plinovodi...
Pogledaj originalni članak

Neriješeni imovinskopravni odnosi i nelegalno sagrađene kuće među najčešće su spominjanim preprekama procesu obnove nakon razornih potresa u Zagrebu i na Banovini. Tekst koji je Ministarstvo graditeljstva ovih dana uputilo u javnu raspravu pokazuje, međutim, kako gradnji bez zakonom propisanih dokumenata nisu skloni samo građani, nego i država.

U javnom savjetovanju je, naime, prijedlog prethodne procjene učinaka zakona kojim Ministarstvo namjerava omogućiti legalizaciju nezakonito sagrađene infrastrukture, poput javnih i nerazvrstanih cesta, vodovoda, kanalizacije, ali i naftovoda, plinovoda i telekomunikacijskih vodova

Katastar vodi samo 12 općina

Formalna najava donošenja Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenom infrastrukturom u javnom se savjetovanju našla godinu i pol nakon što je Vlada odbila prijedlog istoimenog zakona koji je u saborsku proceduru bila uputila stranka GLAS. Odbijajući taj prijedlog, Vlada je u ožujku prošle godine priznala da je bespravno sagrađenu infrastrukturu nužno legalizirati, ali i zaključila da je za takav korak potrebno provesti prethodne stručne analize stanja takvih građevina po sektorima.

Činjenica da je Ministarstvo učinilo prvi formalni korak prema donošenju zakona o legalizaciji infrastrukture trebala bi, dakle, značiti da su potrebne analize gotove, no u predloženom tekstu nema podataka o zaključcima do kojih se došlo pa se tako zasad ne zna o kojem se broju, vrsti i ukupnoj vrijednosti objekata radi. Do detaljnijih podataka nismo uspjeli doći ni u Ministarstvu, no ako su točni podaci koje je predlažući zakon iznijela predsjednica GLAS-a, bivša ministrica graditeljstva Anka Mrak-Taritaš, u Hrvatskoj je sagrađeno oko 26.960 kilometara javnih i oko 150.000 kilometara nelegalnih nerazvrstanih cesta.

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Anka Mrak Taritaš o obnovi Zagreba i Banije

Zastupnica je tada upozoravala i kako gradovi i općine ne vode zakonom propisane evidencije podataka o elektromagnetskim, elektroničkim, komunikacijskim, vodovodnim, kanalizacijskim, toplovodnim, plinovodnim i naftovodnim vodovima. Tvrdila je i kako, po njezinim informacijama, takav katastar vodi samo 12 od ukupno 556 jedinica lokalne samouprave, a i one samo za svoj prostor, dok država nema nikakvu evidenciju infrastrukture.

GLAS je u svom prijedlogu isticao i kako je ovakva legalizacija infrastrukture nužna i da bi se omogućilo brže izdavanje lokacijskih i građevinskih dozvola, time i brža realizacija projekata koje je sada nemoguće realizirati jer su spojeni na nelegalnu komunalnu infrastrukturu. Ministarstvo graditeljstva, pak, u tekstu puštenom u javno savjetovanje otkriva još jedan motiv zbog kojeg je država nakon 30 godina odlučila legalizirati ono što je sama bespravno sagradila, a to su fondovi EU.

U prilog donošenju zakona koji će omogućiti legalizaciju ovakve infrastrukture navodi se, naime, da će to “omogućiti njihovu rekonstrukciju, stavljanje u rad u određenim slučajevima i pribavljanje sredstava za njihovo održavanje i financiranje iz različitih izvora, uključujući i sredstva EU”. Podsjetimo, Vlada je i u Nacionalnom planu oporavka, na temelju kojega su Hrvatskoj na raspolaganju 6,3 milijarde eura iz Mehanizma za oporavak, predvidjela snaženje infrastrukture, od prometne i telekomunikacijske do javne vodoopskrbe koja, kako stoji u dokumentu, zbog starih vodovoda stvara prekomjerne gubitke, u prosjeku od 50 posto, za cijelu Hrvatsku.

U NPOO-u se pritom ističe i da privremene sanacije nisu rješenje jer će zbog stanja mreže ubrzo doći do novih puknuća i još većeg gubitka u sustavima, što bi značilo da zastarjele vodovode planiramo temeljito obnoviti upravo novcem iz Europskog mehanizma za oporavak. No, jasno je da nelegalni vodovodi neće doći u obzir za rekonstrukciju o trošku EU, pa je vjerojatno da je Vladu na donošenje ovakvog zakona nagnala upravo prijetnja gubitka novca iz Mehanizma za oporavak i općenito sredstava EU.

Zakon kasni šest godina

Savjetovanje o predloženom tekstu Ministarstva otvoreno je do 10. rujna, a iz komentara koje ostavljaju lokalna komunalna poduzeća vidljivo je da ovaj zakon očekuju raširenih ruku. Anka Mrak-Taritaš komentirala nam je, pak, da zakon kasni više od šest godina te da Hrvatska napokon mora “pospremiti” nelegalne ceste, vodovode i druge infrastrukturne građevine želi li ih privesti razvojnoj svrsi.

Upozorava kako su gradovi i općine pa čak i država nelegalno sagradili brojne ceste, vodovode, molove i lučice, a kao primjer navodi zagrebačku ulicu Prisavlje koja je, kaže, gruntovno još zavedena na prijašnjim vlasnicima, iako je godinama u funkciji.

VIDEO: Čime će se Merkel baviti u mirovini: Primat će 15.000 eura

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 14

Avatar Asterix
Asterix
20:45 30.08.2021.

I što je tu čudno.

CK
CKI
20:44 30.08.2021.

Što bi država bila bolja od naroda. Narod je oličenje države.

ST
sttipe
20:40 30.08.2021.

Baš ta je cili život "blizu oltara", možda je i najzaslužnija, za gordijski čvor birokracije, koja ni državi ne da išta radi... Pa je ista nakon reketa za papire, iste prodavala u legalizacijama!! To su većinom ljudi koje je država desetljećima pljačkala svirepo, za stanogradnju za povlaštenu kastu, i duguje im strašne novce!! Legalizacijom ih je još jednom opljačkala, naplaćujući im komunalnu infrastrukturu, koju su isti sami napravili!!! Nije tribalo doć do nikakve "pomirbe hrvata", nego je zločince tribalo deložirati iz zajedničkih stanova, uz zabranu rada za državne novce na bar 15 godina, da se ta udb.ška mriža raspadne...