Pod maskama

Dalmatinci su samo drskiji, a pale najčešće političare

Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL
Karneval Kaštel Stari
Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL
Karneval Kaštel Stari
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Karneval Osijek
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Karneval Osijek
Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL
Karneval Kaštel Stari
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Karneval u Samoboru
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Karneval u Samoboru
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Karneval Osijek
14.02.2018.
u 18:12
Tko je Hrvatima kriv za sve tegobe tijekom godine, pokazuje se i pod maskama. Najčešće su to političari i poznate javne osobe, ova je godina izuzetak
Pogledaj originalni članak

Maske su, moglo bi se reći, pale. Danas je Čista srijeda, počinju korizmena odmjerenost i skromnost, za ovu je godinu pokladno ludovanje i službeno gotovo. No još će se koji dan pričati o najboljim maškaranim povorkama, najljepšim maskama ili najluđim fašničkim tulumima, poput, recimo, onog koji je u našem glavnom radu organizirala Facebook grupa s više od 25.000 članova “Osamdesete u Zagrebu”. Na društvene mreže još prispijevaju fotografije s ovogodišnjih dana bezbrižnosti i igre s identitetima i skrivanja pod maskama ili, bolje rečeno, razotkrivanja onog drugog “ja”. O karnevalskom ludilu, koje zahvaća dobar dio svijeta, ovaj će se put kod nas možda čak i malo dulje raspredati zbog kaštelanskog slučaja.

Zabava i kreativnost

Mnogima se spaljivanje slikovnice s dvije mame i tate neugodno urezalo. Gorjela je knjiga, na dječjoj povorci, pred vrtićancima.

– Upravo je ta nemila scena nekako i obilježila ovogodišnji fašnik... – kaže sveučilišna profesorica psihologije u mirovini Mirjana Nazor.

– Dok god služe za zabavu, opuštanje ili iskazivanje kreativnosti, poklade su super stvar. No, ako nam maske služe da se sakrijemo i napravimo nešto što inače ne bismo jer se ne usuđujemo, dakako da onda u maškaranju nema puno dobrog. Kao u spomenutom kaštelanskom slučaju. Čak i da ne ulazim u sadržaj tobož sporne slikovnice, dovoljno je loše ono što se djeci poručilo samim činom spaljivanja knjige – kaže naša sugovornica.

Nije joj naročito simpatičan ni običaj da se lutki, koja se spaljuje zadnji dan fašnika, daju lice i ime. Najčešće su to političari koji taj izraz antipatije naroda zarade kroz godinu. A onda, bez milosti, ovisno o tome koji su na vlasti, gore od lijevih, preko “srednjih” do desnih. Nisu političari, ali prije nekoliko dana u Brodarici ta je “čast” pripala sutkinji Maji Šupe i poduzetniku Tomislavu Horvatinčiću. Vjerujemo da ne treba posebno objašnjavati čime su navukli javnu odioznost... Inače, upravo u Dalmaciji, za razliku od, recimo, Rijeke ili Samobora te brojnih drugih gradova diljem Hrvatske, lutke koje završavaju na lomači vrlo često nose ime i prezime stvarne osobe.

– Da, definitivno nemam puno simpatija za taj običaj jer poručujemo da je u redu spaliti ono što nam se ne sviđa. Ali OK, takav je običaj i prihvatljivije je spaliti slamnatu lutku nego knjigu. Mislim, međutim, da bi te lutke trebale biti bezimene. Tim više što se obično nadijevaju imena ljudi koji su živi, kreću se tu negdje oko nas. A zašto se baš Dalmatinci ne ustručavaju dati joj stvarno lice i ime? Naravno da se ne može generalizirati, ali možda se objašnjenje krije u tome da su Dalmatinci možda, s jedne strane, malo drskiji, a s druge malo komotniji od ljudi u nekim drugim dijelovima naše zemlje. Ispucaju nezadovoljstvo na maskenbalu, spale “krivca” umjesto da se požale i iskažu nezadovoljstvo tamo gdje bi to kao građani mogli i trebali... – zaključuje splitska psihologinja.

Izraz društvene kritike

Postavljanje granice tijekom karnevalskog ludiranja, kao i u mnogim drugim životnim situacijama, očito je kombinacija mentaliteta i osobne odluke. Iako, kako bi rekla politologinja Smiljana Leinert-Novosel, ne treba podcjenjivati praktičnu dimenziju pokladnog običaja spaljivanja glavnog negativca.

– Definitivno su to osobe koje ljudima pričinjaju neke, manje ili veće, probleme u svakodnevnom životu i izazivaju kod njih antipatije, a da pritom ne postoje kanali kroz koje bi na tu temu mogli progovoriti, odnosno kvalitetno artikulirali svoja pitanja i nezadovoljstvo. Dok je to izraz društvene kritike, fašnik je koristan mehanizam za izbacivanje frustracije, dobar ispušni ventil. Pa čak i kad se događa ono što nikako ne želimo vidjeti, poput spaljivanja slikovnice u Kaštelima. Moramo biti svjesni da ne misle svi ljudi isto, ali kao zrelo društvo moramo uvidjeti što se događa, izvući zaključke i djelovati – smatra S. Leinart-Novosel koja veli da je paljenje slikovnice ipak manje zlo nego da je netko pokušao fizički demonstrirati svoj svjetonazor.

Princu Fašniku sudi se i za loš odabir svojih suradnika

U Čakovcu, Varaždinu, Lepoglavi, Ludbregu, Koprivnici i Prelogu pali se lutka od slame koja nema konkretni lik. Ona plaća cijenu za sve loše što se dogodilo protekle godine. Otkako postoji Samoborski fašnik, za sve loše što se dogodilo u protekloj godini krivac je Princ Fašnik. A scenarij prije velike lomače na glavnom trgu svake je godine isti, izvlače se sve prljavo rublje, grijesi, prekršaji i nezakonitosti – od prevelike rastrošnosti do preduga jezika i prekratke pameti. Sudi mu se čak i za loš odabir suradnika. Fiškal ga svake godine ne uspije obraniti, a Sudac ne može ništa drugo nego – osuditi ga. Princa ne spašava ni pokušaj mićenja puka u obliku raznih nagrada koje se dodjeljuju za najbolje maske u Samoboru. No, kažu, da je Princ sposoban provesti sve svoje planove u djelo, ne bi mu život svake godine visio o niti, a Fašnička Republika završila “v riti”. (ibe, pba)     

U Kaštelima su pronašli krivca za sve – Ivicu Todorića

Politička stajališta izražavaju se i u liku Krnje. Kaštelanima je ove godine za sve kriv Ivica Todorić. Robot s TV ekranom umjesto glave, sa štafetom na kojoj je crvena zvijezda petokraka u desnoj ruci i natpisom ‘Radmanovizija’ bio je 2016. šibenski Krnjo. U Sinju je 2012. spaljen EU, u Omišu Kukuriku koalicija, a makarski Krnjo zvao se Bez vitra aludirajući na Sanaderovo krstarenje. Prošle su godine Kaštelani zapalili Božu Petrova, a gorjeli su i Zoran Milanović, Jadranka Antonjeta u liku premijerke Kosor, Željko Kerum i Nevenka Bečić, a lutku Ive Josipovića obukli su u srpsku narodnu nošnju i stavili mu šajkaču na glavu s bedžom “PravDa”. Krnje diljem Dalmacije bili su i Slavko Linić i Željko Jovanović, a širom zemlje paljen je i Stjepan Mesić dok je bio predsjednik. Sinjani su zapalili “ličkog medvida” koji je simbolizirao Darka Milinovića. Jako je loše odjeknulo paljenje novinara, u Prološcu Ante Tomića, a u Omišu Vinka Vukovića. (sv)     

Pustu uvijek daju ime, ali licem ne nalikuje na tu osobu

Na riječkom području i u čitavom Primorju krivac za sve je pust. Sudi mu poseban sud, a potom ga se spaljuje i baca u more. Tradicija je to duga stoljeća. I karnevalska udruga Pom-F-Ri koju čine studenti Pomorskog fakulteta pusta podiže u dvorištu Pomorskog fakulteta. Pripisuju mu konkretne grijehe; od pada standarda, prijevara, laži, a pust dobije i konkretno ime. Ove je godine nazvan Ivek Todorek i pobrojano mu je 40 raznih zlodjela. Pust uvijek ima ime, ono se obično veže uz neku osobu koju mještani prepoznaju kao krivca za niz loših stvari, no pust licem rijetko kada nalikuje na neku prepoznatljivu osobu. Tako je bilo nekada i sada. Obično je riječ o lutki, muškoj osobi koja nema karakteristična obilježja osobe s kojom ga povezuje ime. Lani je osuđen, zapaljen i u more bačen Studentko Oporezić. (sb)     

Peteračke buše zapalile i Pantovčak i selotejp-garažu

Kreativnosti i provokativnosti ne nedostaje Peteračkim bušama iz Baranjskog Petrova Sela. Osudile su one i zapalile generala Kleina, gologuzog tajkuna koji hoće kupiti Belje, selotejp-garažu, duh Eugena Savojskog... Gorio je i ministar Pastirković, zajedno s ptičjom gripom i kravljim ludilom, spalili su i Slovence, Zokija i Željka – na ćirilici i latinci. Zapalili su 2015. i Pantovčak. Prate politička i društvena zbivanja pa su lani na lomači završile “zgradurine uhljeba i Ine te čokolade nepoznatog podrijetla koje su ispale u središte sela iz čokoladnog aviona kojim je predsjednica išla u Dubrovnik”. Izgorio je tada i jedan tenk. Osječani su godinama spaljivali Princa od karnevala, koji mijenja izgled i poruku. U 2010. na licu mu je bio iscrtan veliki znak dolara. Jučer su spalili slamnatu beštiju. (slš)     

Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
Maškare u Šibeniku
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Jurica Galoić/Pixsell
Maškare u Zagrebu
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Maškare u Velikoj Gorici
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
Maškare u Dubrovniku
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Dino Stanin/Pixsell
Maškare Sv. Filip i Jakov
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Samoborski fašnik

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

DU
Deleted user
21:06 14.02.2018.

Oni misle da je '43. pa da se ide u partizane....

SA
savjest1234
18:58 14.02.2018.

Udruge kojih sad nema ni na vidiku da zaštite derpe horvatinčića !

RE
reborn
08:30 15.02.2018.

Radmila nam poručuje da je bolje spaliti lik koji predstavlja čovjeka imenom i prezimenom, nego lik koji predstavlja knjigu (?!?). Naime, valjda po njezinom razmišljanju, ljudi su ti koji su konkretno loši, zli, bezvrijedni, pa i ne-ljudi, dok knjige koje sadrže zapisane misli ne mogu biti loše, zle, bezvrijedne, pa i ne-knjige. Lud-zbunjen sindrom?