THE END

Osamdesetih su oni doslovno uništili svu konkurenciju, a njima su sada presudile streaming platforme

Foto: Profimedia
Foto: Screenshot
Foto: Profimedia
22.10.2025.
u 12:00
Rezime se vrlo lako može promotriti usporedbom zanimljivosti programa na početku i kasnijeg zamora materijala, sve do posvemašnje nebitnosti zadnjih dvadesetak godina
Pogledaj originalni članak

Dogodilo se i to, a zapravo smo mogli i pretpostaviti da će se dogoditi: MTV prestaje s emitiranjem kao televizijski kanal, a brojni programi prvo se gase u EU (do 31. prosinca), još se ne zna što će biti s tržištem SAD-a. Objavio je to nedavno vlasnik Paramount Global. Zašto smo to mogli pretpostaviti? Zato što se MTV-ju danas, s dominacijom streaming platformi na kojima se najviše "konzumira" glazba, dogodilo isto ono što je ta televizijska inovacija učinila konkurenciji osamdesetih. Potopila ju je.

I financijski gubitci, tj. smanjenje zarade, razlog je ovakve odluke, jer MTV zadnjih dvadesetak godina nije bio niti izbliza važan kao kad je nastao 1981. Što se tiče vrijednosti glazbe koju je promovirao, iako je imao neupitnih zasluga za dolazak mnogih do šire publike, još je više omogućio već etabliranim zvijezdama da dođu do još šire i još masovnije publike.

Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
Sarajevo: Okupljanje građana u čast Halidu Bešliću

Jer MTV bio je revolucionaran samo što se tiče formata emitiranja - tko bi tada pomislio na glazbenu televiziju koja bi 24 sata danju i noću emitirala videospotove? Kao što nitko nije mislio niti da bi cjelodnevni televizijski kanal s vijestima mogao postati realnost. Vijesti su, kako vidimo danas, ostale, a glazba je "propala". Zapravo se preselila negdje drugdje, na streaming platforme, gdje opet najviše koristi, tj. zarade, imaju najpoznatija, tj. najpopularnija imena.

Upravo je MTV bio ogledan primjer hladnog glazbenog kapitalizma koji je "zatrovao" finese pop-glazbe i tvrdoglavo dao prednost konzumizmu bez artizma. Službeno je počeo emitirati 1. kolovoza 1981. i promijenio lice ne samo televizijske zabave, nego i diskografske industrije uopće, tj. globalnu medijsku scenu. Možemo se prisjetiti i prvog emitiranog videospota na MTV-ju, jednu minutu iza podneva po lokalnom vremenu, znakovitog naziva "Video Killed The Radio Star". Ta pjesma postave The Buggles točno je predvidjela da će u idućim sezonama videospot "ubiti" glazbu, a čak niti Queen s "Radio Ga Ga" nisu tada uspjeli, mada su se bjesomučno emitirali na radijskim stanicama, vratiti radio na mjesto koje je nekad imao; MTV postao je tada najpopularnija i neizbježna platforma za praćenje glazbe.

Dakako, kasnije su ga slijedili brojni drugi kanali formirani upravo prema MTV-jevskim naputcima, prekopirani na način da hladno oko kamere vrlo rijetko "skreće" ili se kreće prema alternativnim ili zahtjevnijim područjima.

Iako na početku željno dočekan kao pogodan ventil za promociju vrtoglavih naklada uvijek željne diskografije, uskoro se pokazalo da MTV nije popustio pred dotadašnjim pravilima, nego je, upravo suprotno, sve zainteresirane komitente prilagodio svojim potrebama. Naravno, ne mogu se poreći brojni zanimljivi programi od kojih su neki, poput crtanog serijala "Beavis and Butt-Head", revolucionirali pojam televizijskog humora i provokativnosti, ali većina MTV-jevske kaše ipak je stremila benignoj zabavi.

Otkad su Queen 1975. snimili prvi "pravi" videospot za pjesmu "Bohemian Rhapsody", skorašnji dolazak prave videoindustrije vezane uz pop-glazbu iz temelja je izmijenilo pravila rada na svjetskoj pop-sceni. Iako se videospotovska industrija mogla promatrati kao marketinška nadgradnja glazbenih proizvoda koje "reklamira", s vremenom je postala jednako važna kao i sama glazba, ako ne i tržišno važnija i financijski isplativija.

Slika je oduvijek bila važna; još je dizajn ovitaka albuma od šezdesetih naovamo poslužio za uozbiljavanje nekad jednostavne strategije "pakiranja" proizvoda, odnosno ploča. S vremenom, od izuma MTV-ja i sličnih postaja koje su se isključivo posvetile glazbenom programu, razgranati videospotovski biznis počeo je nadilaziti prvobitne namjere. Naime, pretvoren je u posao čiji se značaj nikako ne može preuveličati ako se kaže da je postao najvažnije gorivo i poticaj glazbenim izdanjima.

U današnjem vremenu kada većina gledatelja omiljene proizvode može kupiti iz fotelje, posredstvom interneta, teško je procijeniti koliko su tada videospotovi postali kućna razglednica onoga što možete kupiti u trgovinama. A često i ne morate, dovoljno je da samo gledate videospotove, što je inertna masovna publika, pogotovo kod nas, najčešće i radila. Pa i danas radije sluša streaming servise nego podupire svoje omiljene glazbenike kupovinom "pravog" albuma na nosaču zvuka, CD-u ili vinilu, ili barem kupovinom digitalnog downloada. Zašto bi kupila album? Pa iz jednostavnog razloga što je kvaliteta zvuka neusporedivo bolja na nosaču zvuka, nego na komprimiranim i algoritmima podređenim streaming servisima. Što možete vrlo jednostavno provjeriti ako kod kuće na "liniji" izravno usporedite jedno i drugo istovremenim "puštanjem" omiljene pjesme s različitih izvora zvuka. Ali ponovimo, čini se da je sama glazba, tj. njena kvaliteta, najmanje važna lijenoj masovnoj publici.

Videospotovska industrija i invazija slike u vrijeme najveće popularnosti MTV-ja mogla se promatrati kao nadgradnja pjesama, a baš ta vizualna nadgradnja, tj. "produžetak", u zadnjih je 45 godina temeljito izmijenila slušalačke navike masovnog tržišta. Zato i jest istinito da ta fraza "video killed the radio star" nije bila jeftina prijetnja otpjevana krajem sedamdesetih godina, već futuristički opis stvarnog stanja na terenu koje je potom zavladalo.

Priča o glazbi s vremenom je dovedena gotovo do apsurda, slika je postala važnija od samog zvuka, a od uspješnog "napada" MTV-ja razgranati biznis slikom počeo je nadilaziti prvobitne poslovne namjere i postao tvornica imidža po narudžbi. Zato su upravo osamdesete i bile era nekih od do tada, a i do danas, najpopularnijih videospotova, pravih desetominutnih filmova koji su u produženoj verziji reklamirali hitove nove generacije glazbenika, od Duran Duran, Spandau Ballet, Madonne, do Michaela Jacksona i ostalih.

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Poznati odvjetnici Slokovi?, Prodanovi? i Nobilo dolaze na sud
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Odrzano Optuzno vijece za Josipu Pleslic. Gabrijela Zalac stigla na sud
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Zagreb: Poznati na svečanoj premijeri predstave "Zastave"
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Bivša ministrica Gabrijela Žalac osuđena na sedam mjeseci zatvora zbog zlouporabe položaja i ovlasti
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Šibenik: Poznati odvjetnici Slokovi?, Prodanovi? i Nobilo dolaze na sud
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Zagreb: Jadranka Slokovi?
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
ARHIVA - 2015. Zagreb: Mario Mami? nakon upla?enih 5 milijuna kuna pušten iz istražnog zatvora
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
ARHIVA - 2013. Zagreb: Gotovo prvo ro?ište izme?u Severine i Milana za skrbništvo nad sinom
Foto: Zeljko Hladika/PIXSELL
Zagreb: Poznati na premijeri predstave "Zagrepčanka"
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Dubrovnik: U ljetnom kinu Slavica prikazan film "Murina"
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Poznati na predstavi "Sylvia"
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Nastavljeno suđenje Milanu Bandiću i drugima za aferu Agram
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Dolazak odvjetnika na Županijski sud na pripremno ro?iste u aferi Agrokor
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Dodijeljene nagrade Elle Style Awards
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Poznati na reviji Roberta Severa
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Svečana zagrebačka premijera filma Dnevnik Diane Budisavljević
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Zagreb: Poznati na premijeri dokumentarnog filma Alexandera Mcqueena
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Zagreb: Poznati dolaze na humanitarnu večer za fond #SPASIME
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Na 70. Dubrovačkim ljetnim igrama odigrana premijera Vojnovićeva „Geraniuma“
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Zagreb: Poznati na premijeri dokumentarnog filma Alexandera Mcqueena
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Na Županijskom sudu nastavljeno suđenje bivšoj županici Marini Lovrić Merzel
Foto: Josip Regovic/PIXSELL
Zagreb: Poznati na petoj ve?eri 28. Bipa FASHION.HR-a
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Na Županijskom sudu nastavljeno suđenje Ivi Sanaderu u aferi INA-MOL
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
Jadranka Sloković u leopard izdanju prošetala centrom Zagreba
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
Zagreb: Sloković u prigodnoj majici zasjala na špici na Badnjak
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Poznati na samostalnoj modnoj reviji Aleksandre Dojčinović
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Zagreb: Jadranka Slokovi?
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Zagreb: Jadranka Slokovi?
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Zagreb: Jadranka Slokovi?
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
Zagreb: Poznate dame na Humanitarnj modoj reviji Kreirano srcem
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
Zagreb: Humanitarna moda revija Kreirano srcem
Foto: Josip Regovic/PIXSELL
Zagreb: Poznati na reviji Ivice Skoke u sklopu 27. Bipa Fashion.hr-a
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
Zagreb: Humanitarna moda revija Kreirano srcem
Foto: Josip Regovic/PIXSELL
Zagreb: ELLE Style Awards powered by Mastercard 2018.
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Počelo ponovljeno suđenje Ivi Sanaderu u aferi INA-MOL
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Odvjetnica Jadranka Sloković dolazi na Županijski sud
Foto: Zarko Basic/PIXSELL
Zagreb: Odvjetnici, Jadranka Sloković i Čedo Prodanović
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Poznati na modnoj reviji Matije Vuice u dvorcu Trakošćan
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Domjenak nakon predstave Slučajna smrt jednog anarhiste
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Dolazak poznatih na dodjelu medijskih nagrada Ve?ernjakova ruža za 2017.
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Izbor najboljih fotografija u 2017. godini, mjesec lipanj
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Zagreb: Odvjetni?ki par Jadranka Slokovi? i ?edo Prodanovi?
Foto: Igor Soban/PIXSELL
Zagreb: Odvjetni?ki par Jadranka Slokovi? i ?edo Prodanovi?
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Na Županijskom sudu održano optužno vije?e u predmetu Agram
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
Osijek: Bra?a Mami? i poreznik Milan Pernar dolaze na pripremno ro?ište na Županijski sud
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Dubrovnik: Jadranka Slokovi? i ?edo Prodanovi? na koncertu Ive Pogoreli?a
Foto:
Zagreb: Poznati na Diva Fashion Ballet by Matija Vuica Couture u HNK-u
Foto: Boris Scitar/Vecernji list
Zagreb: Odvjetnica Jadranka Slokovi?
Foto:
Zagreb: Dolazak odvjetnika i svjedoka na su?enje u slu?aju Planinska
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Odvjetni?ki par Slokovi? i Prodanovi? predahnuo od vru?ina u jednom od mnogobrojnih kafi?a
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: Odvjetnica Jadranka Slokovi? odlazi iz ku?e Zdravka Mami?a na Tuškancu
Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
Zagreb: Poznati na izložbi Nenada Sovilja
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Zagreb: ?edo Prodanovi? i Jadranka Slokovi? sa psom prošetali špicom
Foto: Boris Scitar/Vecernji list
Zagreb: Odvjetnica Jadranka Slokovi?
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Zagreb: Severina i Milan došli na ro?ište za skrbništvo nad sinom
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Na pripremno ro?ište za Fimi mediju došli Sanader i bivši dužnosnici

Ako je Mark Knopfler s Dire Straitsima 1985. pjevao "I want my own MTV", valja mu oprostiti. Upravo su Dire Straits, uz još par srednjostrujaških imena nesklonih bilo kakvoj provokaciji, najviše profitirali od umrežavanja tv-tržišta. Kada je tri godine nakon formiranja MTV-ja osvanuo i novi proizvod nazvan compact disc, nije bilo granica veselju i braku iz interesa diskografskih i televizijskih poduzetnika. Videospotovi su zapravo postali reklame za glazbu, s time da su sada imale vlastiti program 24 sata dnevno. Vrtoglave naklade koje su osamdesetih preporodile svjetsku, poglavito američku, diskografsku industriju velikim su dijelom bile posljedica upravo cjelodnevnog glazbenog udara na (pod)svijest kupaca.

Mogućnost izbora je takoreći sve. Industrijalizacija i masovna distribucija glazbe koja je krenula s MTV-om početkom osamdesetih danas je postala uobičajena, a streaming servisi publici nude "pretplatu za život", s glazbom jednako kao i s filmovima i televizijskim serijama. Dapače, mnogi su svjesni da nam se životi sve više svode na pretplatu bez koje je nemoguće, ili barem otežano, biti "in" i pratiti sve što se događa. Suvremena digitalizacija i internetska dostupnost digitalnih fajlova u međuvremenu je učinila svoje, pa i dostupnim sve sadržaje, često i na štetu autora koji muku muče s naplatom autorskih honorara. Jer, mnogi gledaju i slušaju nelegalno, a i ovo što autorima (glazbe) plaćaju streaming servisi, financijski je sitniš spram zarada samih streaming platformi.

Kako je cijela MTV priča postajala glomaznija, tako su i pravila prezentacije postala sve skučenija, a bilo kakav eksces nezamisliv. U tom kontekstu specijalizirane emisije izgledale su poput geta za neistomišljenike i ustupka "drugačijima" u kasnim noćnim satima, kao što su i lokalni programi bili zamaskirani krinkom o posebnostima svakog pojedinog tržišta. Znajući da su tinejdžeri najzahvalniji kupci ne čudi protuprirodna odluka vodstva MTV-ja da ne odrasta sa svojom publikom, već da se prilagođava mlađim generacijama, pa je i kasnije program stanice bio najomiljeniji među gledateljima mlađima od 21 godinu.

Rezime skoro 45 godina MTV-ja vrlo se lako može promotriti usporedbom zanimljivosti programa na početku i kasnijeg zamora materijala, sve do posvemašnje nebitnosti zadnjih dvadesetak godina. Ukratko, svatko tko je držao do iole zanimljivije građe teško da je na pionirskoj glazbenoj televiziji mogao pronaći ono što je tražio, osim izvrsnih reklama. Za one naklonjene klasik-rocku i popu kasnije je izmišljen VH-1, koji zapravo i jest bio kanal namijenjen onima koji su osamdesetih odrasli uz MTV.

Video

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.