Zabrana dolaska u Beograd

Redatelj kojeg Hrvati nagrađuju ovacijama, u Srbiji je nepoželjan

Foto: Jorg Carstensen/DPA
Redatelj kojeg Hrvati nagrađuju ovacijama, u Srbiji je nepoželjan
24.10.2025.
u 14:34
Članovi tima umjetničke direkcije 59. Bitefa Miloš Lolić i Borislav Matić javnosti su priopćili da je Odbor festivala odbio planirani program spomenute direkcije "zbog jednog nepoželjnog umjetnika" - švicarskog redatelja Mile Raua. U njihovu priopćenju između ostalog stoji da ne uvažavaju takav stav Odbora festivala kao ni činjenicu da bilo koji umjetnik svijeta, može biti persona non grata baš na beogradskom međunarodnom kazališnom festivalu
Pogledaj originalni članak

Redatelj Milo Rau jako je dobro poznat našoj kazališnoj publici jer njegove predstave redovito dolaze na Festival svjetskog kazališta i obično se prometnu u naslove o kojima se nakon festivala najviše govori, pa se tako i danas mnogi još sjećaju "Pet lakih komada", njegove prve predstave s djecom glumcima koju je radio prije devet godina, a koju smo također vidjeli u Zagrebu. On je danas prvo svjetsko ime dokumentarističkog teatra, a i lani je na Festival u Zagreb doslovno došao s predstavom – bombom, predstavom koju je svjetske kritika već ocijenila superlativima i proglasila remek-djelom - znanu Euripidovu "Medeju" kombinirao je sa stvarnim zločinom koji ruši zadnji tabu ljudskosti, pričom iz crne kronike o ženi koja je ubila svoje petero djece.

No redatelja takvog kalibra u Srbiji, na Bitefu ne žele, prenosi N1. Naime, članovi tima umjetničke direkcije 59. Bitefa Miloš Lolić i Borisav Matić objasnili su u zajedničkom priopćenju kako je Odbor festivala odbio planirani program umjetničke direkcije festivala, zbog jednog nepoželjnog umjetnika - švicarskog reditelja Mila Raua.

Max Emanuel Cenčić

U Bayreuthu nema zaposlenih, nema tehnike, radionica... scena ima sve što je potrebno za izvedbe, ali to je zapravo muzej

Hrvatski kontratenor, redatelj i producent Max Emanuel Cenčić jedan je od vodećih svjetskih interpreta barokne glazbe danas u svijetu. Godine 2020. pokrenuo je Barokni operni festival Bayreuth, koji je u samo nekoliko godina postao jedno od najvažnijih okupljališta ljubitelja barokne glazbe i operne umjetnosti, a samim time njegov cilj – stvoriti internacionalni festival koji će privlačiti publiku iz cijelog svijeta – je postignut

Lolić i Matić upozoravaju, piše N1, da je riječ o presedanu, jer u kontinuitetu od 58. burnih godina, tijekom kojih je umjetnička direkcija uvijek bila odgovorna za program Bitefa, nije zabilježen slučaj da Odbor festivala brani dolazak inozemnog gosta u Srbiju.
"Ove godine Odbor je većinom glasova presudio da na Bitef ne treba da dođe švaraski redatelj Milo Rau. Samo spominjanje njegovog imena bilo je razlog da protiv programa umjetničke direkcije glasaju izaslanica Sekretarijata za kulturu Ana Veljković, novinarka Borka Golubović Trebješanin i organizator Srđan Obrenović, dok je predsjednik Odbora glumac Svetozar Cvetković jedini glasao za usvajanje programa", navodi se u priopćenju koje prenosi N1.

Na sjednicama Odbora, kako se dodaje dalje, nikada nijednom riječju nije raspravljano o temi i kvaliteti izabrane predstave „Proces Peliko" u režiji Mila Raua niti je uzeto u obzir da je ovo gostovanje ekskluzivitet svjetskih razmjera, s obzirom na to da je predstava premijeru imala prije samo nekoliko mjeseci, čime bi Beograd bio četvrti grad na svijetu koji je ugošćuje, poslije Beča, Avignona i Lisabona.

"Odbor u većini nije zanimalo ni to što je gostovanje ove predstave posljedica suradnje Bitefa i Bečkog festivala (Wiener Festwochen), trenutno jednog od najrelevantnjih teatarskih okupljanja u Europi. Odbor nije uzeo u obzir ni to da prekidanje višemjesečnih pregovora o gostovanju predstave ima posljedice po desetljećima građeni ugled našeg najznačajnijeg festivala", piše u priopćenju.

Jedan od članova Odbora, kako se dodaje, postavio je pitanje: zar ništa nismo naučili prošle godine? Ali nije bilo odgovora na kontra-pitanje: što je to trebalo da naučimo?. Kako dalje navodi N1, u priopćenju piše: "Podsjećamo da je Milo Rau održao govor na otvaranju prošlogodišnjeg izdanja festivala u kojem je spominjao ekološki štetno rudarenje širom svijeta, pa i u Srbiji. Ovaj govor, pun citata iz povijesti kazališta i drame, mediji navode kao razlog zbog kojeg je Sekretarijat za kulturu Grada Beograda ove godine prepolovio budžet festivala i odlučio da ne obnovi mandat prethodnoj umjetničkoj direkciji".

Do prije tjedan dana prilika da se 59. Bitef ipak održi podrazumjevala je, kako se u priopćenju navodi, da tim umjetničke direkcije potpiše cenzurirani program, s ogromnom rupom umjesto predstave Mila Raua; ili pak da ta rupa bude popunjena čimegod, što je na sjednici Odbora i predloženo.
"To ‘čimegod’ predstavlja jednako bitan dio problema jer potvrđuje da dio Odbora suštinski ne zanima kvaliteta programa Bitefa niti koncept iza tog programa. Naše odustajanje od programske cjeline na kojoj je rađeno mjesecima unazad dovelo bi do sudjelovanja u urušavanju autonomije umjetničke direkcije, te samih postulata festivala", poručuju Lolić i Matić.

Podsjećaju i da se tim umjetničke direkcije ovogodišnjeg 59. Bitefa (Miloš Lolić, Borisav Matić i donedavno Ana Vujanović) okupio oko stava da progresivan i društveno provokativan festival poput Bitefa mora biti relevantan akter u vremenu povijesnih previranja.
Usprkos radu u potpunim neuvjetima (poput prekratkih rokova, neizvjesnosti budžeta kojim raspolažemo, kasnog pozivanja međunarodnih i domaćih suradnika), uspjeli smo da zaokružimo kompaktno kuriran i produkcijski održiv program iza kojeg stojimo svojim integritetom, ističe se u priopćenju.

"Referentni okvir našeg programa Bitefa je tema sistemskog nasilja, od policijskog, preko ekonomskog do rodno-zasnovanog i seksualnog. Dvojici vodećih glasova svjetskog teatra (Milo Rau i Romeo Castellucci) suprotstavljamo one naše koji tek dolaze (Andreja Kargačin, Ana Janković, Aleksander Zain, Akcioni odbor - kolektiv studenata Fakulteta dramskih umetnosti). Ovi mladi zakinuti glasovi spremni su i odlučni da preispitaju okoštalu kazališnu formu, nametnute identitete i samu poziciju autorstva, odlučni da se odupru represivnom sistemu", objašnjava se u priopćrnju.

Ana Vujanović se, kako se podsjeća, a prenosi N1, nakon izuzetnog doprinosa, povukla iz zajedničke borbe za institucionalni Bitef, obrazlažući svoju odluku riječima: "Glavni razlog mojeg povlačenja je snažan stav kolegica i kulturnih radnica oko Bitefa i u mom užem krugu u Beogradu da bi održavanje festivala u ovim uvjetima značilo podržavanje privida normalnosti. To može biti točno ili ne, i teško je sada doći do neke objektivne istine, ali sam odlučila da uvažim taj stav i priklonim se istini u Ijudima."
Lolić i Matić dodaju da su i sami proteklih mjeseci unutar tima diskutirali o poziciji Bitefa u trenutku protivpravnog i represivnog djelovanja nadležnih nad kulturnom scenom i širom zajednicom, piše N1.

"Prilikom rada na programu smo znali da podobnost ne smije biti kriterij i da je nedopustivo svako kršenje ustavom zagarantirane slobode, između ostalih i slobode govora inozemnih i domaćih umjetnika. Bitef mora ostati platforma za angažirane glasove koji kritički sagledavaju realnost. Ne uvažavamo stav Odbora festivala da redatelj Milo Rau, ali i bilo koji umjetnik svijeta, može biti persona non grata baš na Beogradskom internacionalnom teatarskom festivalu", poručuju iz tima umjetničke direkcije 59. Bitefa.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Idler 3
Idler 3
10:45 25.10.2025.

Kolki članak o...Bitefa...???