Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 151
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Slučaj Kriste Laptala podsjetio nas je na još jedno višestoljetno bogatstvo Hrvatske – na brojne pomorske kapetane koji su među najcjenjenijima u svijetu

Život s kormilom: Volimo svoj posao, iako u njemu više nema romantike

06.12.2008.
u 17:04

Pomorstvo na dubrovačkome području jaka je tradicija još od antičkih vremena. U zlatno doba dubrovačke države karake i galijuni plovili su do obiju Amerika i do Indije, gdje su u Goi još u 16. stoljeću osnovali trgovačku koloniju. Ploveći, Dubrovčani su tražili i spas od krize koja je Grad pogodila nakon okupacije u 19. stoljeću. Stoga ne čudi što je pomorstvo i kapetanstvo i dalje jedan od simbola Dubrovnika.

Različiti pomorci
Među brojnim zapovjednicima brodova i kapetanima koje smo susreli proteklih dana, osobito na dočeku kapetana Kriste Laptala, izdvojili smo trojicu po koječemu različitih pomoraca. Kapetan Mario Dabelić završio je Višu pomorsku školu u Dubrovniku i 1963. godine stekao kapetansko zvanje. Od tada je plovio na trgovačkim brodovima i brodovima za prijevoz rasutih tereta. No, posljednje 22 godine kapetanskoga staža proveo je na specijaliziranim brodovima što su plovili na naftonosna i plinska polja te sudjelovali u postavljanju plinovoda, gradnji platformi i drugim podmorskim radovima.


Na brdu iznad Orebića nalazi se Kapetansko groblje
Foto: Nenad Kosović


– Nije to bio posebno opasan posao, ali je bio težak i naporan. Radilo se i po dvanaest sati bez prekida na dan. Ma, meni je bilo super i opet bih birao ne samo ovo zvanje nego čak i iste brodove – kazao je Dabelić i dodao kako se nekada više s brodovima stajalo u lukama, a danas im i ne prilaze. Dabeliću, koji kaže da mu je od posla na brodu teže padao povratak kući avionom, nije padalo teško biti razdvojen od obitelji, ali isključivo zbog duljine ugovora.

– U usporedbi s kolegama, morao sam biti zadovoljan jer sam još 70-ih imao ugovore po dva mjeseca, a pred kraj i po šest tjedana – rekao je Dabelić. Devet je godina proveo na Sjevernome moru, a 13 u Brazilu.

Kapetan Stijepo Ribar svojim je brodovima, svih vrsta osim onih kojima je plovio kapetan Dabelić, obišao gotovo cijeli svijet.

– Jedino nisam bio na polovima i Velikim jezerima. Sve sam drugo prošao. Vozio sam se svim brodovima, pa i onima s drvenim podnicama u štivama. Čak sam bio i kao zamjena na onome malom kruzeru “Monet” što dolazi u Grad – kaže Ribar. – Danas je veliki pritisak. Zbog novih propisa o sigurnosti svaki se dan srećemo s problemima. Prije smo jedva čekali pristati u luku, a danas jedva čekamo kada ćemo je napustiti. Izgubila se romantika pomorstva. Komunikacije su omogućile da nam se ne da mira. Usto, danas možete posao izgubiti tako lako da vam ne pomaže ni to što ste ne znam kakav stručnjak. Vrlo su rijetki oni sa stalnim poslom – rekao je Ribar.


Kostrenski kapetani na tradicionalnoj večeri koja se održava posljednjih gotovo 160 godina
Foto: Pero Lovrović


Kraći ugovori
– Slatki je dio onaj kada se vraćate kući, ali je grubo ostaviti dom, osobito imate li dijete. Prije su ugovori bili na devet mjeseci ili na više, a danas samo na 2-3 mjeseca. Ipak mi se čini da se kod ljudi ovaj poziv srozao. EU donosi propise prema kojima nas okrivljuju i kad je o višoj sili riječ, tako da ponekad razmišljam ostaviti ovaj posao. Nekada su vas poštovali kada ste bili pomorski kapetan, a danas je to sasvim drugačije – zaključio je Ribar. Sušta suprotnost kapetanu Ribaru je zapovjednik broda “Zrinski” Stijepo Petković. Za razliku od pomoraca koji plove svim morima i kontinentima, Petković već 33 godine plovi na jednoj od najkraćih relacija – od Porta, gradske luke, do Portoča na Lokrumu. No, vjerojatno preveze i najviše putnika od svih. Naime, osim što je manevriranje 20-metarskim drvenim brodom zahtjevno, “Zrinski”, koji je u vlasništvu gradske tvrtke Rezervat Lokrum, uračunavši i putnike s kruzera, na godinu preveze gotovo 700 tisuća putnika.

– Otac je imao brodicu za 18 putnika pa sam njome taksirao. No, kada sam 1975. godine kupio stan u Zlatnom Potoku, prodao sam je i zaposlio se u Rezervatu Lokrum, gdje sam i danas. Kadrovski direktor Atlantske plovidbe Đuro Stojanović triput mi je nudio posao, ali nisam htio. Ugovori nekad nisu bili povoljni kao danas, ni meni to baš nije odgovaralo, a i obitelj nije bila oduševljena – kazao je Petković i dodao kako mnogi misle da je voziti “Zrinski” lako.

– Osim što treba prevesti putnike na Lokrum i opslužiti dva-tri kruzera, treba paziti i na tendere, koji ne znaju kako se ulazi u Porat, te na brojne plivače oko Porporele. Usto, vrijeme zna biti loše pa ponekad imamo problema kao da smo na oceanu – zaključio je Petković i dodao kako na toj kratkoj ruti do Lokruma zna biti i monotono, ali, kaže, kada čovjek voli svoj posao, i u dosadi nađe ljepotu.


Da imam 77 sinova, svi bi bili kapetani!

U Orebiću, mjestu slavne pomorske tradicije krajem 19. stoljeća, prije pojave parobroda djelovalo je čuveno Pelješko pomorsko dioničko društvo. S flotom od 90 velikih jedrenjaka ukupne tonaže 45.000 tona, 2000 pomoraca i 250 kapetana, Kapetansko zvanje, nasljeđivalo se s koljena na koljeno, odavde potječu poznate kapetanske loze – obitelj Orebić, po kojoj je mjesto i dobilo ime, pa Despot, Begović, Luchetta, Štuk, Mimbelli, Krstelj, Pešut, Kerša i Šunj samo su neke koje su dale slavne pomorske kapetane. O njima danas svjedoči Kapetansko groblje uz crkvu Vele Gospe visoko u brdima iznad Orebića, gdje je nakon karijere većina peljeških kapetana našla mir u raskošno uređenim kapelicama i sarkofazima. Brojne kapetanske vile i palače uz more odraz su posebnoga načina života. U poznatom Pomorski muzej s tisućama izložaka nekada u vlasništvu starih pomorskih obitelji koji skriva mnogobrojne priče o tim morskim vukovima. – Jedna od najpoznatijih ličnosti svakako je kapetan Jozo Šunj. Svijetom se pročuo pothvatom iz 1861., kada je ploveći uz obale Newfoundlanda vlastitim brodom “Nikola Despot” u oluji od utapanja s njihova već potopljena jedrenjaka spasio 22 američka pomorca! Za požrtvovnost i iskazanu hrabrost tadašnji predsjednik SAD-a Abraham Lincoln darovao mu je zlatni sat s posvetom i zlatnim lancem. U Orebiću Šunj je dobio i Orden viteza – ispričala nam je kustosica Vesna Suhor. Čuven je i Šimun Štuk, otac sedam sinova, a sva sedmorica bila su pomorski kapetani! Za posjeta Orebiću 1875. dojmilo se to i cara Franje Josipa. “Kako vam je to uspjelo?”, zapitao je tada Šimuna, koji je ne oklijevajući odgovorio: “Da imam 77 sinova, svi bi bili pomorski kapetani!”

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?