Budućim investitorima pomaže odabrati najbolju lokaciju za gradnju stambene zgrade ili šoping centra, a gradovima i općinama pruža informacije o, primjerice, kvartovima u kojima su potrebni nove škole, vrtići ili ambulante. Koristeći satelitske slike, vektorske i statističke podatke te naprednu analitiku koju pokreće umjetna inteligencija, aplikacija VidentIQ asistira pri urbanom planiranju. Osmislila ju je magistrica geoinformatike Ines Akrap, a partneri u projektu su joj Mihael Lehpamer i Teodor Gal. S tom su idejom sudjelovali na ovogodišnjem Algebra LAB startup inkubatoru te osvojili priznanje za najbolji poslovni model.
Gdje graditi školu ili vrtić
– Aplikacija daje bolji uvid u postojeće stanje u nekom mjestu, a korisna je stanovnicima, tvrtkama i jedinicama lokalne samouprave. Navest ću primjer u kojem je korisnik Grad Zagreb. U aplikaciji odabere objekt koji želi graditi, recimo školu, i područje koje ga zanima. Zatim odabire parametre poput blizine javnog prijevoza, razine buke i broja djece u naselju, a može selektirati i koliko mu je pojedini kriterij važan. To smo pak "izvukli" iz javno dostupnih baza podataka, poput popisa stanovništva. Na temelju odabranih kriterija, generira se "hit" mapa grada obojena zelenom i crvenom bojom. Zelene zone najbolje odgovaraju traženim parametrima, što znači da je područje pogodno za gradnju škole, a u crvenima ili već postoji objekt ili nema dovoljno djece pa ondje nema takvih potreba. A osim pregleda karte, ljudi će moći ostaviti komentare pa sugerirati da se, primjerice, u nekom kvartu sagradi vrtić. To je prvi korak, a onda mogu detaljnije istraživati uvjete i mogućnosti gradnje na drugim područjima, poput katastra. Isto vrijedi i za privatne investitore koji razmišljaju o tome gdje sagraditi objekt ili obitelji koji traže lokaciju za kupnju stana ili kuće – objašnjava nam Ines Akrap kako funkcionira VidentIQ.
Do ideje je, dodaje, došla za vrijeme studija. – Prof. Mario Miler, koji mi je bio mentor na diplomskom radu, tijekom jednog predavanja rekao je kako neki trgovački lanci provode geoanalizu prostora kako bi odredili gdje, s obzirom na konkurenciju i imovinski status stanovnika, otvoriti novi dućan, što mi je bilo jako zanimljivo. Istražujući literaturu vidjela sam da to gotovo nitko drugi ne radi, a htjela sam se tom temom baviti i nakon faksa – govori. Uključila se zato prvo na Algebrin hackathon, a onda s partnerima i u startup inkubator.
Riječ je o petotjednom programu koji obučava mlade poduzetnike kako ideju pretvoriti u proizvod, a svake godine u njemu može sudjelovati deset najperspektivnijih timova. – Tijekom programa provode se radionice na kojima uče o oblicima financiranja, pristupu kupcu, javnom nastupu, a svaka dva tjedna obavljaju se i individualne konzultacije s mentorima. Na kraju održavamo Demo day na kojemu timovi javno prezentiraju ideju, a potom se odabire najbolji poslovni plan i "best pitch". Nagradni fond nemamo, ali ekipe povezujemo s uglednim i utjecajnim investitorima – pojašnjava dr. sc. Maja Brkljačić, voditeljica Algebra LAB-a.
Rješenje koje je osvojilo nagradu za najbolji "pitch" osmislili su pak Reo Turčinović, Nika Bolić, Filip Smolčec i Patrik Mandić. Njihova aplikacija MoveUs funkcionira kao mreža za upoznavanje, a cilj joj je povezati rekreativce koji imaju slične navike i interese. Onima koji traže partnera ili ekipu za trening algoritam će predložiti osobe koje im odgovaraju prema kriterijima poput lokacije, razine tjelesne kondicije i aktivnosti kojima se bave, a ujedno im preporučuje i razne događaje na kojima mogu zajedno sudjelovati.
Potiče na vježbanje
– Zamislite osobu koja sjedi na kauču pred ekranom i sanjari o zdravijem stilu života i zanimljivom društvu, ali nikad ništa ne poduzima. MoveUs joj omogućuje da iz ugode doma nađe sličnu grupu partnera za tjelesnu aktivnost. A ako ste turist ili ste se tek doselili u grad, uz pomoć aplikacije možete upoznati nove ljude s istim interesima za rekreaciju. Onima koji pak ponajprije žele pronaći romantičnog partnera, algoritam odabire osobe po kompatibilnim psihološkim osobinama korisnika – opisuje tim.
Korisnik pri instaliranju aplikacije ispunjava osobne podatke, navodi svoje preferencije za druženje i sportove te stavlja profilnu sliku, a algoritam mu zatim na na glavnoj stranici pruža informacije o raznim događajima u okolici te mu preporučuje osobe s kojima bi se mogao povezivati. Rekreativci se tako mogu priključiti grupnim treninzima, biciklističkim vožnjama i planinarskim izletima, ali i organizirati vlastiti događaj.
– Aplikacija, ukratko, pomaže ljudima koji žele bolju kvalitetu života tako što ih potiče na tjelesnu aktivnost uz istodobno druženje. Prema istraživanjima, ovakva intervencija vodi k zadovoljnijem, sretnijem i duljem životu, i to do čak 10 godina – kaže ekipa. Tim je tijekom Algebrina inkubatora stvorio ranu verziju aplikacije te kontaktirao niz sportskih i rekreacijskih organizacija koje su iskazale interes za probno korištenje, a idući su koraci provesti beta testiranje i s rješenjem izići na međunarodno tržište.
novi alati koji nikome ne trebaju.