Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 4
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Linije što spajaju svjetove

ANKETA Neke su pouzdane, drugih nikad nema, jedna je smrtonosna... Koja ZET-ova linija vam je omiljena

Kišna nedjelja u centru Zagreba
Zoe Sarlija/PIXSELL
14.12.2021.
u 20:00

Česi, Stojadini, Đure, Genšeri i Katice uvijek bi nas dovezli gdje bismo željeli stići, bilo da jurimo u školu, na prvi brucoški ispit ili u do tad nam nepoznati kvart gdje nam je živjela prva ljubav

Zagrebačkim ulicama, ceste naših života teku. Iste te ceste poput linija života na dlanu iz kojih neki znaju pročitati i sudbinu, presijecaju tračnice Zagrebačkog električnog tramvaja. Bio starosjedioci ili dotepenec, svaki Zagrepčanin ima svoju omiljenu tramvajsku liniju. U njima smo mogli maštati zagledani kroz prozor i promatrati užurbanost grada ili prvi snijeg vozeći se ukrug po gradu sjedeći na toplom, grijanom stolcu starog Čeha. 

Česi, Stojadini, Đure, Genšeri i Katice uvijek bi nas dovezli gdje bismo željeli stići, bilo da jurimo u školi, na prvi brucoški ispit ili u do tad nam nepoznati kvart gdje nam je živjela prva ljubav... Pobrojali smo stoga sve ZET-ove tramvajske linije i ono što znače gradu i njegovim stanovnicima. 

09.12.2020., Zagreb - Tramvaji u centru grada sa smanjenim brojem putnika. Photo: Marko Lukunic/PIXSELL
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Jedinica

Teško je biti startni broj, a tako je i u ovom slučaju. Jedinica spaja Zapad sad sjeveroistokom grada, a ruta mu je diskretna i gotovo neprimjetna pa ostale linije kao da su ga zasjenile. Tramvaj broj jedan pamtimo po tome da je nekoć na toj liniji prometovao Genšer, odnosno Düwag GT-6 Mannheimer, rabljeni tramvaj nabavljen iz Mannheima u periodu od 1996. do 1997. 

Dva do Žitnjaka 

Dva je tajni broj, dva je labud moj, pjevao je ne tako davno Mance, najslavniji zagrebački underground šansonijer. Dvojka i danas spaja dva najčađavija zagrebačka kvarta- Črnomerec i Žitnjak te nastavlja dalje prema Savišću. 

Trojka

Nikola Tesla bio je poznat po tome da voli kada su hotelske sobe u kojima boravi i stvari koje koristi djeljive s tri. Zbog toga bi možda bio sretan da zna kako najdivniji zagrebački kvart, Trešnjevku s ostatkom grada spajaju tri tramvaja djeljiva s tri, - trojka ,devetka i dvanaestica. Trojku gotovo oduvijek vozi limena, brza Katica, no to je varljiva dama. Vikendom ju mnogi uzalud čekaju zaboravljajući da subotom i nedjeljom ne prometuje. 

Četvorka 

Još jedna diskretna lijnija koja NE prelazi Savu, već sljubljuje njenu sjevernu obalu s istokom Zagreba. Omiljena je onima koji vole duge vožnje bez stresa i presinga. 

Petica

Baš kao i jedinica, tramvaj je vrlo neprimjetan i vozi neredovito. Zbog toga kada ga čekaš, nikada ne dođe, pa čak i kada čekajući zapališ cigaretu što obično 'prizove' ostala ZET-ova prometala. Sva osim petice. 

Šestica 

Đavolji Čeh spaja Črnomerac s Novim Zagrebom. Za razliku od petice, čest je na tračnicama oko centra, no gotovo uvijek kada u njega uđemo, krcat je putnicima. 

18.09.2021., Zagreb - U ZET-ovom tramvaju na mostu Mladosti pronadjeno bezivotno tijelo muskarca, ocevid u tijeku. Photo: Matija Habljak/PIXSELL
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Sedmica 

Prvi je od tramvaja s ovog popisa koji mistično prelazi mostove i to čak dva te spaja Novi sa starim Zagrebom. Onaj tko voli kontemplirati vozeći se tramvajem ukrug, često bira ovu liniju jer radi možda najduži đir po gradu, od Savskog mosta, Novim Zagrebom pa sve do Dupca. 

Osmica

Ima nešto mistično u osmici. Rijetka je na tračnicama poput jednoroga, a u njoj kao da se sve zagrebačke suprotnosti spajaju u sklad. Tramvaj broj osam veže Mihaljevec, kvart u kojem stanuju Zagrepčani dubljih džepova sa Zapruđem gdje se u limenkama još uvijek mogu iznajmiti najjeftiniji studentski stanovi u gradu. 

Devetka

Još jedan trešnjevački tramvaj djeljiv sa tri. Brz, pouzdan, kompaktan. On vas nikada ne iznevjeri. uvijek dođe kada ga čekate. redovit je poput kakva marljiva mrava. 

Jedanaestica 

Jedan i jedan u Zagrebu nisu dva već jedanaest. Po njemu se zove i hip hop sastav Tram 11 koji ga je i opjevao zato što spaja Dubravu (i naravno Dubec) i Črnkas, dva kvarta u kojima su devedesetih stanovali zagrebački reperi Target i General Woo koji su koristeći se urbanim slengom inovativno opjevali zagrebačke ulice, kvartove i njihove stanovnike te neveselu društveno-političku zbilju kraja devedesetih. 

Dvanaestica

Autorici ovih redaka osobno najomiljeniji zagrebački tramvaj. Spaja nespojivo, Dubravu s Trešnjevkom, dva periferijska kvarta u vječnom sukobu u tome koji od njih dvoje je najveći, a koji najluđi. 

27.08.2021., Zagreb - Trg bana Josipa Jelacica. Vrijedi nakratko stati i zabiljeziti lijepi kadar glavnog gradskog trga. Ovaj biciklist sa mnostvo opreme i torbi na svojem proputovanju odlucio je nakratko stati i mobitelom snimiti ljepote Trga bana Josipa Jelacica. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Trinaestica

Da u broju 13 ima nešto ukleto, pokazuje i povijest Zagreba. Nekoć je vozila uzbrdo, na Mirogoj, no ta je trasa ukinuta nakon stravične nesreće 31. listopada 1954. kada su joj na nizbrdici kočnice popustile i pojurila je prema Gupčevoj zvijezdi. Poginulo je 19 ljudi. Danas vozi na relaciji Kvatrić-Žitnjak, daleko od mjesta strašnog udesa. 

Četrnaestica

Još jedna linija koja prelazi Savu i mistično spaja svjetove novog i starog Zagreba. U novozagrebačke kvartove svakoga dana donosi i miris sljemenske šume s  Mihaljevca. 

Petnaestica

Na Sleme, na Sleme , na Sleme, noga sama mora puno manje hoditi otkako je 50-ih otvorena pruga na kojoj tramvaj izletnike vozi gotovo pred sami sljemenski tunel. Stanovnici Gračana i Gračanskog Dolja zbog toga su se dugo hvalili da su jedino selo u bivšoj Jugi s tramvajem. Sada imaju i novu žičaru. 

Sedamnaestica

A gdje su linija 16 i 10, možda se pitate. Ukinute su, šesnaestica 1991. nakon uvođenja busa 109. a desetka je vozila od Borongaja do Črnomerca, no ukinuta je jer za njom nije bilo potrebe. Zadnji je tramvaj goropadna sedamnaestica koju posebno štuju stanovnici Jaruna i Vrbana. Kada niskopodna strijela pojuri, kažu oni, u centru su za manje od 20 minuta. 

Ključne riječi

Komentara 2

ZD
ZDRU
21:05 14.12.2021.

Autorica nema pojma gdje vozi četvorka a gdje sedmica!

DU
Deleted user
19:25 15.12.2021.

"Trinajska" nije ukinuta 1954. nego puno kasnije - krajem 60-tih. Ja sam 1963. godište i ja sam se njome još vozio iz Draškovićeve na Mirogoj. Ako već i pišete o linijama, zakaj ne spominjete i one "bivše". Na primjer broj 4 i 5. Obje su kretale sa Kvatrića, 4 je išla Vlaškom, Jurišićevoj pa preko Trga Ilicom, Frankopanskoj i Savskom, da bi potom skrenula u bivšu "Proleterskih brigada", te se preko Autobusnog i Šubićeve "vratila" na Kvatrić. Petica je išla "obrnuto". Jedino se više ne sećam da li su obje išle preko kolodvora pa preko Zrinjevca... Molim tu pomoć nekog iz moje generacije. Devetka je išla gotovo istom rutom kao danas osim što nije išla preko Glavnog kolodvora nego Džamija-Jurišićeva-Trg-Frankopanska, dok je "dvanajska" išla iz Draškovićeve preko kolodvora i Vodnikove. Današnja "petnaestica" Mihaljevac-Dolje bila je tada " dvajstjedinica". I smeta me redoslijed nadimaka: prvi trebaju biti Đureki koji su u biti "stojedinice" (serija 100 sa prikolicama serije 600), zatim slijede "bikovi" (serija 200 sa prikolicama serije 700), tek onda su "Česi" (serija 400 sa prikolicama serije 800), pa onda "katice" (serija 300) i tek onda "genšeri". Pravi purgeri se sećaju i jedinog zglobnog tramvaja u ono doba, serijski broj mu je bio ako se ne varam 200 i uvek je vozilo kao devetka i to sa jednom prikolicom... O Tempora, o mores...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije