Naslovnica Vijesti Hrvatska

Zašto se Crkva i vjernici razilaze u stavu o razvodu?

Predsjednik Hrvatske biskupske konferencije nadbiskup Želimir Puljić ustvrdio je da se danas na brak gleda kao nešto usputno, privremeno i prolazno...
12. listopada 2018. u 07:00 61 komentara 2000 prikaza
Kistanje
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Ako Crkva ne može odstupiti od doktrine o nerazrješivosti braka osim kad postoje razlozi za njegovo poništenje, može li ipak malo ‘olabaviti’ svoje stavove o razvodu? Kad ih kritizira, može li i dublje ući u problematiku razvoda i više osvješćivati muškarce o važnosti ravnopravnosti muškarca i žena, da se primjerice jednako brinu o djeci i kućanskim poslovima?

Razvod Poništavanje braka Čest je razlog crkvenog razvoda taj što brak nije 'potvrđen' – seksom

Većina ljudi brak ne doživljava privremenim ni usputnim kad u njega ulazi, iako poslije mnogi brakovi puknu zbog niza problema.

Crkva ne mijenja doktrinu

Prije koju godinu istraživanje sociologinje religije Dinke Marinović Jerolimov i sociologa Branka Ančića pokazalo je mimoilaženja u stavovima Crkve i vjernika.

Predavanje mons. Paula Richarda Gallaghera, tajnika Svete Stolice za odnose s državama MONS. PAUL R. GALLAGHER, Vatikan podržava gradnju novih crkava u Hrvatskoj

U zemlji s više od 90% deklariranih vjernika i 86% katolika kontracepcija je prihvatljiva 68,1% vjernika, razvod 55% ispitanika, a gotovo polovini ispitanika i život u izvanbračnoj zajednici. Sociolog religije Ivica Maštruko kaže da Crkva ne može odustati od stavova o braku, no može se u praksi polako prilagođavati promjenama u društvu i zato su išli s naputcima kojima se olabavljuje nevaljana ženidba.

– U praksi će doći do pomaka Crkve u toleranciji rastava i razvoda, ali ne i do promjene doktrine. I dalje će se inzistirati na nerazrješivosti braka, ali Crkva se stalno reformira i jednog bi dana moglo doći do ublažavanja stavova Crkve, ali to ne treba očekivati sada. Crkva prihvaća promjene u društvu, može imati više razumijevanja za rastave i razvode, ali neće mijenjati doktrinu. Odnos prema braku u suvremenom društvu u propisima i u svim državama daleko je tolerantniji u odnosu na konzervativni stav Crkve.

crkva prijepori crkvenih i građanskih udruga Svjetonazorsko nasilje zloporabom nauka Crkve

Preveliko toleriranje rastava i razvoda izazvalo bi i otpore unutar crkvenih krugova, pa čak i kod većine vjernika. Drugo je to što se vjernici u praksi ponašaju sukladno kretanjima u društvu, ali žele i čvrste uporišne točke koje se u Crkvi ne mijenjaju, čak ako ih ne poštuju u privatnom životu – kaže Maštruko.

Iako se i Crkva deklarativno zalaže za ravnopravnost žena i muškaraca, dodaje da ona prvenstveno stavlja naglasak na ulogu žene majke koja čuva obitelj, što je u simbolici kršćanstva.

Alan Hržica Darko Pavičić Kako se Zagrebačka katedrala preselila u rokersku Tvornicu

Ne podčinjavanju žena

Sociolog Ivan Balabanić s Hrvatskog katoličkog sveučilišta drži da Crkva prihvaća društvene promjene i ne negira ulogu žene u društvu i na poslu.

– Puljićevu izjavu više shvaćam kao kritički opis današnjeg stanja da se brak, koji bi trebao biti doživotan u interesu djece i obitelji, shvaća kao privremeno druženje te kao poziv da ljudi promisle kad ulaze u brak. Službeni stav Crkve nije da žena treba biti podređena muškarcu, Crkva govori o teškom položaju žene i majke, a obrazovni sustav bi više od Crkve djecu trebao djecu educirati o ravnopravnosti muškaraca i žena.

Papa: Prekinuti trudnoću zapravo znači ubiti nekoga

Kistanje
1 / 5
Papa Franjo u Litvi

 

 

  • odosmo.kvragu:

    O svetosti braka govore ljudi koji nikada u braku nisu bili!

  • puma07:

    Trebamo biti odgovorniji i više poštovanja jedni prema drugima i svima bi nam bilo bolje. Problem je jer uvijek želimo biti neko drugi pa izgubimo sebe. Jednom riječi nismo prihvatili sami sebe kako prihvatiti druge.

  • Avatar NenadNikolicZagreb
    NenadNikolicZagreb:

    U Hrvatskoj odabrani dobiju brzo crkvenu rastavu zbog osobne nekonzumacije što je jedini pravi crkveni argument, recimo Perković Thompson. A osnovni problem što se vjernicima deklariraju milijuni nevjernika. Koji ne vjeruju i u crkvene brakove ulaze olako, bez vjere u ... prikaži još! Boga, bez vjere u partnera, bez vjere u sebe. I dovode u zabludu i svog partnera i svoju širu obitelj. Očito je da je učenje katoličke crkve u Hrvatskoj u određenom dijelu zakazalo i da su kriteriji se srozali. Sam Sveti Otac Papa je rekao da svaki slučaj treba pomnije istražiti ali masovno trpanje profitera, kriminalaca i mafijaša u krilo crkve više ne dolazi u obzir jer oni svjedoče svojim životima da katoličkoj crkvi ne pripadaju, kako kaže papa Franjo. Kod nas su uredno mafijaši i ratni profiteri rado primljeni pa i partneri crkve u kriminalu i pljačkanju crkvenog novca, recimo general Zagorec je u suradnji koja je uključivala i zagrebačke crkvene velikodostojnike opljačkao i samu crkvu za desetke milijuna eura.