Opera "Nirnberški majstori pjevači" se smatra najnjemačkijom operom Richarda Wagnera, Hitler ju je koristio u propagandne svrhe. Nova produkcija „Meistersingera“ u Bayreuthu želi prikazati njezinu komičnu stranu, no mišljenja o tom su podijeljena. Treba li istaknuti komičnu stranu opere ili je riječ o ozbiljnom djelu o njemačkim vrlinama s antisemitskim prizvukom? U novoj ovogodišnjoj produkciji na Bayreuthskom festivalu, redatelj Mattias Davids želi naglasiti komične elemente opere, dojavljuje DW.
Richard Wagner bio je omiljeni skladatelj Adolfa Hitlera, i to mnogo prije nego što je 1933. došao na vlast. U Wagneru je vidio srodnu dušu koja je u 19. stoljeću oduševljavala mase moćnim zvucima svojih opera. Hitler, koji je želio studirati umjetnost, velike je glazbene produkcije učinio prioritetom. „Hitler je doista pridavao veliku važnost umjetnosti“, kaže povjesničar umjetnosti Wolfgang Brauneis, koji proučava umjetnike iz doba nacizma. „To se vidi čak i duboko u ratnom kaosu, kada je osobno skidao boju s mozaika na velikim gradilištima." Isto tako i u Nürnbergu, gdje je Hitlerova Nacionalsocijalistička njemačka radnička stranka (NSDAP) održavala svoje stranačke kongrese, za produkciju opere „Majstori pjevači iz Nürnberga", koja se izvodila uoči kongresa, Hitler je osobno birao pjevače i dirigente.
Kada je Hitler 1933. došao na vlast, Richard Wagner bio je već 50 godina mrtav. Skladatelj je revolucionirao operni svijet svojim konceptom sveobuhvatnog umjetničkog djela (Gesamtkunstwerk). Za svoje opere Wagner je dao izgraditi opernu kuću na zelenom brdu u Bayreuthu. Prvi put orkestar je svirao u orkestralnoj jami ispred pozornice, dok je publika sjedila u potpunom mraku – bila je osvijetljena samo pozornica, što je inspiriralo Hitlera. Tako da je od 1935., svoje skupove nacističke stranke u Nürnbergu organizirao poput velikih scenskih predstava, sa svjetlosnim efektima i mnoštvom ljudi. Cijeli grad postao je kulisa, sa zastavama koje su se vijorile ulicama tijekom nacističkih mimohoda. U završnoj sceni „Majstora pjevača", koja se bavi očuvanjem njemačke umjetnosti, scenograf Benno von Arent postavio je na pozornicu dugačke redove zastava ispred srednjovjekovnih kuća s drvenom konstrukcijom.
Tematika opere jest natjecanje pjevača za ljubav žene. Pekari, krojači, zlatari i drugi obrtnici natječu se jedni protiv drugih. Gradski činovnik Beckmesser strogo se drži pravila. Veliki majstor Hans Sachs, cijenjeni pjevač i postolar, poziva na poštivanje starih majstora i očuvanje njemačke umjetnosti. Upravo zbog toga se „Majstori pjevači iz Nürnberga" često nazivaju Wagnerovom najnjemačkijom operom. S time se slaže i židovski redatelj Barrie Kosky. Za ovog Australca, međutim, i antisemitizam igra određenu ulogu. Godine 2017. postavio je „Majstore pjevače“ u Bayreuthu kao „potragu za židovskim pjevačem“, kojeg prepoznaje u liku Beckmessera. „Ne bavim se židovskom kulturom, već parodijom antisemitizma“, objašnjava Kosky u filmu DW-a „Zašto je Hitler obožavao Wagnera“. Beckmesser utjelovljuje žrtvenog jarca koji snosi svu odgovornost, cijelu traumu jednog naroda. „Upravo o tome se radi. U mojoj produkciji, oni ga čine Židovom.“
Pitanje o pojavi židovskih likova u Wagnerovim operama i danas je predmet rasprava među znanstvenicima koji se bave njegovim djelom. Sam skladatelj je bio otvoreni antisemit, no navodno se nikada nije jasno izjasnio o tome. Napisao je pamflet pod naslovom „Židovstvo u glazbi“ u kojem je ocrnio glazbu židovskih skladatelja, tvrdeći da oni samo mogu kopirati druge. Muzikolog Jens Malte Fischer otkriva konkretne antisemitske aluzije u Wagnerovom djelu „Meistersinger“. U pjevačkom natjecanju gradski činovnik Beckmesser pjeva posebno grozno, a osim toga krade i tuđe pjesme. „To njegovo 'karikirano' pjevanje Wagner opisuje u ‘Židovstvu u glazbi’ kao osobitost glazbe u sinagogama. I pita: kako itko može tako pjevati? Sve to zvuči užasno. Čini mi se da Wagner to vrlo impresivno parodira“, rekao je Fischer za DW.Bayreuth 2025.: „Majstori pjevači“ kao komedija intrige, ljubav, moć, pobjeda i junaštvo sastavni su elementi koje je Richard Wagner često koristio u svojim operama. Zbog toga su nacisti „Majstore pjevače“ s puno patosa i ozbiljnosti predstavljali kao primjer njemačke opere. No, u djelu postoje i komični aspekti pjevačkog natjecanja te upravo oni igraju glavnu ulogu u novoj produkciji redatelja Mattiasa Davidsa na ovogodišnjem Bayreuthskom festivalu.
„Postoji i jezična i situacijska komedija“, a neki likovi očito pripadaju žanru komedije. „Otkrivam sve više humorističkih elemenata, od kojih su neki možda i iznenađujući“, istaknuo je. U programskoj knjižici festivala postavlja se pitanje treba li „njemačku majstorsku čast“, koja se slavi u finalu, doista shvatiti isključivo kao osudu svega što nije „njemačko i autentično“. „Ne bismo li svi mogli postati majstori (i majstorice) kad bismo konačno naučili s više ljubavi postupati prema sebi i drugima?“ Premijera „Majstora pjevača“ na Bayreuthskom festivalu je 25. srpnja.
Znao je čovjek što je dobro pa su se najveće sile otimale za njegove proizvode, tehnologiju i naučnike.