PROMETNA PRAVILA SU JASNA

Vozač ministra Anušića s rotirkama prošao kroz crveno i ozlijedio troje ljudi: Evo što piše u zakonu, nema dileme

Foto: pixsell
1/21
13.06.2025.
u 10:20

Važno je napomenuti da i kada imaju uključen svjetlosni i/ili zvučni signal, ta vozila kroz raskrižje ulaze na odgovornost vozača

Prije nekoliko dana došlo je do prometne nesreće na jednom od najprometnijih zagrebačkih raskrižja – ondje gdje se križaju Ilica, Selska cesta i ulica Sveti Duh. U nesreći je sudjelovao i službeni automobil ministra obrane Ivana Anušića, kojim je upravljao njegov vozač uz uključene rotacijske svjetlosne i zvučne signale.

Prema službenom priopćenju zagrebačke policije, 35-godišnji vozač službenog automobila prošao je kroz crveno svjetlo na semaforu na raskrižju, gdje se sudario s osobnim vozilom koje je vozilo na zeleno svjetlo. U nesreći su lakše ozlijeđeni 71-godišnji vozač osobnog automobila i dvije putnice, u dobi od 47 i 73 godine. Svim ozlijeđenima pružena je liječnička pomoć u KBC-u Zagreb. Protiv vozača službenog vozila podneseno je izvješće o prekršaju zbog izazivanja prometne nesreće s ozlijeđenim osobama.

Smiju li vozila pod pratnjom ili s pravom prednosti prolaska ignorirati prometna pravila, primjerice proći kroz crveno svjetlo? Ovo je često pitanje građana, osobito kad se susretnu s vozilima u kojima se nalaze štićene osobe poput političara ili visokih dužnosnika.

Kako smo i ranije pisali, iz Ministarstva unutarnjih poslova jasno poručuju: vozila pod pratnjom i vozila s prednošću prolaska – poput policije, vatrogasaca, hitne pomoći, vojne policije, civilne zaštite i carine – ne smiju prolaziti kroz crveno svjetlo na raskrižju kojim se upravlja semaforima ili od strane ovlaštene osobe. Zakonski gledano, ta zabrana vrijedi i za vozila pod rotirkama, bez obzira na hitnost situacije.

Sudar auta ministra Anušića
1/21

Međutim, Zakon o sigurnosti prometa na cestama ipak dopušta određene iznimke. Vozila pod pratnjom i ona s pravom prednosti prolaska smiju, uz povećan oprez i ako je to neophodno, odstupati od prometnih pravila poput zabrane pretjecanja, ograničenja brzine, zabrane korištenja mobitela i obveze nošenja pojasa. Isto tako, mogu voziti u suprotnom smjeru, pretjecati kolonu, koristiti pješačke prijelaze i mijenjati prometne trakove na način koji bi inače bio zabranjen, ali samo ako time ne ugrožavaju druge sudionike u prometu.

Kako piše HAK, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, ni vozila hitne pomoći, policije ni vatrogasaca ne smiju proći kroz crveno svjetlo na semaforu, čak i kada su uključena rotacijska svjetla i sirene. Crveno je crveno za sve. Zakon jasno propisuje: nema iznimke ni kad je riječ o hitnoj intervenciji, ni kad je u pitanju spašavanje života. Ako vozilo hitne službe prođe kroz crveno i izazove prometnu nesreću, bez obzira na hitnost zadatka – vozač snosi odgovornost i može biti kažnjen. Upravo se to dogodilo u slučaju iz Zagreba 2023., gdje je vozač hitne pomoći s upaljenim rotirkama ušao u raskrižje na crveno i izazvao sudar. Sud je presudio da je kriv i izrekao mu novčanu kaznu – unatoč tome što je bio na hitnom zadatku.

Jedina pravna i etička obveza ostalih sudionika u prometu u takvim situacijama odnosi se na tzv. koridor za hitne službe. Kada se vozilo s prednošću (uz zvučne i svjetlosne signale) približava, svi ostali vozači dužni su se odmah pomaknuti u stranu i propustiti vozilo. Na autocestama to znači stvaranje tzv. životnog koridora – pomicanjem u krajnji lijevi trak (lijeva vozila) ili na desnu rubnu stranu (desna vozila).

Vozači moraju svoje automobile pomaknuti kako bi oslobodili prolaz – na cesti s dva traka u dva smjera pomiču se udesno, a na cestama s više trakova vozila u krajnjem lijevom traku pomiču se ulijevo, dok se svi ostali pomiču udesno. Pješaci su također dužni stati i propustiti vozilo pod pratnjom. Za nepoštovanje ovih pravila predviđene su kazne – 60 eura za vozače, odnosno 30 eura za pješake koji se ogluše na obvezu propuštanja ovih vozila. Važno je naglasiti i da vozači koji u takvim situacijama imaju zeleno svjetlo na semaforu imaju pravo prvenstva, čak i ako se vozilu hitne službe žuri – zakon ih štiti, a sudska praksa to potvrđuje.

Komentara 27

Avatar Purgerdragovoljac
Purgerdragovoljac
10:24 13.06.2025.

Sramotan je zakon u kojem su izjednačeni vozilo hitne pomoći ili vatrogasno vozilo (dakle vozila o čijoj brzini dolaska na neku lokaciju ovise ljudski životi) i vozila pod pratnjom koja voze političare. Strašno.

DU
Deleted user
10:18 13.06.2025.

To se zove odanost. Ministar ga navodio a vozač će odgovarati. To je pravi vojnik. I partijski i armijski. Samo sva sreća da je pravosuđe pod punom kontrolom partije pa će kazne biti simbolične.

AD
adrad
10:29 13.06.2025.

Bahatost je iz pohlepu jedna od najtežih bolesti. Nažalost većina političara u RH pati bar od jedne od tih bolesti a mnogi od obije.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije