Prije nekoliko dana došlo je do prometne nesreće na jednom od najprometnijih zagrebačkih raskrižja – ondje gdje se križaju Ilica, Selska cesta i ulica Sveti Duh. U nesreći je sudjelovao i službeni automobil ministra obrane Ivana Anušića, kojim je upravljao njegov vozač uz uključene rotacijske svjetlosne i zvučne signale.
Prema službenom priopćenju zagrebačke policije, 35-godišnji vozač službenog automobila prošao je kroz crveno svjetlo na semaforu na raskrižju, gdje se sudario s osobnim vozilom koje je vozilo na zeleno svjetlo. U nesreći su lakše ozlijeđeni 71-godišnji vozač osobnog automobila i dvije putnice, u dobi od 47 i 73 godine. Svim ozlijeđenima pružena je liječnička pomoć u KBC-u Zagreb. Protiv vozača službenog vozila podneseno je izvješće o prekršaju zbog izazivanja prometne nesreće s ozlijeđenim osobama.
Smiju li vozila pod pratnjom ili s pravom prednosti prolaska ignorirati prometna pravila, primjerice proći kroz crveno svjetlo? Ovo je često pitanje građana, osobito kad se susretnu s vozilima u kojima se nalaze štićene osobe poput političara ili visokih dužnosnika.
Kako smo i ranije pisali, iz Ministarstva unutarnjih poslova jasno poručuju: vozila pod pratnjom i vozila s prednošću prolaska – poput policije, vatrogasaca, hitne pomoći, vojne policije, civilne zaštite i carine – ne smiju prolaziti kroz crveno svjetlo na raskrižju kojim se upravlja semaforima ili od strane ovlaštene osobe. Zakonski gledano, ta zabrana vrijedi i za vozila pod rotirkama, bez obzira na hitnost situacije.
Sudar auta ministra AnušićaMeđutim, Zakon o sigurnosti prometa na cestama ipak dopušta određene iznimke. Vozila pod pratnjom i ona s pravom prednosti prolaska smiju, uz povećan oprez i ako je to neophodno, odstupati od prometnih pravila poput zabrane pretjecanja, ograničenja brzine, zabrane korištenja mobitela i obveze nošenja pojasa. Isto tako, mogu voziti u suprotnom smjeru, pretjecati kolonu, koristiti pješačke prijelaze i mijenjati prometne trakove na način koji bi inače bio zabranjen, ali samo ako time ne ugrožavaju druge sudionike u prometu.
Kako piše HAK, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, ni vozila hitne pomoći, policije ni vatrogasaca ne smiju proći kroz crveno svjetlo na semaforu, čak i kada su uključena rotacijska svjetla i sirene. Crveno je crveno za sve. Zakon jasno propisuje: nema iznimke ni kad je riječ o hitnoj intervenciji, ni kad je u pitanju spašavanje života. Ako vozilo hitne službe prođe kroz crveno i izazove prometnu nesreću, bez obzira na hitnost zadatka – vozač snosi odgovornost i može biti kažnjen. Upravo se to dogodilo u slučaju iz Zagreba 2023., gdje je vozač hitne pomoći s upaljenim rotirkama ušao u raskrižje na crveno i izazvao sudar. Sud je presudio da je kriv i izrekao mu novčanu kaznu – unatoč tome što je bio na hitnom zadatku.
Jedina pravna i etička obveza ostalih sudionika u prometu u takvim situacijama odnosi se na tzv. koridor za hitne službe. Kada se vozilo s prednošću (uz zvučne i svjetlosne signale) približava, svi ostali vozači dužni su se odmah pomaknuti u stranu i propustiti vozilo. Na autocestama to znači stvaranje tzv. životnog koridora – pomicanjem u krajnji lijevi trak (lijeva vozila) ili na desnu rubnu stranu (desna vozila).
Vozači moraju svoje automobile pomaknuti kako bi oslobodili prolaz – na cesti s dva traka u dva smjera pomiču se udesno, a na cestama s više trakova vozila u krajnjem lijevom traku pomiču se ulijevo, dok se svi ostali pomiču udesno. Pješaci su također dužni stati i propustiti vozilo pod pratnjom. Za nepoštovanje ovih pravila predviđene su kazne – 60 eura za vozače, odnosno 30 eura za pješake koji se ogluše na obvezu propuštanja ovih vozila. Važno je naglasiti i da vozači koji u takvim situacijama imaju zeleno svjetlo na semaforu imaju pravo prvenstva, čak i ako se vozilu hitne službe žuri – zakon ih štiti, a sudska praksa to potvrđuje.
Sramotan je zakon u kojem su izjednačeni vozilo hitne pomoći ili vatrogasno vozilo (dakle vozila o čijoj brzini dolaska na neku lokaciju ovise ljudski životi) i vozila pod pratnjom koja voze političare. Strašno.