U Zadar se dovodi strane radnike zbog drugih poslova, da bi ih se onda prekvalificiralo za taksiste? Kako? Pa iskažu se potreba za deficitarnim radnicima za obavljanje pastirskih poslova u stočarstvu na Pagu, za čuvanje ovaca. Ako se nitko za to ne javi od domaćih ljudi, od agencija za uvoz strane radne snage angažiraju 30 radnika iz Nepala za pastire. A onda od pastira odjednom postanu taksisti koje se dovozi u smjenama da taksiraju na jednom autu po 12 sati, bez ikakvih kvalifikacija i bez ikakve kontrole. Oni su potencijalne bombe na asfaltu, a mi smo svi ovce za šišanje…” Ovo je je portalu Zadarski.hr. naveo zadarski taksist, a za takav slučaj je čuo, kako je u telefonskom razgovoru za Večernji list potvrdio, Ivan Bulat, potpredsjednik Udruge taxista Zadar, član Ceha prijevoznika Zadarske županije i skupštine Hrvatske obrtničke komore. - Ne znam o tome, ali svakako da bi nadležne institucije to trebale provjeriti. Kontaktirali smo naime Bulata i u povodu prosvjeda na kojem će u utorak u Zadru taksisti izraziti svoje nezadovoljstvo i zatražiti sustavno uređenje autotaksi prijevoza na nacionalnoj razini. Na temu stranih taksista u Zadru sugovornik Zadarskog.hr je istakao kako nitko nema ništa protiv Nepalaca, Indijaca, Egipćana koji su došli raditi u Hrvatsku, ali i dodao da trebaju raditi ono za što su osposobljeni i u zanimanjima koja su deficitarna u Hrvatskoj poput građevine i sličnih poslova.
- U taksi prijevozu su nelojalna konkurencija jer ih zapošljavaju vlasnici tvrtki za taksi prijevoz za koje su oni najamna radna snaga – praktički roblje. Oni rade na unajmljenim automobilima, većinu zarade uzima im gazda, a prisiljeni su za volanom provoditi po 12 sati neprekidno. Na jednom automobilu smjenjuju se njih trojica, znači automobil se ne gasi nikako. Na taj način, svojim ropskim položajem, oni su prisiljeni uzimati kruh nama, domaćim vozačima, kojima je to jedini posao od kojega prehranjujemo obitelji. Zašto? Da bi se pojedinci bogatili na njima – kazao im je taksist navodeći da strani taksisti nemaju kompetencije za raditi taj posao, čime kako tvrdi ugrožavaju vlastite živote i živote svih drugih sudionika u prometu i da se zbog toga svakodnevno na zadarskim ulicama događa kaos odnosno oduzimanje prednosti, izlijetanje sa sporedne ceste na glavnu, vožnja u kontra smjeru, zaustavljanje posred ceste, preuzimanje putnika u rotoru, vrludanje kolnikom dok gledaju u aplikaciju na mobitelu, nepoznavanje hrvatskog pa ni engleskog jezika, te da su zbog toga. opasnost za sebe i druge, ali da to njihove agregatore, bolje rečeno, njihove vlasnike, to uopće nije briga.
- Oni iz svojih zemalja dolaze s vozačkim dozvolama koje su tko zna kako izdane i to često sa svim mogućim kategorijama. U Hrvatskoj im se priznaju bez ikakve provjere i to za taksiranje što je javni prijevoz. Kao vozač taksija u Hrvatskoj morate položiti dodatnu kvalifikaciju u autoškoli, kako oni to polažu ako ne znaju jezik? Očevici tvrde da ih se dovodilo u grupama za dobivanje takvih kvalifikacija. Dobiju KOD 95, a ne znaju bicikl voziti! Na parkiralištu Supernove svakodnevno ih vidimo kako vježbaju kretanje, parkiranje između dviju šlapa, cirkus živi. Ne znaju elementarne stvari, oni tek uče voziti na parkingu! A daje im se volan u ruke da zbog nečijeg ekstraprofita voze ljude.
Nemamo ništa protiv tih ljudi koje je potreba natjerala da dolaze raditi u Hrvatsku, ali smo protiv toga da nekvalificirani rade posao javnog prijevoza koji, ponavljamo, nije deficitarno zanimanje u Hrvatskoj. Ako se ovo nastavi, mi ćemo morati iseljavati vani, jer u Zadru više neće biti posla za nas – istakao je za Zadarski.hr zadarski taksist. Iz Taxi udruge su za Večernji list istakli razloge i zahtjeve koji će biti iznijeti na prosvjedu u utorak.
- Naš prosvjed temelji se na zahtjevima za regulaciju zapošljavanja radnika iz trećih zemalja, zabranom rada taksi vozačima koji ne posjeduju odgovarajuće znanje hrvatskog jezika u govoru i pismu (minimalno na razini B1). Svi strani radnici trebaju dostaviti potvrdu iz matične države da nemaju kaznenu ili kriminalnu prošlost, posjedovanje međunarodne vozačke dozvole mora biti obvezan uvjet za rad u autotaksi prijevozu. Zbog učestalih slučajeva lažnih dokumenata, tražimo istragu autoškola i institucija koje su izdavale sumnjive potvrde za autotaksi vozače. Uvođenje županijskih dozvola i regulacija teritorijalne nadležnosti. Zahtijevamo da autotaksi prijevoznici smiju poslovati isključivo unutar županije koja im je izdala dozvolu, uz zabranu migracije među županijama. Tražimo uspostavu javne nacionalne baze taksi dozvola koja bi sadržavala evidenciju svih registriranih vozila, kako bi se osigurala transparentnost i spriječile zlouporabe - istakao je Bulat u najavi prosvjeda i dodao da je nužna i regulacija cijena autotaksi usluga.
- Predlažemo uvođenje minimalne i maksimalne cijene starta i cijene prijeđene kilometraže, koje bi vrijedile za sve sudionike autotaksi prijevoza, kako bi se osiguralo pošteno tržišno natjecanje i zaštitili interesi korisnika usluga. Ovim putem apeliramo na nadležne institucije da hitno pristupe rješavanju ovih pitanja i osiguraju pravedne uvjete rada za sve autotaksi prijevoznike u Republici Hrvatskoj - istakao je Ivan Bulat. U pozivu na mirni prosvjed taksista koji će se održati u Zadru navodi se da je okupljanje na Liburnskoj obali i da u 9 sati kreću u vožnju gradom do Borika i nazad. Očekuju oko 70 automobila koji će biti parkirani od Liburnske obale do kraja poluotoka.
Taj Pag mi je od uvijek bio fenomen: na otoku bi trebalo biti konstantno 10.000 ovaca,a ja u životu tamo nisam vidio ni jedne žive samo nacražnju. Kako to? Onda još za te fantomske ovce dovode "pastire". Pa toga ima samo kod nas.