Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 2
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Informativna ponuda

Šveđani se prvi javili s 8-12 Gripena, čekaju se ostali

Davor Puklavec/PIXSELL
23.10.2015.
u 22:00

Gripen je višenamjenski borbeni avion 4+ generacije, a zasad ga u Europi koriste Šveđani, Česi i Mađari, a izvan Europe zrakoplovstva Južne Afrike i Tajlanda

Pet mjeseci nakon što je MORH poslao informativni upit (RFI) na adrese nekoliko stranih tvrtki proizvođača borbenih zrakoplova i adrese veleposlanstava tih tvrtki, FXM, agencija švedske vlade za izvoz obrambenih i sigurnosnih tehnologija, odgovorila je na taj zahtjev iz Hrvatske. U lipnju ove godine je, naime, u skladu sa zaključcima državnog vrha, odlučeno ponovno pokrenuti pitanje nabave novog ili “novog” rabljenog borbenog zrakoplova. Švedski SAAB, proizvođač “Gripena”, objavio je prvi da je MORH-u stigla ponuda iz Švedske. Pišu da Švedska s Hrvatskom ima pozitivan dijalog od 2007., a u dopisu stoji da Švedska Hrvatskoj nudi 8 do 12 novih borbenih zrakoplova Gripen. “Predali smo odgovor na traženi zahtjev jer smatramo Hrvatsku vrijednim budućim partnerom u regiji u kojoj dio zemalja već koristi Gripene”, istaknuo je Joakim Wallin, direktor u FXM-u.

Suglasnost državnog vrha

Šveđani ujedno podsjećaju da je borbeni lovac Gripen, koji proizvodi tvrtka SAAB, operativan u Češkoj, Mađarskoj, Švedskoj, Južnoj Africi i Tajlandu, a navode da je i Brazil naručio 36 Gripena te da su pregovori sa Slovačkom u tijeku. Gripen je godinama glasio kao najbolji izbor kada Hrvatska odluči nabaviti borbenu eskadrilu koja će zamijeniti stare ruske MiG-ove 21. No, natječaj na koji su se željeli javiti brojni svjetski proizvođači nije stigao do objave, s obzirom na to da je državni vrh zaključio kako novca nema. Odlukom tadašnjeg predsjednika RH Ive Josipovića i nakon lobiranja utjecajnih umirovljenih generala HV-a, odlučeno je da Hrvatska ne smije izgubiti sposobnost nadzora svojeg neba te je nađeno “solomonsko” rješenje. Odlučeno je da MORH pošalje na još jedan remont MiG-ove 21, one koji se još mogu remontirati. Nakon izbora ukrajinskog Ukrspecexporta MiG-ovi su otišli na remont u Odesu, no remont je kasnio godinu dana. Nakon dvije godine, RH sada ima borbenu eskadrilu, no zrakoplovi i dalje imaju mana i u letnom je stanju pola eskadrile. Ovo negativno iskustvo nagnalo je državni i vojni vrh zemlje da se pošalju upiti, a zaključeno je da RH mora donijeti odluku o izboru borbenog lovca do kraja 2016. U igri su, dakle, švedski Gripeni, a neslužbeno su sijane informacije da su tu i rabljeni američki F-16, ali koje nude Izraelci, koji modificiraju avioniku u Israel Aerospace Industries, nude se modernizirani portugalski F-16, opet NATO-u kompatibilni mađarski MiG-ovi 29S. Ovaj put, tvrdi se u kuloarima, Izraelci su Hrvatskoj spremni dati znatno bolju ponudu od Amerikanaca. Jedan od prethodnih ponuđača bio je i europski Eurofighter, francuski Rafale, no oni se ističu i skupoćom.

Rabljeni ili novi

U zadnje vrijeme “otkriven” je i južnokorejski F-50, koji proizvode u suradnji s Amerikancima, a glavna mu je prednost što je i upola jeftiniji od sličnih američkih lovaca. Hrvatskoj je, međutim, potrebno rješenje koje si može priuštiti. Je li to onda rabljeni F-16, za koji su se odlučili u Rumunjskoj, ili Gripen kojih po eskadrili imaju već naši srednjoeuropski partneri u NATO-u, Češka i Mađarska (po 14 aviona). Odluči li se i Slovačka za Gripene, onda već ima velike logike “upariti” te sposobnosti, pogotovu što RH tada ne bi trebala nabavljati i školske zrakoplove, nego pilote slati u susjedstvo na obuku, a sličnu prednost ima i F-16 (Rumunjska). Sigurno je pak da će politika presudno utjecati na izbor borbenog zrakoplova HRZ-a.

>> Doletjet će MiG 21, Gripen, Soko Galeb...

Ključne riječi

Komentara 40

Avatar Idler 3
Idler 3
23:02 23.10.2015.

Čudno, čovjek bi rekel kak ova Vlada fakat nekaj i dela. Onda se malkice osvrnem i vidim kak su godinama bili u zimskom snu i sad pred izbore se zbudili, pa delaju, organiziraju, planiraju, trže....ali dobro, konačno im se bliži kraj !!!

Avatar Marko314
Marko314
23:22 23.10.2015.

Za ozbiljno zrakoplovstvo treba nam barem 16 aviona, idealno 24, odnosno 2 eskadrile. Sa 8 možemo samo održavati minimum znanja i vještina, obučavati mlade pilote za neko bolje - i nedefinirano - sutra. Možda bi čak bila dobra kombinacija 12 Korejskih FA-50 i 8 Gripena, ili F-16 Block 52/60.

Avatar Oluja95
Oluja95
02:57 24.10.2015.

Nasi po obicaju samo listaju kataloge...eeee da je para....

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije