Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 15
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
INTERNET

Politički cyber rat bjesni Hrvatskom

VL
Autor
Vojislav Mazzocco
21.11.2008.
u 21:18

Premijer demantira internetske forume, prosvjedi se dogovaraju na Facebooku, web potresa hrvatsku politiku. Facebook, najveću socijalnu mrežu na svijetu, u četvrtak, 20. studenog, koristio je 162.341 Hrvat, a čak 45.694 prijavilo ih se na prosvjednu stranicu “Stegnite vi svoj remen, bando lopovska”. Kad bi neka stranka osvojila glasove tih prosvjednika, osvojila bi tri mandata u Saboru, a kad bi netko na svoju stranu privukao sve Hrvate s Facebooka, dobio bi 11 mandata – onoliko koliko je SDP-u nedostajalo da porazi HDZ.

Tvrtke nude anonimna sponzorstva Facebook prosvjeda

To je već dovoljan razlog da se internet u Hrvatskoj počne shvaćati ozbiljno. Iako se čini da se naše stranke previše ne bave tim fenomenom, ipak već dugo kruže glasine o internetskim bojnama, stranačkim aktivistima i plaćenicima zaduženima za širenje negativne propagande o rivalima, skretanje rasprava s neugodnih tema, provociranje, glasovanje na različitim anketama... Vodi se doslovce krvavi rat za svaki klik!

Internetski bojovnici
Spominju se i imena ljudi koji rade za dvije najveće stranke, češće se ipak spominju HDZ-ovi internetski bojovnici, ali nitko još nije ponudio dokaze za to. Razumljivo je da nijedna stranka ni slučajno ne bi priznala postojanje takvih neslužbenih spin-doktora, ali to ne znači da oni ne postoje. Osim različitih imena, povremeno procure i dokumenti s uputama kako na internetu sabotirati protivnike.



Jedan od najjednostavnijih i najčešće korištenih načina jest trolanje (eng. trolling – panulavanje, tehnika lova ribe povlačenjem udice za brodom u pokretu), postupak koji ne treba brkati s trolovima iz sjevernjačkih mitologija. Klasični trol lažno se predstavlja, daje loše savjete, vrijeđa... No, iako prilično uspješni, njih je najlakše identificirati kao stranačke aktiviste jer ??esto iste komentare kopiraju na više različitih foruma pod različitim nadimcima. Pojavi li se, primjerice, na Večernjakovu portalu tekst neugodan za njegovu stranku, trol će uvrijediti nekog od komentatora i tako skrenuti raspravu u drugom smjeru, a najvjerojatnije i otjerati druge komentatore kojima nije do svađe. Time je zapravo minirao cijelu temu i smisao diskusije. U istu kategoriju spada i ginjol (eng. sockpuppet – krpena lutka koja se navlači na ruku). U pokušaju uništavanja diskusije ili plasiranja lažnih informacija, zlonamjernik se istodobno služi s više nadimaka, svađa se sam sa sobom ili stvara dojam brojnosti zagovaratelja, odnosno protivnika neke teme. Sve su to učinkovite, iako prilično prozirne strategije za širenje stranačke propagande ili napadanje protivnika. Jedan je od načina borbe i kreiranje angažiranih internetskih stranica. HDZ je tako imao nesreću, ali i manjak dalekovidnosti, pa je ostao bez internetskih domena hdz.eu i hdz.com. Prva je u vrijeme posljednje kampanje ismijavala članove Vlade, a druga već desetak godina postoji pod nazivom Hrvatska demonska zajednica. Njezin autor je, doduše, poznat i nije stranački aktivist. Ivan Ratković je čak imao problema s policijom jer nije želio HDZ-u prepustiti svoju stranicu.

Kako je nestao Jubito
S druge strane kreatori “europske” HDZ-ove stranice nikada nisu otkriveni. No, zato je HDZ imao svoju stranicu 4hdz.com na kojoj se promovirao u četvrtoj izbornoj jedinici. Ta je stranica preko noći nestala s blogovima Ivice Kirina, Berislava Rončevića, Tomislava Ivića, Josipa Dakića i Dragana Kovačevića. Iako su blogovi političara korisni za promidžbu, ipak najviše utjecaja imaju anonimni blogeri, osobito oni koji su voljni posvetiti dovoljno vremena pisanju novih dnevnika. Na najboljoj hrvatskoj stranici za okupljanje blogera pollitika.com pišu i poznata imena, ali i mnogi anonimni, no vrlo utjecajni pojedinci. Među njima se već dugo vodi rasprava o tome tko radi za koju stranku. Postoje sumnje i o pravoj grupi plaćenika zaduženih samo za komentiranje na pollitici.com, a oni navodno dolaze iz HDZ-a. Istodobno, vlasnika stranice Marka Rakara često optužuju za naklonjenost SDP-u. Tekstovi objavljeni na pollitici.com često se poslije obrađuju u novinama, kao što su se i neke od velikih afera u zadnjih nekoliko godina u javnost probile prvo preko interneta, a tek su ih nakon toga preuzeli glavni mediji. Neke su pak ostale zakopane u bespuću svjetske mreže. Internetski borci posebno su korisni pri glasovanjima ili anketama. Na portalu index.hr tako postoji top-ljestvica najpopularnijih i najnepopularnijih političara. Kako je Hrvatska mala zemlja, na obje su isti ljudi, no, prema pouzdanim informacijama, ljestvica nije vjerodostojna.

Navodno se na toj ljestvici vodi pravi rat između Milana Bandića i Zorana Milanovića, što je SDP-ov fenomen da su pristaše vodećih ljudi spremni čak i rušiti rejting stranke samo da bi napakostili jedni drugima. Između HDZ-a i SDP-a nedavno se rasplamsao sukob i na stranicama dnevnika Business.hr, gdje su stranački aktivisti u anketi o vjerodostojnosti borbe protiv korupcije sumanuto klikali pokušavajući navući rezultate na svoju stranu. Navodno je bilo čak 100 tisuća glasova u samo jednom danu, koliko Business.hr baš nikada nema posjetitelja. Na nekim portalima nije moguće dvaput glasovati s istog računala, no većina medija nema takve zabrane pa to stranke koriste kako bi javnost uvjerile u svoju snagu ili brojnost.


Arhivska fotografija

Odbili “prave” medije
Bez obzira na to koju od nabrojenih tehnika za stvaranje informacijske buke i plasiranje poželjnih informacija stranke rabile, čini se da ni jedna od njih nije bila spremna za fenomen Facebooka. Na njemu su u posljednje vrijeme organizirani prosvjedi protiv nasilja i mafijaških ubojstava, korisnici se rado uključe kad vide svoje prijatelje koji se angažiraju u nekom problemu. Više od 45 tisuća ljudi tako je u samo nekoliko dana pristalo sudjelovati u protuvladinim prosvjedima. Organizatori prosvjeda najavili su, doduše, da neće ni oporbenim političarima dopustiti govore na prosvjedu koji bi se u nekoliko gradova simultano trebao održati 5. prosinca. Međutim, odbili su komunicirati s medijima pa to budi sumnju u to tko stoji iza organizacije. Jednako tako su se pri maturantskim prosvjedima pojavile glasine da je zapravo SDP organizirao prosvjed protiv državne mature. Iz stranke je to, naravno, demantirano. Vlada je suočena s bijesom na Facebooku pokušala organizirati protuudar, no pokušaj je neslavno propao. Uspjeli su okupiti tek nešto više od 1000 ljudi pod egidom “I u dobru i u zlu održimo Ivu Sanadera”, dok je desetak puta više ljudi odbilo sudjelovati u virtualnoj podršci koja neodoljivo podsjeća na Miloševićeve kontramitinge.

Mrtvih još nema
HDZ se puno lošije od SDP-a koristi mogućnostima Facebooka iako šef socijaldemokrata tvrdi da ga takva propaganda previše ne zanima. Milanović ima nekoliko grupa i profila na Facebooku i većina ih je pozitivno intonirana, a Ivo Sanader morao bi se zamisliti nad količinom mržnje koju korisnici mreže pokazuju prema njegovom liku i djelu.

Bez obzira na to koliko je nemilosrdan politički rat na internetu, mrtvih, na sreću, još nema. Ni jedna se stranka nije usudila izravno napasti protivničke bastione – službene internetske stranice. To bi, uostalom, bilo kazneno djelo cyber gusarstva i uništavanja tuđe imovine. No, eskaliraju li sukobi, lako se može dogoditi da netko dođe i na takvu ideju, jednako kao što na svakakve ideje dolaze internauti uvjereni da postupaju po svojoj volji, a zapravo samo prate trendove koje su postavili stranački računalno-propagandni magovi.


HDZ pokušao protuudar na najavu prosvjeda

HDZ je prilično zanemario pojavu Facebooka i njegove potencijale. Jedna od teorija objašnjava da u toj stranci vjeruju da premalo njihovih simpatizera ide na te stranice pa im se i ne isplati gubiti vrijeme na njih. To im se vratilo u obliku velikog broja mrziteljskih stranica i grupa koje okupljaju respektabilan broj članova, dok one koje podržavaju stranku ili njezina predsjednika u prosjeku imaju 150 članova. Iznimka je samo pokušaj udara na najavljene prosvjede koji je uspio skupiti oko 1000 ljudi, ali i to je za Facebook mizerno.


Angažirani SDP-ov stranački pomladak

U pravilu se kreatori mrziteljskih stranica na Facebooku ograđuju od pripadnosti bilo kojoj stranci, čime pokušavaju dobiti na vjerodostojnosti i privući što više članova. Najčešće se predstavljaju pod pseudonimom iako je ova socijalna mreža zamišljena kao prostor za kontakt stvarnih ljudi. Među fejsovcima Zoran Milanović dosta dobro prolazi vjerojatno zbog angažmana Foruma mladih SDP-a, koji na mreži ima mnogo svojih aktivista i grupa i stranica.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije