Svoje planove u obrazovanju u organizaciji Večernjega lista, Media
servisa i RTL-a sučelili su predstavnici pet stranaka: Ivan Čehok
(koalicija HSS-HSLS), Gvozden Flego (SDP), Zrinka Kovačević
(HDZ), Pero Lučin (HNS) i Slavko Šokičić (HSP). Svi
kandidati za budućega ministra obrazovanja dobro poznaju probleme svoga
mogućeg resora, a ni plaće učitelja nisu ih uspjele zbuniti. Svi su
znali kolike su, ali i kolike trebaju biti.
LUČIN: Zauzimamo se za to da plaća učitelja prati bar prosjek plaće u
privredi. I s povećanjem koje se dogodilo taj je zaostatak
još oko 12 posto.
Učiteljski je posao jedna od najvažnijih profesija i ako želimo biti
društvo znanja, onda se moramo tako i prema njemu odnositi,
uključujući i plaće.
ŠOKIČIĆ: Ekonomski je status naših
učitelja neprihvatljiv. Trebamo više ulagati u
obrazovanje i u iduće četiri godine treba doseći 7500 kuna.
ČEHOK: Plaće osnovnoškolskih, srednjoškolskih i
visokoškolskih nastavnika apsolutno su preniske i prema
našem mišljenju u sljedeće četiri godine trebale
bi biti sto posto veće.
FLEGO: Njihove su plaće nedopustivo male jer je riječ o
visokoobrazovanim ljudima i o djelatnosti od strategijskog interesa za
razvitak i budućnost zemlje.
Koliku biste plaću,
budete li ministar obrazovanja, zajamčili
učiteljima i profesorima?
FLEGO: Predvidjeli smo da sustav napredovanja bude znatno drukčiji tako
da osoba ide u mirovinu barem s dvostrukom početničkom plaćom.
KOVAČEVIĆ: U sljedećih šest godina plaće će im se povećati
61 posto. Slažem se da su potplaćeni, ali napravljen je velik napredak
u proteklome mandatu.
FLEGO: Bojim se da bi se moglo zaboraviti kako je plaća prosvjetnih
djelatnika u ovome mandatu pala daleko najniže, od 15 do 18 posto ispod
prosjeka, i to mi se čini nedopustivim.
ŠOKIČIĆ: Ako želimo biti društvo znanja, ako
ulažemo u autoceste i mostove, u kanal Dunav Sava, nema
razloga da ne nađemo novce za obrazovanje.
Kako ćete uvesti red na tržište udžbenika, kako onemogućiti
nakladnike u "uvjeravanju" učitelja da je njihov udžbenik najbolji?
ČEHOK: Treba napraviti katalog udžbenika koji će omogućiti
nastavnicima, roditeljima i djeci da imaju alternativne udžbenike, da
postoje najviše dva ili tri udžbenika za jedan predmet,
ovisno o tome kako će ih roditelji, nastavnici i djeca birati.
Udžbenici se moraju dati na slijepe recenzije kako autori ne bi bili
sigurni unaprijed da će im udžbenik biti odobren.
FLEGO: Udžbenici trebaju dobiti prioritet prema izvrsnosti. Slijepe
recenzije pridonijet će raspadu koalicija velikih izdavača i jednog
dijela ministarstva. KOVAČEVIĆ: Izvrsnost mora biti osnovni kriterij.
LUČIN: Podupirem besplatne udžbenike, no monopol velikih izdavača nije
održiv. Nabava se treba organizirati javnim
natječajem. Treba razmisliti o vaučerskom modelu nabave udžbenika.
ŠOKIČIĆ: Ovo što se događa u nas pri izboru
udžbenika treba mijenjati.
Hoćete li ustrajati,
odnosno hoćete li uvesti obveznu srednju školu? Kada?
FLEGO: Obavezna je srednja škola uvedena i mi s tim mislimo
nastaviti. Mi to zovemo obveznim obrazovanjem do prve kvalifikacije ili
državne mature.
KOVAČEVIĆ: Apsolutno da, nadam se u
sljedećemu mandatu.
LUČIN: Podupirem obveznu srednju školu, a treba
razmišljati o tome da se početak obrazovanja pomakne prema
šestoj ili čak petoj godini života.
ŠOKIČIĆ: Da, do stjecanja prvog zanimanja, ali da bi taj
projekt uspio, potrebno je povećati broj stručnih suradnika u
školama, promijeniti pravilnik o ocjenjivanju itd.
ČEHOK: Nije važno toliko govoriti o obveznoj srednjoj školi
koliko o obveznom trajanju obrazovanja, što znači do
stjecanja prve kompetencije koja je dovoljna za posao.
Kako ćete rješavati problem korupcije na fakultetima?
LUČIN: Riječko je sveučilište prije tjedan dana
donijelo nova pravila studiranja koja predviđaju transparentno praćenje
studenata u tijeku nastave. Studenti se moraju međusobno natjecati za
ocjenu, a za nju su odgovorni i profesori, čime se dobrim dijelom
uklanja korupcija. Mislim da ima pojedinačnih slučajeva korupcije.
Nisam izravno vidio ni jednu osobu kako daje ili prima mito. Treba
donijeti zakone koji će sankcionirati osobe koje primaju mito.
ČEHOK: Mislim da nema toliko korupcije na fakultetima koliko
se o tome u javnosti govori.
FLEGO: Čuo sam da je netko dao mito za ocjenu, ali se to nikada nije
uspjelo dokazati.
KOVAČEVIĆ: Mnogo je manje konkretnih slučajeva nego što se o
njima govori. Konkretno ne znam ni za jedan. Na Ministarstvu smo imali
nekoliko dojava, ali kad smo pokušali konkretizirati,
prijave su se povukle.
Je li u redu da neki
studenti plaćaju svoje školovanje, a drugi ne?
ŠOKIČIĆ: Nije u redu. Trebamo povećati broj
visokoobrazovanih i studenti ne bi trebali plaćati
školovanje. Svima bih omogućio besplatno studiranje.
ČEHOK: Obrazovanje treba biti besplatno dok student na vrijeme
izvršava sve svoje obveze. Onog trenutka kad to ne može,
školovanje treba platiti. Svima onima koji dugo i neredovito
studiraju ne možemo zajamčiti besplatno
školovanje.
FLEGO: Predvidjeli smo da svi redoviti studenti studiraju besplatno i
budem li bio ministar obrazovanja, osigurat ću besplatno
studiranje i neću se praviti da to nije moja briga.
KOVAČEVIĆ: HDZ apsolutno podupire besplatno
školovanje, ne samo u osnovnoj i srednjoj školi
nego i u visokom obrazovanju; čak imamo i model financiranja
doktorskih studija. Osim broja visokoobrazovanih želimo povećati i broj
doktora znanosti. Ako HDZ bude formirao sljedeću vladu, besplatno će
obrazovanje biti za sve redovite studente.
LUČIN: U Europi se uvode participacijske školarine kako bi
se osigurala mobilnost studenata i povećala efikasnost studiranja, ali
i odgovornost svakog studenta za studij. Vjerojatno ni Hrvatska to neće
moći izbjeći pa nije realno govoriti o napuštanju
školarine.
Kandidati za ministre obrazovanja na rešetu Večernjeg lista, Media servisa i RTL-a