Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Lüken: Hrvati, smanjite broj škverova, pet ih je previše

Socijalni je dijalog važan. Surađujemo sa sindikatima, u nekim se stvarima ne slažemo. Sindikati moraju biti realni i shvatiti da neke probleme, poput krize, ne mogu riješiti ni kompanije, ali ni nacionalne vlade, kaže Lüken.
25. studenoga 2010. u 09:00 13 komentara 18 prikaza
\'reinhardt luken\'
Foto: Arhiva VL

S glavnim tajnikom Udruženja europskih brodogradilišta (CESA) Reinhardom Lükenom razgovarali smo o škverovima i budućnosti brodogradnje.

Kako ocjenjujete stanje u hrvatskoj brodogradnji?

Nema hrvatske brodogradnje – brodogradnja je globalna industrija i sve nas je pogodila ekonomska kriza. No perspektiva postoji. Svjetska trgovina ne staje, a za nju su potrebni brodovi.

Bolni rezovi

Kako se boriti s proizvodnjom u Kini?

Teško. Potražnja je izuzetno mala i većinu je apsorbirala ta zemlja. Prije tri tjedna bio sam ondje. Kinezi proizvode jednostavna plovila i tu je naša prilika, pogotovu zna li se da će ekoregulacije postajati još strože. Tražit će se sofisticiranija plovila. No kratkoročna je perspektiva u europskoj brodogradnji iznimno teška.

Ali upravo se sad isporučuju neki brodovi.

Kaže se da je brodogradnja industrija kasnog ciklusa. Brodovi koji se sada isporučuju naručeni su prije dvije, tri godine, prije krize. Što sada? Knjige narudžbi sada su prazne, najpraznije u 25 godina.

Hrvatska se treba uhvatiti ukoštac s rekonstrukcijom. Što biste savjetovali Vladi?

Restrukturiranje mora predvidjeti i smanjivanje broja brodogradilišta, o čemu sam već govorio Vladi. Svih pet ne mogu biti u funkciji. Efekt rekonstruiranja mora biti usmjeren, brodogradilišta moraju postati dovoljno dobra da privuku investicije. Treba se usredotočiti na određen, ograničen broj brodogradilišta. Ne može se ni pumpati proizvodnja zbog pravila o tržišnom natjecanju.

Kakva su europska iskustva pri ukidanju državnih subvencija?

Nije bilo lako. U bivšoj Istočnoj Njemačkoj izgubljeno je 85 posto radnih mjesta. Restrukturiranje je bolan proces. Ali, vrati li se normalno stanje u gospodarstvo, hrvatska će brodogradilišta funkcionirati bez potpora.

Europa i dalje zatvara brodogradilišta?

Zapravo i ne. Zadnje teško razdoblje bilo je 2002. i 2003. i otad do danas zatvoreno ih je pet. Doduše, u Danskoj je grupa Maersk zatvorila veliko brodogradilište jer su odlučili da će se prestati baviti gradnjom i orijentirati npr. na prijevoz. Neka brodogradilišta mijenjaju koncept, počinju proizvoditi vjetroturbine... Maritimna industrija nudi nove mogućnosti, a škverovi ih trebaju prepoznati.

Je li gradnja vojnih brodova rješenje jer je financira država?

Ne, takva brodogradilišta nisu kompetitivna. Američka brodogradilišta orijentirala su se isključivo na takvu proizvodnju i procjene su da je dva ili tri puta skuplja od one u Europi.

Socijalni dijalog

Kako provesti promjene kad sindikati pružaju otpor?

Socijalni je dijalog važan. Surađujemo sa sindikatima, u nekim se stvarima ne slažemo. Sindikati moraju biti realni i shvatiti da neke probleme, poput krize, ne mogu riješiti ni kompanije, ali ni nacionalne vlade.

Tatjana Jurić
skrenula pozornost
Tatjana Jurić progovorila o teškoj bolesti: 'Ponekad se čini da nikada neće proći i da si prepušten sam sebi'
Električni automobili
NOVA ERA
Jeste li spremni za vožnju prema električnoj budućnosti
  • Ugo Kajvez:

    Da to veli netko čija su brodogradilišta uspješna možda bi i trebalo poslušati ali s obzirom da su njihova brodogradišta uništena zbog vlastita nemara i nesposobnosti uopće se netreba na njih obazirati ............

  • -obrisani-:

    Da, kao nama netko zeli dobro... Mislimo svojom glavom i samo za nase dobro i nas profit. Tako svi rade. Nikom vise ne smijemo nista dati ni pustiti. Ni centimetra. Ni pedlja. Ni zrno zita.

  • -obrisani-:

    Zatvorite brodogradilišta jer su konkurencija našim u EU. Brodove koje bi vi gradili ,preuzet će naša EU brodogradilišta .