Dva kineska zrakoplova bila su na samo nekoliko sekundi od sudara iznad ruskog zračnog prostora početkom srpnja, nakon što je putnički avion kompanije Air China bez odobrenja naglo promijenio visinu leta, objavio je britanski The Independent, pozivajući se na informacije iz South China Morning Posta i belgijskog portala Aviation24.be.
Incident se dogodio 6. srpnja iznad planinske regije Tuva u južnom Sibiru, blizu granice s Mongolijom. Putnički let CA967 Air Chine, koji je bio na ruti iz Šangaja prema Milanu, nenadano je porastao s 10.400 na 10.970 metara visine, bez prethodnog odobrenja ruskih kontrolora leta. U tom trenutku, u istom zračnom prostoru nalazio se teretni zrakoplov Boeing 767 kompanije SF Airlines (let CSS128), koji je letio iz Budimpešte prema kineskom gradu Ezhou.
Udaljenost između dva zrakoplova smanjila se na samo 90 do 120 metara, iako međunarodni sigurnosni protokoli nalažu minimalni vertikalni razmak od 300 metara na visinama krstarenja. Ova opasna situacija zabilježena je na platformi za praćenje letova Flightradar24, a aktivirala je i automatski sustav za izbjegavanje sudara (TCAS) na oba zrakoplova, zbog čega su piloti morali hitno reagirati.
Na kineskim društvenim mrežama pojavile su se audio snimke komunikacije između pilota i ruskih kontrolora, koje sugeriraju da je kontrolor istodobno upravljao s četiri različita zrakoplova i vjerojatno dao nejasne upute. Autentičnost snimki zasad nije potvrđena, a nije poznato ni tko ih je pustio u javnost. Ni Air China, SF Airlines ni kineske zrakoplovne vlasti zasad se nisu oglasile, a The Independent navodi kako je zatražio njihove komentare. Na snimci se čuje kako ruski kontrolor pita na engleskom: “Penjete li se po naredbi ili bez naredbe? Potvrdite, molim.” Pilot Air Chine odgovara: “Ne. Hvala.”
Točan razlog zašto je posada Air Chine promijenila visinu još uvijek nije poznat, ali kao mogući uzrok razmatra se pogrešna interpretacija naredbe upućene nekom drugom zrakoplovu, piše Aviation24.be. Dio odgovora pilota bio je nerazumljiv zbog preklapanja komunikacija na frekvenciji. Nakon što su piloti prešli na privatni kanal, razgovarali su na mandarinskom, pri čemu je kapetan SF Airlinesa izrazio zabrinutost i nazvao potez “vrlo neprimjerenim”. Pilot Air Chine odgovorio je kako je kontrolor “pravio pomutnju”, što je izazvalo zbunjenost u kabini, te priznao kako će o incidentu morati podnijeti službeno izvješće.
Cijena benzina ide i do 1,82 eura: Evo kako vozači mogu doznati gdje je najjeftinije točiti