TURIZAM I HRVATSKA

Hrvatska gubi cjenovnu prednost, Plenković kaže da turisti troše manje jer je skupo, zna se gdje je zapravo problem

Foto: Zvonimir Barišin/Pixsell
1/3
06.02.2025.
u 23:00

Hoteli s četiri i pet zvjezdica u špici su bili puni 96 posto, kampovi sto posto, no turizam čine i privatni smještaj, restorani, kafići, trgovine...

Tržišni signali pokazuju da Hrvatska gubi cjenovnu prednost pred mediteranskom konkurencijom, a upravo cjenovna konkurentnost postaje presudan faktor za održavanje pozitivnog trenda hrvatskog turizma. Analize pokazuju da su cijene turističkih usluga u Hrvatskoj rasle duplo brže nego u većini mediteranskih zemalja, a trenutačno su više nego u Grčkoj i Španjolskoj. Povećanje cijena u turizmu utječe "kao dio mozaika" i na stopu inflacije u Hrvatskoj i bitno je da se donose odluke koje će osigurati konkurentnost, održivost i pristupačnost hrvatske turističke ponude, poručio je premijer na jučerašnjoj sjednici Vijeća za upravljanje razvojem turizma pozvavši turističku branšu na mudrost u formiranju cijena. Premijer Plenković upozorio je i na pad potrošnje stranih gostiju uz opasku: vjerojatno manje troše jer im je skupo. Dodao je kako je jako bitno da turizam ostane pristupačan hrvatskim građanima. Na Vijeću za upravljanje razvojem turizma, koje je s premijerom na čelu formirano prema Zakonu o turizmu i kojem je današnji sastanak bio drugi otkako je to tijelo oformljeno, raspravljalo se o cijenama u turizmu na osnovi analize isključivo hotelskog sektora. Dala ju je izraditi Hrvatska udruga turizma (HUT), a kompletni rezultati javnosti će biti predstavljeni idući tjedan.

– Analiza cjenovne konkurentnosti pokazala je da su cijene u domaćem hotelijerstvu, nakon prosječnog rasta od 18 posto tijekom 2023. u odnosu na 2022. godinu, lani u prosjeku rasle tek 1,9 posto prema prethodnoj godini. Istovremeno, hotelske cijene kod konkurencije na sjevernom Mediteranu lani su rasle za 4,5 posto prema 2023. Dakle, u hrvatskim hotelima cijene su se prošle godine definitivno stabilizirale – kaže direktor HUT-a Veljko Ostojić. – Ovom smo analizom htjeli demistificirati priče o skupoći i rasvijetliti jesu li hotelske cijene kod nas previsoke i nekonkurentne. Odgovor se sam nameće: jadranski hoteli s četiri i pet zvjezdica, dakle, oni koji imaju najviše cijene, ljetos su u špici bili puni 96 posto. Kampovi čak sto posto. Ali, treba podsjetiti kako turizam ne čine samo hoteli već i privatni smještaj, restorani, kafići, trgovine... Rekao bih da se naslućuje gdje je zapravo problem s cijenama, ali prvo ipak treba napravili kvalitetnu cjenovnu analizu i u tim segmentima. U svakom slučaju, ove godine bi svakodnevni buking pored hotela, gdje je to uobičajena praksa, trebali pratiti i svi drugi u turizmu i, ako se vidi da izostaje očekivana potražnja, odmah reagirati popustima. Zasad se, inače, čini da nam slijedi solidna sezona, nalik prošlogodišnjoj, a kako smo se pripremili, jesu li cijene dobro ugođene, prve ćemo naznake dobiti već od uskrsnih gostiju – zaključuje Ostojić.

Šef HUT-a otkriva i da je usporedna analiza pokazala da su hotelske cijene u Hrvatskoj još uvijek ispod i mediteranskog i prosjeka svih zemalja članica EU. Na Mediteranu je, inače, usporedba obuhvatila hotelske cijene u osam zemalja; Francuskoj, Italiji, Malti, Sloveniji, Cipru, Grčkoj, Španjolskoj i Portugalu. – Da, od nekih smo jeftiniji, od nekih skuplji, ali kad govorimo o hotelskim cijenama, hrvatski je turizam i dalje konkurentan. Što se, pak, tiče bržeg rasta cijena tijekom 2023. godine u našem hotelskom sektoru nego je bio slučaj kod mediteranskih konkurenata, to je samo posljedica činjenice da je kod nas turistički oporavak nakon pandemije počeo ranije i uspješnije – komentar je turističke konzultantice dr. Sanja Čižmar. 

>>FOTO Pitali smo umjetnu inteligenciju kako će najpopularnije hrvatske destinacije izgledati za 100 godina. Plitvička jezera su nestvarna>>

1/14
Ključne riječi

Komentara 2

DO
doktorica
06:41 09.02.2025.

Hrana u hotelima je užasna,a gradnja velikih hotelskih zdanja i betonizacija je definitivno uništavanje naše obale i čistog mora.

RA
Raptor
11:22 07.02.2025.

Gubitak konkurentnosti je očekivan iz više razloga. Mi u turizmu imamo težište na brojanju glava i noćenja. Rijetki govore o prihodima, a kad govore to rade pogrešno. Temeljno je pitanje koliki je udio domaće komponente u hrvatskom turističkom proizvodu, koji je, pored ostalog, pogrešno definiran u Turističkoj strategiji do 2020., kao i novoj do 2030. Hotele nam gradi strana građevinska operativa jer vlastite nemamo, lancima hotela upravlja strani menadžment, naši više nisu ni vrtlari ni spremaćice, hoteli se opremaju stranim namještajem i akustikom je mi izvozimo trupce, hrana u hotelima i restoranima je 60% uvozna, vanpansionska potrošnja, suveniri (Kina) visoka moda uvoz. Udio domaće komponente je mali. Velik promet nala zarada. U Turističkoj strategiji do 2030. jedna od glavnih konstatacija je ".. da nisu ostvareni ciljevi strategije do 2020." Strategije se pišu reda radi i zbog europskih sredstava. Struktura smještanih kapaciteta je loša, u korist privatnih aoartmana i kampova. Kvaliteta nedostatna zbog nedostatka radne snage i trke za profitom. Na taj način napravili smo veliki pritisak na infrastrukturu i resurse. Uništavamo resurse zbog kojih smo turistička zemlja. Betonizacija, bespravna gradnja, visok udio (ponegdje do 60%) iznajmljuvanja na crno. Profitira samo država jer se puni proračun neovisno o navedenom. Nedostatak strateškog promišljanja, neznanje, loše upravljanje, loša definicija turističkog proizvoda i pohlepa.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije