Bluesky je najnoviji hit među društvenim mrežama, samo američki predsjednički izbori donijeli su im 8,7 milijuna novih korisnika i još rastu, podaci su koje je objavio CNBC. Naime, X, odnosno nekadašnji Twitter koji je u vlasništvu osebujnog milijardera Elona Muska, velikog pristaše Donalda Trumpa i, po novom, suvoditelj Odjela za učinkovitost pri američkoj vladi, mnogima se zamjerio te su se odlučili za masovni “prelazak” na Bluesky.
Tako je sada u mikrobloging segmentu društvenih mreža Bluesky novi igrač koji se sve češće spominje kao prijetnja X-u, a nisu mu odoljeli ni hrvatski korisnici. U svjetskim razmjerima, Metin Threads također je velik igrač na tržištu, a zbog kasnijeg dolaska u Europu, na ovim prostorima nije pretjerano zaživjelo.
Rast u valovima
Ipak, tehnološki divovi još uvijek daleko ispred prema broju korisnika, no Bluesky se s više od 22 milijuna korisnika i dalje širi. “Nismo iznenađeni našim rastom, ali sada ulazimo u novu fazu”, izjavila je glavna operativna direktorica Rose Wang za CNBC.
Platforma je već prije pokazala potencijal rasta, i to u valovima. U rujnu 2023. privukla je dva milijuna novih korisnika u roku od tjedan dana nakon što je brazilski Vrhovni sud suspendirao X zbog kršenja lokalnih zakona o moderiranju sadržaja. Sličan skok dogodio se u srpnju iste godine kada je X uveo ograničenja na broj objava koje korisnici mogu pregledavati dnevno.
Ipak, prema Wang, najnoviji val rasta čini se drukčijim. “Nakon izbora, interes za Bluesky djeluje kao početak nečeg dugotrajnog”, rekla je.
Inače, Bluesky nije počeo kao običan startup. Njegova priča započela je 2019., kada je Jack Dorsey, inače suosnivač i tada izvršni direktor Twittera, osmislio decentraliziranu društvenu mrežu unutar kompanije, kao samostalni projekt. Projekt je dobio ime Bluesky, a za vođenje je angažirao Jay Graber, koja je u to vrijeme živjela u San Franciscu. “Jay je održala prezentaciju i svi smo pomislili: kako cool ideja”, prisjetila se Wang.
Cilj Blueskya bio je stvoriti otvorenu platformu na kojoj bi korisnici mogli prenijeti svoje profile i podatke na druge mreže koje koriste isti softver. Graber i njezin tim – koji su činili Daniel Holmgren i Paul Frazee, započeli su s razvojem 2021. godine. Ključni trenutak dogodio se kada je Graber uvjerila Dorseya da Bluesky izdvoji iz Twittera kao neovisnu tvrtku.
U listopadu 2021. osnovali su Bluesky Social, javno poduzeće posvećeno razvoju decentraliziranih tehnologija. Samo mjesec dana kasnije, Dorsey je odstupio s pozicije izvršnog direktora Twittera, a Graber je službeno predstavila Bluesky kao neovisnu tvrtku u veljači 2022., istaknuvši: “Naša misija je omogućiti otvorenu i decentraliziranu javnu raspravu.”
Savršen trenutak za Bluesky dogodio se u travnju 2022., kada je Elon Musk ponudio kupnju Twittera za 44 milijarde dolara. Uoči službenog preuzimanja u listopadu iste godine, Bluesky je otvorio listu čekanja.
”Jay mi je rekla: ‘Pogodi koliko ljudi je na listi čekanja – milijun ljudi u tri dana.’ Tada smo znali da je trenutak stigao”, ispričala je Wang.
Platforma se dodatno otvorila u veljači 2024., što je dovelo do kontinuiranog rasta korisnika. U listopadu iste godine Bluesky je osigurao 15 milijuna dolara investicije od Blockchain Capitala, čime je ukupno financiranje doseglo 36 milijuna dolara.
Dorseyev odlazak i nova vizija
Unatoč njegovoj ulozi u stvaranju Blueskya, Jack Dorsey napustio je upravni odbor platforme u svibnju 2023., navodeći kako ima drukčiju viziju te se posvetio konkurentskom protokolu Nostr.
”Ono što sam zamislio kao otvoreni protokol pretvorilo se u tvrtku s upravnim odborom i VC kapitalom. To nije ono što sam želio stvoriti,” rekao je Dorsey u jednom intervjuu.
Razlaz s Dorseyem donijelo je Blueskyu dodatnu vjerodostojnost među korisnicima koji žele platformu oslobođenu utjecaja milijardera. Graber je uvjerena da Bluesky ostaje “otporan na milijardere” jer korisnici uvijek mogu prenijeti svoje podatke na druge mreže zahvaljujući otvorenom kodu.
Jedna od ključnih prednosti Blueskya je prilagodljivost njegovih algoritama. Za razliku od drugih društvenih mreža, korisnici Blueskya imaju potpunu kontrolu nad time što vide na svom feedu. Mogu birati između algoritama koje nudi platforma ili kreirati vlastite.
Osim toga, Bluesky ne sadrži reklame. Wang je istaknula kako njihova publika, posebice mlađe generacije, preferira iskustvo oslobođeno agresivnih oglasa.
”Bluesky neće stvarati algoritme koji zatrpavaju korisnike oglasima. To nije naš model”, rekla je J. Graber.
Ipak, u budućnosti, platforma razmatra mogućnost uvođenja plaćanja među korisnicima ili modela oglašavanja sličnog Redditovu, gdje bi oglasi bili prilagođeni interesima zajednica. No, kako ističe Graber, svaka odluka bit će donesena s ciljem očuvanja povjerenja korisnika.
”Naš prioritet ostaje isti – stvaranje prostora za otvorenu i decentraliziranu javnu raspravu”, zaključila je Jay Graber.
Bluesky možda nema financijsku moć svojih konkurenata, ali s inovativnim pristupom i rastućim brojem korisnika jasno je da ova platforma ima šansu ostaviti značajan trag na društvenim mrežama budućnosti.•
Odlicno! Tko nevoli slobodu govora nego mu odgovara politicki korektna ljevicarska cenzura neka se koristi mrezom Blue Sky. Mi staromodni smo sretni da je Musk kupio nekadasnji Tweeter pa sada i mi imamo gdje izmjenjivati misli bez da nam netko to dozvoljava ili brani prema njihovim politickim smjernicama.