Veliko otkriće

Tim predvođen hrvatskim znanstvenikom otkrio pratumore!

Otkriveni pratumori
Foto: VL
24.06.2014.

Međunarodni tim znanstvenika predvođen doc. dr. sc. Tomislavom Domazetom-Lošom dokazao je da su tumori postojali i kod praživotinja

Tumori postoje i kod praživotinja i znanstvenici sada za to prvi put imaju konkretne dokaze. Do otkrića pratumora, koje će biti vrlo važno za evolucijsku i tumorsku biologiju, došao je međunarodni tim znanstvenika predvođen evolucijskim genetičarom doc. dr. sc. Tomislavom Domazetom-Lošom, znanstvenim savjetnikom s Instituta Ruđer Bošković i docentom na Hrvatskom katoličkom sveučilištu. Studija o pratumorima danas je predstavljena na Hrvatskom katoličkom sveučilištu i objavljena u prestižnom časopisu Nature Communications, a da tumori postoje i kod primitivnih životinja dokazano je kod hidre – vrste žarnjaka koji žive u slatkim vodama.

Znanstvenici Tomislav Domazet-Lošo i profesor Tautz Diethard s Instituta Max Planck za evolucijsku biologiju u Plönu nekoliko su godina istraživali pitanje: kada je točno evolucija započela proizvodnju tumora. – U potrazi za podrijetlom gena raka, neočekivano smo otkrili da mnogi od tih gena potječu iz prvih životinja. Naši podaci predvidjeli su da su prve višestanične životinje već posjedovale gene koje mogu prouzročiti rak kod ljudi – rekao je Domazet-Lošo i objasnio da su istraživanje proveli na hidri koju su pronašli bolesnu, to jest, na kojoj su tumori nastali spontano.

Prvi dokaz

Hidra, kod koje se tumor širi kao i kod čovjeka, zanimljiva je zbog svoje sposobnosti regeneracije – razrežemo li hidru na nekoliko komadića, iz svakog od njih će se razviti polipi iz kojih će izrasti nova hidra. Tim znanstvenika u novoj studiji otkrio je postojanje prirodnog tumora polipa u dvije različite vrste hidra te su tako dokazali da tumori doista postoje u primitivnim i evolucijski starim životinjama.

Drugi dokaz

Prvi put dokazano je da se matične stanice programirane za spolnu diferencijaciju nakupljaju u velikim količinama i ne odumiru prirodno, kao što je slučaj kod ljudskih stanica. Otkriveno je i kako ovi tumori utječu samo na ženske polipe hidra i nalikuju raku jajnika u ljudi.

Foto: VLm

(Zdrava i bolesna hidra/ Foto: IRB)

Invazivna karakteristika stanica

Znanstvenici su imali i zadatak dokazati da su tumorske stanice kod praživotinja invazivne, to jest, ako se tumorske stanice uvedu u zdrav organizam, da mogu izazvati rast tumora. Rezultati studije pokazali su da je invazivna karakteristika stanica raka također evolucijski stara značajka.

– Do sada se vjerovalo da možemo iskorijeniti tumor. Međutim, korijeni ovog zla sežu duboko u evolucijsku povijest na sam početak stvaranja životinja. Ovi pratumori koje smo otkrili pokazuju da je neprijatelj gori nego što se mislilo, ali nam i otvaraju mogućnost da ga bolje upoznamo i dobijemo mnoge bitke – rekao je ovaj hrvatski znanstvenik.

Što je s liječenjem?

Domazet-Lošo ističe kako neće biti jednog lijeka za rak, ali da se mogu razviti nove strategije i preventiva. – Iluzorno je misliti da će rak nestati, tek smo zagrebli po tumorima, a sada treba dalje istraživati – rekao je Domazet-Lošo.

– Danas postoji tendencija da se produži ljudski život, a ako pretpostavimo da ćemo u tome uspjeti, to ne znači da je time riješen i problem tumorskih bolesti – rekao je Domazet-Lošo i dodao da u biologiji i medicini uvijek postoji neki balans, s jedne strane dobivamo, a s druge gubimo. – Osnovni problem je u tome što je svaki tumor priča za sebe i svaki događaj tumora ima svoje svojstvene mutacije. To je problem – treba naći zajedničku priču među njima da bismo došli do rješenja. Ako postoji odgovor, on postoji u primitivnim organizmima – dodao je.

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

(doc. dr. sc. Domagoj Domazet-Lošo / Foto: Goran Stanzl/ PIXSELL)

– Od 70-ih godina do 2012. utrošeno je više od 500 milijardi dolara na istraživanja. Što se tiče nekih tumorskih bolesti, ima pomaka, ali je u prosjeku pomak zapravo minimalan ili nikakav u usporedbi s bolestima krvožilnog sustava gdje su uspjesi golemi – kaže Domazet-Lošo i dodaje da smo do danas dobili veliki broj lijekova, ali je broj smrtnosti od tumorskih bolesti zanemarivo smanjen.

– Moramo promijeniti pristup i način na koji razmišljamo, tumore moramo dubinski razumjeti i ovo je prvi korak – zaključuje. – Mi vjerujemo da, kad se u jednom trenutku pomakne fokus s miševa na jednostavne organizme, da smo onda na dobrom putu i možda ćemo onda doći do nečega – kaže Domazet-Lošo.

>> U skoroj ćemo budućnosti karcinome liječiti kao kronične bolesti

>> Otkriće hrvatskog znanstvenika: Za pet godina liječit ćemo karcinom pluća

DO
downunder
14:56 24.06.2014.

Neka ovaj zapali svijeću što je lovac na vještice Jovo dobio pedalu jer bi inače morao bježat preko granice.

ZH
zhabotinsky1
15:28 24.06.2014.

Loso je bez daljnjeg vrlo kvalitetan mladi znanstvenik. Ali cemu ovo: "Tim predvođen hrvatskim znanstvenikom". Ako je to zaista tako onda bi valjda bio i corresponding autor na tom clanku. Plus pise i ovo: These authors contributed equally to this this work Tomislav Domazet-Lošo & Alexander Klimovich I da dodam, ne zelim umanjiti kvalitetu i znacaj znanstvenika i njegovog doprinosa, ali ovakvim novinarskim poljepsavanjem dobiva se losija slika, a zapravo bi cijela stvar trebala zvucati jako pozitivno i afirmativno.