Veliki hadronski sudarač

Najveći znanstveni projekt: sudari čestica u akceleratoru otkrit će svojstva tamne materije

The Compact Muon Solenoid (CMS) experiment, part of the Large Hadron Collider (LHC), is pictured during a media visit to the Organization for Nuclear Research (CERN) in the French village of Cessy, near Geneva in Switzerland, July 23, 2014. According to a
Foto: Reuters (Ilustracija)
02.01.2015.

"Božja čestica" otkrivena je 2012., a sada se najavljuje otkrivanje novih

Sedam godina nakon prvoga pokretanja i nakon dvije godine rada na poboljšanjima u ožujku 2015. godine ponovno će početi pokusi u velikom hadronskom sudaraču (LHC) koji se nalazi u CERN-u u Švicarskoj. Najnovijim preinakama on će gotovo udvostručiti snagu, što će znanstvenicima otvoriti nove mogućnosti. Higgsov bozon, koji još popularno nazivamo i "Božjom česticom", detektiran je 2012. godine, a istraživači najavljuju da bi u novoj fazi pokusa u sudaraču mogle biti otkrivene i druge vrste sličnih, dosad nepoznatih čestica. Znanstvenici bi mogli doći i do spoznaje o nekim novim dimenzijama stvarnosti ili pak steći uvid u to što je zapravo i od kojih se čestica sastoji tajnovita i nevidljiva tamna materija od koje se sastoji pet šestina univerzuma.

Potpuno novi stroj

Stoga bi upravo ovaj, najveći znanstveni projekt u svijetu, u 2015. mogao donijeti nova i potencijalno izuzetno važna otkrića na području fizike elementarnih čestica.

Znanstvenici koji sudjeluju na projektu kažu da će osnaživanje najvećeg akceleratora na svijetu imati velik utjecaj na potragu za novim, dosad nepoznatim česticama. Glavni direktor CERN-a Rolf Heuer nedavno je izjavio da će novi ciklus rada velikog hadronskog sudarača za fiziku kao znanost otvoriti nove horizonte i dati temelje za velika otkrića koja bi se mogla dogoditi već u bliskoj budućnosti. On je objasnio i da je nakon dvije godine rada na poboljšanjima akcelerator zapravo potpuno novi stroj.

Ponovno pokretanje ovoga nevjerojatnog stroja ni u kojem slučaju nije rutina. Pripreme su zapravo već počele. Već 9. prosinca ove godine golemi i moćni magneti u jednom dijelu akceleratora (u jednoj njegovoj osmini) stavljeni su u pogon i dosegli su snagu koja omogućava da protonske zrake dosegnu energiju od 6,5 teraelektronvolta. U ožujku će biti pušten u pogon cijeli akcelerator. Za 2015. cilj je stvoriti kolizije od 13 teraelektronvolta. Do svibnja bi se trebalo postići najveće ubrzanje, a moglo bi se doći i do prvih rezultata. U tim trenucima u 27 kilometara dugom kružnom tunelu smještenom ispod zemlje nedaleko od Ženeve vjerojatno će se početi otvarati sasvim novo poglavlje u suvremenoj fizici subatomskih čestica.

Čestice dvojnici

Higgsov bozon bio je posljednji element koji je nedostajao da bi se kompletirao standardni model elementarnih čestica. Hoće li pokusi u sudaraču u iduće tri godine, koliko će drugi ciklus trajati, dokazima potkrijepiti teoriju supersimetrije koja govori o tome da svaka od čestica iz standardnog modela ima svoga puno težeg dvojnika? Hoćemo li konačno doći do dokaza da uz tri prostorne dimenzije i vrijeme postoji još neka dimenzija?

>> Stephen Hawking: Ljudskoj rasi prijeti izumiranje