Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica

Plava boja potiče kreativnost

08. veljače 2009. u 22:44 23 prikaza

Kanadski znanstvenici vjeruju da okruženje u kojem dominira plava boja potiče našu maštovitost. Plavu se već dugo povezuje s osjećajem mira i spokoja, no nedavna su istraživanja pokazala da okruženje plavim zidovima i namještajem donosi još dobrobiti za čovjeka.

Kanadska je studija pokazala da su ispitanici koji su bili okruženi plavom bojom pokazali više kreativnosti i otvorenosti. Crvena, s druge strane, pomogla im je u koncentraciji i pamćenju složenih informacija. Istraživači koji su došli do tog otkrića kažu da boja ima veliko značenje u razumijevanju i doživljavanju stvari. Primjerice, boja se kao upozorenje stavlja na paketiće s lijekovima, koristi se u dizajniranju ureda i učionica pa sve do bojenja uličnih znakova.

Studija koja je objavljena u časopisu Znanost pokazala je utjecaj plave i crvene boje na grupi ispitanika koji su bili podvrgnuti raznim zadacima. Ispitanici su morali rješavati zadatke koji iziskuju mentalni napor poput rješavanja anagrama, pamćenja riječi pa i dizajniranja igračaka za djecu.

U više od šest eksperimenata znanstvenici su došli do otkrića da se crvena najčešće povezuje s opasnošću, upozorenjima i pogreškama, no ono što je nevjerojatno jest da je ta boja kod volontera izazvala odvažnost i hrabrost te veću spremnost na rizik. Upravo suprotno tome, plava je izazvala u volontera osjećaj mira i spokoja te otvorenost, što je potrebno za kreativno djeovanje.

Mnogi od ovih eksperimenata bili su napravljeni pred računalom gdje je 161 dobrovoljac rješavao zadatke pred plavom, crveno i bijelom pozadinom. U jednom od tih eksperimenata, otkriva dr. Rui Zhu, voditelj studije, 42 ispitanika dobila su komad papira s nacrtima dvadeset različitih dijelova te im je bilo rečeno da od pet njih sastave dječju igračku. Igračke koje su ispitanici napravili s crvenom pozadinom bile su mnogo praktičnije nego kod onih ispitanika koji su radili s plavom. Ipak, "plavci" su napravili originalnije i inovativnije igračke od onih koji su radili na crvenoj pozadini.

Istraživači iz ovog zaključuju da ljudi različite boje povezuju s različitima stanjima svoje svijesti i njihov učinak u mnogočemu ovisi od kulturi u kojoj su odrastali. U svakom slučaju ovom je studijom dokazano kako određena boja može pomoći ili odmoći u rješavanju određenih zadataka.

I upravo zato se dizajneri interijera već dugo ciljano služe bojama kako bi potaknuli određeno raspoloženje kod čovjeka. Tako se primjerice zidovi ili namještaj u bolnicama najčešće boje u smirujuću zelenu ili plavu, dok u restoranima brze prehrane najčešće dominira crvena boja koja potiče brže jedenje.

DIVA CIJELI DAN
Jedan dan u životu beauty novinarke – puno više od pisanja o cipelama