Paul Bradbury, Britanac koji već više od dva desetljeća živi u Hrvatskoj, nedavno je boravio u Kini i odlučio posjetiti hrvatski paviljon u Ningbou – no ono što je tamo zatekao poprilično ga je iznenadilo. Unatoč hrvatskoj zastavi koja krasi prostor, proizvoda iz Hrvatske gotovo da i nema. Umjesto njih – police su prepune artikala iz Srbije, pa čak i iz Mađarske.
"Sve je ovo toliko pogrešno...", komentirao je Bradbury dok je snimao obilazak paviljona. "Ovo bi trebao biti prostor za predstavljanje hrvatskih proizvoda, a teško da sam išta hrvatsko ovdje pronašao." Dodao je i kako se čini da jedna od susjednih zemalja koristi prednosti ove, inače vrijedne inicijative za vlastitu promociju.
Iako Srbija ima vlastiti paviljon odmah pokraj hrvatskog, bosanskohercegovačkog i makedonskog, njezini su proizvodi – čini se – prisutni i u susjednim prostorima.
Što je zapravo CEEC paviljon u Kini?
Paviljon zemalja srednje i istočne Europe (CEEC) u Ningbou jedan je od glavnih prostora za prezentaciju proizvoda i kulturne razmjene između Kine i 17 europskih zemalja, uključujući Hrvatsku. Otvoren 2021. godine u sklopu drugog izdanja sajma China-CEEC Expo, smješten je u zoni od 16.000 kvadratnih metara i obuhvaća više od 4000 proizvoda iz regije – od hrane i pića do kozmetike, rukotvorina i suvenira.
Paviljon ne funkcionira samo kao izložbeni prostor. Njegova uloga je i komercijalna – omogućuje maloprodaju, veleprodaju, promociju kroz online trgovinu i livestream događanja, čime proizvodi CEEC zemalja postaju dostupni kineskom tržištu tijekom cijele godine.
Riječ je o dijelu šire kineske inicijative poznate kao "17+1", kojom se želi produbiti gospodarska i trgovinska suradnja s državama regije. Kina je najavila da planira uvoziti robu u vrijednosti od čak 170 milijardi dolara iz CEEC zemalja tijekom pet godina.
Iako je paviljon u Ningbou zamišljen kao stalna platforma za predstavljanje proizvoda iz zemalja srednje i istočne Europe, očito je da neke države, poput Srbije, koriste ovu priliku znatno proaktivnije.
Hrvatski izvoz u Kinu u posljednjih nekoliko godina bilježi blagi rast, no i dalje čini vrlo malen udio ukupnog hrvatskog izvoza. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, Kina je 2023. bila 18. po veličini izvozno tržište Hrvatske. Najviše se izvoze strojevi, kemijski proizvodi i farmaceutski artikli, dok su prehrambeni i tradicionalni proizvodi – koji su idealni za promociju u paviljonima poput ovog u Ningbou – znatno slabije zastupljeni.
Ma bravo Plenkoviću.