Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Možete li zamisliti život bez aviona?

Svijet bez letova ne bi stao, ali bi bio znatno drukčiji i sporiji, a i više bismo hrane proizvodili u vlastitoj zemlji.
20. travnja 2010. u 10:00 4 komentara 12 prikaza
avion
Foto: davor javorović

Bez aviona život ne bi stao, ali bi nas definitivno usporio, unazadio naš turizam, smanjio mogućnosti putovanja, ugrozio brojne živote...

Bez milijun turista

Kada bi se svi avioni prizemljili na godinu dana hrvatski bi turizam ostao bez najmanje milijun, a možda i milijun i pol gostiju. Prema podacima s hrvatskih graničnih prijelaza godišnje na našoj granici registriraju i 70 milijuna prelazaka od čega na graničnim prijelazima u našim zračnim lukama 1,9 milijuna putnika. Oko 400.000 bili su avioputnici s hrvatskim putovnicama, koji bi bez aviona morali svojim automobilom, autobusom ili vlakom na putovanje u inozemstvo. Većina, 1,5 milijuna putnika, u našim su zračnim lukama bili stranci. Pretpostavlja se da ih je većina i ostala unutar hrvatskih granica, mahom na Jadranu. Bez tih aviogostiju prošla bi turistička godina bila osjetno siromašnija.

Neke bi život bez aviona uistinu skupo stajao. U brojnim su prilikama upravo zahvaljujući letovima Croatia Airlinesa bolesnici iz Dubrovnika ili Splita, recimo, pravodobno dobili medicinsku pomoć u Zagrebu.

Ukinuli bi brojne priredbe

Nekima je let od pola sata ili četrdesetak minuta umjesto dugih sati vožnje automobilom, bio presudan i spasio život. Današnji profesionalni sport počiva na avionskom prijevozu i bez njega bi bio nezamisliv. Posebice sportovi poput tenisa u kojem se turniri održavaju svaki tjedan u drugoj zemlji. Poput tenisača (oni su najveći globtroteri) i vrhunski stolnotenisači su često u zrakoplovima. Potvrdio nam je to i naš najtrofejniji stolnotenisač Zoran Primorac:

- Da netko ukine avionske letove time bi ukinuo i Pro Tour jer se velik broj turnira odigrava u Aziji. Dok sam igrao za japanski klub godišnje sam imao 50-ak avionskih putovanja. Ja sam zapravo teški i neizlječivi ovisnik o avionskom prijevozu. Sjećam se jednom da sam u Kini, zbog snijega i otkazanog leta, putovao u njihovim spavaćim kolima - bilo je to iskustvo za koje ne priželjkujem da se ponovi.

I stjuardesa Mihaela Borić ne može zamisliti život bez aviona. Osim što bi ostala, kaže, bez posla, ne bi imala prilike uživati u svjetskim ljepotama, ne bi upoznala brojne ljude i spasila dva života:

- Letjeli smo iz Frankfurta za Zagreb kad se putnik počeo gušiti - munjevitom reakcijom i znanjem prve pomoći spasila sam ga od sigurne smrti.

Ekonomija

Posao i sastanci bi se sveli na videokonferencije, a sve manje gradova nosilo bi titulu velikih financijskih središta. Optimisti tvrde kako situacija bez aviona može pogodovati i razvoju gospodarstva, a sve više bi se proizvodilo u vlastitoj zemlji jer je to jeftinije.

Prijevoz

Prijevoz vlakovima, autobusima i automobilima možda bio bi jeftiniji, upozorava ekonomski analitičar Ivo Delač, ali dodaje da bi vremenski daleko putovanje bilo neizvedivo. I Hrvati bi bili prisiljeni više boraviti na Jadranu.

Kupovina

Izbor u trgovinama bio znatno sužen bez prijevoza avionom. Šoping u Parizu, New Yorku ili Londonu sve manje ljudi bi se moglo priuštiti. Osim toga, roba koja bi se dopremala isključivo brodovima bila bi rjeđa i manje dostupna što automatski znači i - skuplja.

Hrana

Avionima dolaze i velike količine voća i povrća i ostale hrane koju uvozimo. Smanjila bi se količina egzotičnog voća poput banana, manga i sličnog na policama u trgovinama, ali bismo više proizvodili i kupovali domaće proizvode što je plus za naše gospodarstvo - ističe Delač.

Turizam

Većina Europljana bila bi orijentirana na Mediteran za vrijeme godišnjih odmora. To bi nama, unatoč gubitku avioturista, i pogodovalo, zbog blizine, izgrađenih autocesta i povoljnijih cijena u odnosu na Francusku i Italiju. Grčka i Turska mnogima bi bile "izvan ruke".

Posao

Otkazi bi pogodili ne samo pilote, stjuardese, i ljudstvo koje je izravno vezano uz zračne luke. Propale bi brojne agencije, hoteli, tvrtke koje se bave navigacijom i modernim tehnologijama, a u problemima bi se našla i vojska.

Sport

Daleka putovanja i te kako mogu utjecati na spremnost profesionalnih sportaša. Najbolja svjetska momčad Barcelona do Milana se vozila 10 sati gdje se susreću s Interom. Koliko god bus bio udoban, put iscrpi igrače kao da su odradili težak trening.

Slavni

Poznate osobe teško mogu bez aviona. Propustile bi premijere svojih filmova u većim svjetskim metropolama, a slavna Victoria Beckham ne bi mogla svako malo “skočiti” do Pariza, Milana ili Londona obnoviti garderobu.

Milan Bandić
Večernji doznaje
Umro je Milan Bandić!
PET FAZA SNA
Jeste li se ikad zapitali zašto spavate više od osam sati, a nenaspavani ste?
  • Zdravek:

    kad se sve zbroji, izgleda da bi vecini koja se ne vozi svako malo avionom, bilo bolje, zar ne?

  • morales:

    Autor prvo piše da bi nedostatak letova štetio našem turizmu, a onda ga gosp. Delač (s pravom) demantira. Ne razumijem zašto nije maknuo te tvrdnje iz uvodnog teksta. Dakle, ako malo razmislimo, većina ljudi koja ide u Grčku, pa i ... prikaži još! dio koji ide u Tursku, završio bi kod nas. Isto vrijedi i za Tunis ili Egipat. Bili bismo mi na kraju u velikom plusu.

  • SREBOTNIK:

    Dobro da su Radmila i Brajda ovo pisali!! Kao neki kanadski magistar zračnog prometa, kojeg je Ivan Mišetić, totalno uništio, dana 12.05.2010., možda i zauvijek, vraćam se u Kanadu! Posramljen kao i Anton Kikaš! Mišetićeva lijeva ruka, Ivan Mudrinić, POTRČKALO ... prikaži još! iz Missisuage, obogati se u Hrvacka, hvala pizza majstoru Šušku i ostalim debilima!! Desna ruka Ivana Mišetića, Miomir Žužul, zar to treba reći?! Vidi me da stvarno posotjim, na zpadjenbloger, ispred kanadskoga sveučilišta www.unb.ca kamo se vraćam, na honorarni posao!! 1427 km daleko od Toronta, i Šušak company!! Mišetić PATOLOŠKI LAŽE, a vidim da to čitatelji kuže. Super je KOMENTAR ZLANTI VULKAN, spašava hrvatske porezne obveznike!! Dubioze CROATIA AIRLINES, daleko su veće, nego što Mišetić kaže! Zaprave, ne što kaže, nego laže!! CROATIA AIRLINES nije nažalost PODRAVKA, HEP, itd. i svi su godinama puštali Mišetića da ih kupuje besplantim avio kartama, a on je čas bio ZADRTA KOMUNJARA, čas HDZ-ovac s Tuđmanovom torbom!! U svakoj stranci, ima svoje ljude! U HNS-u, ova 2 kja moraju u ZATVOR. Ferenčak i Turković! U HSLS-u Dorica nIkolić, kodno ime KACIGA. U SDP-u su Mišetićevi ljudi: Milan Bandić, Željka Antunović koja je besprizorno napala capetana Flandera i mene, braneći svoga Mišetića! Te izvjesni SDP Ljubičić, nemam pojma tko je taj? U HDZu su glavni Mišetićevi pobočnici Ivo Sanader, Miomir Žužul i Antun Vdoljak! Odlična jadranka Kosor, nije ništa dužna Mišetiću i zato se je boji više, nego Ivice Račana!! Suditi Ivanu Mišetiću, Svemiru Radmilu zvanom VASIONA, te Vrdoljaku iz Splita, kao i Antunu Vrdoljaku iz Zagreba, što su godinama iz CTN-a izvlačili svoju korist, a donosili .