Jeste li ikad pronašli svoje ime na privjesku u suvenirnici, i to vas je jako razveselilo? Ili ste pronašli neku sitnicu na kojoj je pisalo ime drage vam osobe pa ste je odmah odlučili kupiti s namjerom da je darujete toj istoj osobi i tako joj pokažete kako mislite na nju? E pa kampanja Coca-Cole “Share a Coke” ponovno vam pruža mogućnost da razveselite sebe, ali i svoje voljene – ove sezone na bočicama i limenkama kultnoga pića veći je izbor osobnih imena nego ikad prije. No prije negoli potrčite do hladnjaka u nekom marketu – nakratko zastanite i promislite o svom imenu jer ono je puno više od riječi kojom vas nazivaju. Ime puno govori o vama, vašoj generaciji, kulturi iz koje dolazite, ali – vjerovali ili ne – i o vašoj osobnosti.
Ime je nekad nosilo duhovnu snagu
Ime nikada nije bilo samo riječ – ono je od početka ljudske civilizacije predstavljalo znak pripadnosti, poruku, zaštitu i čežnju za nečim uzvišenijim. Kroz povijest, različite kulture imenima su pripisivala mistična značenja pa su tako stari Egipćani vjerovali da ime nosi moć i u skladu s ovim vjerovanjima njihovi su vladari imali više imena: javna, sveta i tajna. U antičkim civilizacijama, poput Grčke i Rima, imena su označavala vrlinu – mudrost, sreću, snagu ili pobjedu – i davala su se u nadi da će dijete biti oličenje željene vrline. Slavenska i germanska imena često su bila sastavljena od snažnih riječi koje su predviđale sudbinu: onaj koji vlada, koji slavi, koji je hrabar.
I dok su europske kulture težile značenju kroz jezik i simboliku, kod mnogih autohtonih naroda, poput američkih Indijanaca, imena su bila živa, mijenjala su se i rasla s osobom. Dijete bi dobilo ime koje opisuje njegov duh ili okolnosti rođenja, ali bi ga kasnije moglo promijeniti – prema osobnim postignućima, viđenjima u snovima ili ritualnim iskustvima. Tako su nastajala imena poput „Onaj Koji Hoda S Medvjedima“ ili „Tiha Rijeka“, a ovakva imena nisu bila samo poetska, već su predstavljala ideal kojem se osoba približava tijekom života.
U srednjem vijeku, uloga imena postaje praktičnija – sve češće se dodaju prezimena, često prema zanimanju, mjestu rođenja ili osobini, kako bi se lakše razlikovali ljudi u zajednicama. No suština osobnog imena kroz razvoj ljudskog društva ostaje ista: ime je temelj identiteta, vrsta molitve koju šapćemo budućnosti i osobna priča utkana u riječ od nekoliko slova.
Danas su “in” kratka, zvučna i imena s moćnim značenjem
Iako se trendovi u imenima mijenjaju poput mode, svaka generacija ima svoje „it“ favorite. Tako su 80-ih i 90-ih dominirale Marije, Katarine i Ivane, a danas su popularnija ženska kraća imena koja skrivaju moćna značenja. Tako su u 2024. u Hrvatskoj najpopularnija imena za djevojčice bila Rita (biser), Mia (moja, voljena), Ema (veličanstva), Nika (pobjeda) i Sara (kneginja).
Kod muških imena, Ivan (Bog je milostiv) i Marko (ratnik) su već desetljećima na vrhu, no u protekloj godini najviše su bila zastupljena imena kao što su Luka (svjetlo), Jakov (Bog ga štiti), David (voljeni), Toma (blizanac) i Niko (pobjeda).
Zanimljivo je da se i roditelji u nekim drugim zemljama vode istim trendom – kratko, zvučno i moćno. Stoga, imena kao što su Noah, Leo, Emma, Sofia i naravno – Mia – dominiraju u velikom dijelu svijeta. Iako se u Švedskoj i Norveškoj djeci često daju tradicionalna nordijska imena, ipak vode jednostavna imena koja se lako izgovaraju gdje god da se nađete – od Zagreba do Zanzibara.
Neki roditelji inspiraciju pronalaze i u popularnoj kulturi – omiljenim serijama, knjigama ili influencerima. Tako se Mia (Mia Goth ili Mia Threapleton) s filmskog platna preselila u rodilišta, dok su imena poput Lune, Kiare i Noela zalutala s TikToka ravno u maticu rođenih. Ipak, iza svakog imena krije se više od trenda – krije se priča. Možda je to ime bake, omiljenog lika iz romana, možda jednostavno nešto što je inspiriralo roditelje…
Koliko nas određuje ime?
No ime koje nosimo utječe na to kako gradimo sliku o sebi, ali i na to kako nas drugi doživljavaju. Psihologinja Klara Zečević Božić objašnjava kako uz svoje ime vežemo vlastiti identitet te da ono utječe na razvoj samopouzdanja, na osjećaj pripadnosti nekom društvu ili okolini.
“Osobe koje imaju neuobičajena imena, razvijaju jaču samosvijest, mogu imati toliko jako samopouzdanje da kad uđu u neku prostoriju, potpuno njome zavladaju. No postoji i druga krajnost, mogu se osjećati drukčije od ostalih, jer su u toj okolini uobičajena imena Ana, Marija, Marina, a osoba se zove, recimo Elizabeta, odnosno nosi ime koje je bilo često u prijašnjim vremenima, dok su uzori za imena bile kraljice”, kaže nam psihologinja i dodaje kako ljudi često donose zaključke o našem karakteru na temelju imena koje nosimo, odnosno stvaraju sliku o nama, koja može biti pozitivna ili negativna.
Naš mozak povezuje riječi sa značenjima i našim osobnim iskustvima pa tako svakom imenu pripisujemo određenu sliku. Ako ste, primjerice, u svome životi imali nekog Petra ili Jelenu, za koje vas vezuje neko neugodno iskustvo, neminovno ćete sljedećeg Petra ili Jelenu povezati s negativnom konotacijom. Također, ako nemate dobro mišljenje o nekoj povijesnoj ličnosti ili slavnoj osobi, a sretnete nekoga s istim imenom, stvorit ćete predrasudu koja nema veze s osobom koju upoznajete. S druge strane, imena kod nas mogu stvoriti i pozitivnu percepciju osobe koju tek upoznajemo ako imamo barem jedno pozitivno iskustvo s nekom osobom istog imena.
“Moje ime Klara je bilo rijetko u vrijeme kada sam bila djevojčica. Bila sam jedina Klara u osnovnoj, u srednjoj školi sam upoznala nekoliko Klara. Doživjela sam šok kada sam došla na fakultet i od nas 30, koliko na se bilo na godini, tri smo bile Klare i dvije Karle, i sve smo sjedile u istom redu. I meni su sve Klare koje sam upoznala bile super, jer sam dotad znala samo sebe kao Karlu, i bila sam si super”, priča svoje iskustvo Klara Zečević Božić i zaključuje kako je naše ime zapravo naša prva linija upoznavanja s drugima i svijetom u kojem izgrađujemo sebe i odnose koji nas određuju.
Pronađi svoju bočicu i sudjeluj u nagradnoj igri!
Tihana, 32: „Moje ime nije često i zato ga volim – uvijek me ljudi zapamte. Kad sam bila mala, htjela sam se zvati Ana, ali sada sam ponosna što sam jedina Tihana u društvu.“
Marko, 45: „Marka ima milijun. Nekad mi je smetalo što nije originalno, ali danas ga volim – klasično je, muževno, i nekako je internacionalno.“
Ema, 19: „Volim svoje ime jer je kratko i slatko. Sad ga ima puno cura moje dobi – osjećam se kao dio svoje generacije.“
Tihana, Marko i Ema već su pronašli bočice Coca-Cole na kojima su njihova imena, ali i imena njihovih najfrendova i frendica. Ne samo što su razveselili drage ljude nego su sudjelovali u nagradnoj igri „Share a Coke“, u kojoj i vi možete sudjelovati sve do kraja lipnja. Pravilo je jednostavno: svi koji podijele dvije staklene Coca-Cole od 250 ml (Original ili Zero) u kafićima i restoranima, mogu biti sretni dobitnici vrijednih nagrada, kao što su dva MINI Coopera John Cooper Works, iPhone uređaji i brojna druga iznenađenja. Stoga, neka ovo ljeto započne u znaku hladne Coca-Cole i nezaboravnog dijeljenja radosnih trenutaka s dragim vam ljudima!
Sadržaj nastao u suradnji s Coca-Cola Hrvatska.