Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Kazalište

Sjećanja na Kostu Spaića, “Kiklopa” i srebrni jaguar

Bio je velikan uma i velikan umjetnosti, rekao je Ivica Buljan, a o tome kako ej Kosta Spaić radio s glumcima govorili su Dragan Despot i Rade Šerbedžija
05. svibnja 2016. u 12:41 1 komentara 448 prikaza
O velikom su rudatelu govorili: (s lijeva na desno): Dragan Despot, Sanja Ivić, Mira Muhoberac i Rade Šerbedžija
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Dok Rade Šerbedžija govori ono slavno kiklopovsko: “Ja sam čovjek začet u sljepilu strasti..., imam i dva oka da gledam mučenje i dva uha da slušam jecanje...”, jasno je da je danas neko novo vrijeme. Melkiorova je glava sijeda, nije na sceni HNK Zagreb... Svima nam prijete neki sasvim novi Kiklopi. A opet, taj nezaboravni citat odnio nas je 40 godina u prošlost, ravno u Marinkovićeva “Kiklopa”, u režiji Koste Spaića, jednu od najboljih predstava koja je ikad nastala pod dostojanstvenom kupolom ovog kazališta.

Uštimani orkestar

Sjećanje na nju i velikog hrvatskog, ali i europskog, redatelja bila je tema jučerašnjeg kolokvija koji je priredio Ivica Buljan, ravnatelj Drame HNK Zagreb, a na kojem su govorili: akademik Zvonimir Mrkonjić, akademik Boris Senker, Mani Gotovac, dramaturginje Sanja Ivić i Mira Muhoberac te dva Spaićeva Melkiora: Rade Šerbedžija i Dragan Despot. Najavljenim govornicima iz publike se pridružio pjesnik i glumac Enes Kišević, koji je govoreći o prof. Spaiću pročitao sonet koji mu je napisao, sonet naslovljen “Uvjerljivost”, koji počinje stihom: “Gluma je u biti vrlo jednostavna...”

Svi govornici, počevši od Ivice Buljana koji je Spaića nazvao velikanom uma i velikanom umjetnosti, isticali su: način na koji je redatelj radio s glumcima, način na koji ih je volio. Mani Gotovac njegovu je metodu sažela u pet točaka Spaićeva teatarskog svjetonazora. One glase: uvijek pitajte zašto, čuvajte dostojanstvo kazališnog čina, glumac je u središtu teatra i života, predstava je uštimani orkestar u kojem je svaki glumac prva violina i bez nacionalne drame nema hrvatskog glumišta.

Dragan Despot sjetio se svoje prve godine glume na ADU:

– Mi studenti stajali smo oko srebrnog jaguara. Bila je 1977., a u kazalištu “Kiklop”. Gledao sam ga 50 ili 60 puta i kada me profesor Spaić pozvao da uskočim u ulogu, to sam napravio bez ijedne probe.

Stvar pristojnosti

Despot je ulogu znao napamet.

– Nikada neću zaboraviti čovjeka koji mi je vjerovao više nego što sam ja vjerovao sebi – kazao je.

A famoznog srebrnog jaguara sjetili su se mnogi, uz objašnjenje Mani Gotovac: – Za Kostu to nije bio luksuz i ekstravagancija, već estetski kriterij. “Lep je”, govorio je Spaić od kojeg vrijedi pamtiti i lekciju svakom glumcu: “To što te publika čuje i razumije nije stvar kazališne estetike, nego pristojnosti.”

A SVE LEGALNO....
Izgledaju kao normalan par, ali javnost njihov brak itekako osuđuje: Stric oženio nećakinju, imaju djecu
LAQO osiguranje
Digitalna transformacija
Kako je domaći tim razvio digitalno rješenje koje Hrvatsku svrstava u europski vrh
  • b7:

    lijepo da su se sjetili, bolje bi bilo da su obnovili predstavu ali....