Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 134
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Industrijska politika

Dajte zemlju za obradu, niže poreze i ukinite javnu nabavu

05.02.2014., Vrbovec - Pogon mesne industrije PIK Vrbovec,  vodece  mesne kompanije u Hrvatskoj i regiji. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
1/7
09.11.2015.
u 20:15

Obrazovanje u skladu s potrebama gospodarstva problem je koji dijeli više industrijskih grana, a deficit kadra najveći je u ICT industriji pojest će nas dugovi Očekuje se brza privatizacija državne imovine

U javnom prostoru reindustrijalizacija zemlje zauzima respektabilno mjesto i gotovo da i ne postoji osoba koja ne podržava okretanje Hrvatske prema proizvodnim djelatnostima. Iz zahtjeva koje su gospodarstvenici koji proizvode postavili pred iduću vladu vidi se da zbog tehničkih propusta i hiperbirokratizacije poslovanje postaje komplicirano i neprofitabilno.

Rumunjski poučak

U industrijskoj strategiji nabrojeno je šest strateških industrija koje bi u idućih 20 godina trebalo gurati jer su to grane koje ostvaruju rast u prosjeku veći od 5 posto. Među njima nema glavne uslužne djelatnosti koja sudjeluje u BDP-u s 15 posto – turizma, ni trgovine, a nema ni građevinarstva koje je teško stradalo u krizi. Prehrambenu i prerađivačku industriju i ugledni je McKinsey svrstao među grane s najvećim potencijalom rasta, osobito u proizvodnji visokokvalitetnih namirnica poput sira i jogurta ili pak brašna i tjestenine. U toj industriji radi oko 50.000 ljudi, a kažu da imaju potencijal za visoke stope rasta. Pred iduću vladu postavljaju zahtjev da se smanji PDV na hranu kako bi bili konkurentni u odnosu na proizvode iz zemalja u okruženju. Rumunjska je u srpnju srezala PDV na hranu sa 24 posto na 9 posto, a u rujnu je vidljivo da je prehrambena industrija rasla 15 posto, čime je ublažen pad prihoda proračuna. Uvjereni su da bi se slično dogodilo i u Hrvatskoj, odnosno da smanjenjem stope poreza na dodanu vrijednost ne bi došlo do veće proračunske rupe.

Problem aktivacije poljoprivrednog zemljišta ističu kao primaran jer neobrađenih gotovo milijun hektara zemlje u državnom vlasništvu umanjuje potencijal za proizvodnju sirovine. Za popravak stanja nije potrebno uložiti novac, već samo bolje organizirati službenike koji rade u javnom sektoru. Oporezivanje i zemljište problemi su na koje godinama upozorava i turistički sektor. S jedne strane konkurentnost u odnosu na druge europske velesile ruši im stopa PDV-a koja determinira i cijene usluga, a s druge strane neriješeno pitanje turističkog zemljišta onemogućuje ih u širenju hotelskih kapaciteta. Javna nabava i obrazovanje u skladu s potrebama gospodarstva problemi su koje dijeli više strateških grana gospodarstva. U metalnoj industriji nedostaje stručnih radnika. Iako su plaće veće od prosjeka realnog sektora – oko 5000 kuna neto – višegodišnja kriza velike brodogradnje najkvalitetnije stručnjake potjerala je iz zemlje, a mladi se ne žele obrazovati u tim strukama.

Nužne prekvalifikacije

Metalci pozivaju državu da pod hitno izradi programe prekvalifikacije za zanimanja u kojima nedostaje radne snage te stipendijama potakne mlade da se za njih obrazuju. ICT industrija također ima problem nedostatka kadra – nedostaje im više od 1000 ljudi godišnje, a jaz će se produbiti dodatnim rastom industrije. Poslodavci u proizvodnji zahtijevaju i da se promijeni kriterij javne nabave koja trenutačno vodi računa samo o najnižoj cijeni jer drže da se na taj način favorizira strani proizvod i ponuđače tjera na damping.

Sudbina i najvažniji potezi iduće vlade nisu u rukama nijednog domaćeg političara ili stranke, nego talijanskog bankara i guvernera Europske središnje banke (ECB) Marija Draghija, koji je protekle dvije godine bio najveća podrška Zoranu Milanoviću. Njegova politika jeftinog novca omogućila je Hrvatskoj da se zadužuje "jeftinije nego ikad", iako države sličnog kreditnog rejtinga sve donedavno nisu mogle naći drugog financijera osim MMF-a. Draghi je prošli tjedan najavio da bi "mogao nastaviti" s tiskanjem eura i nakon rujna 2016. godine, što za Hrvatsku ima i pozitivne i negativne posljedice.

Brza privatizacija

Prema projekcijama javnog duga, hrvatska Vlada u iduće tri godine mora namaknuti nešto više od sto milijardi kuna za kamate, obveznice i kredite koji stižu na naplatu, tako da je dobra strana te monetarne intervencije to što bi zemlja trebala refinancirati dugove po relativno povoljnim uvjetima. Iskustvo nas uči da vlasti rijetko napuštaju uhodane obrasce ponašanja dok god to ne moraju i za državu bi bilo najgore da se nova vlada prepusti inerciji i strancima prepusti da odrađuju njezine poslove! Europske monetarne vlasti pritiskat će na kamate u eurozoni dok njihova ekonomija ne uzme dovoljno zamaha, ali čim se stvari ondje srede, Hrvatska će se naći pred zidom. Po novome, zaokret u monetarnoj politici ECB-a očekuje se u 2017. godini. Ako u sigurnih godinu dana, koje mu je poklonio europski guverner, novi premijer ne smanji ovisnost države o skupom kapitalu, nakon toga može brojiti mjesece do bankrota ili slično kao grčki premijer Alexis Tsipras nedavno podviti rep i potpisati sve što vjerovnici zatraže.

Nova vlada, dakle, starta uz dvije povoljne okolnosti, prvu je zbog dužničke krize u kojoj su se našle velike europske države stvorio Draghi, a druga je rast BDP-a koji ostavlja Milanovićeva vlada. Posuđenog kapitala još će neko vrijeme biti, a uz očekivanu stopu rasta ni Vladi se neće biti teško uklopiti u osnovni smjer djelovanja određen članstvom u EU i procedurom prekomjernog deficita. Hrvatska zbog svoje veličine nije prioritet europske politike, no šef Europske komisije Jean-Claude Juncker i od nas očekuje da slijedimo zadane okvire kad je riječ o državnoj potrošnji, zaposlenosti, poreznoj politici, investicijskoj klimi. Godišnje na kamate odlazi 3,6 posto BDP-a pa prioritet nove vlasti mora biti spuštanje tog omjera ispod stope rasta koja je za Hrvatsku procijenjena na nekih dva posto. Nitko od Hrvatske neće, primjerice, tražiti da smanjuje male mirovine, ali hoće da sredi sustav ili privatizira sve što predstavlja teret za javne financije. Ne bi trebali dugo čekati na novi natječaj za koncesiju autocesta ili prodaju HPB-a, Croatia Airlinesa, HEP-a..., neovisno o cijeni koja će se dobiti na tržištu. Najskuplja kost iz ormara mogla bi biti konverzija kredita u švicarskim francima jer će banke sve učiniti da procijenjeni gubitak od osam milijardi kuna, odnosno 2,5 posto BDP-a, prebace na državu. Europska komisija ni do sada nije imala razumijevanja za tu vrstu intervencije na tržištu pa je malo vjerojatno da bi zbog konverzije još jednom produljila rok do kojega se proračunski deficit mora spustiti ispod tri posto.

Političke se stranke tijekom izborne kampanje nisu pretjerano bavile potrebnim reformama, no institucije kao što su Hrvatska narodna banka, HAZU, Gospodarska komora, HUP, nezavisni stručnjaci pa i sindikati tvrde da nam ne treba jedna, već stotine reformi kako bismo uhvatili korak s državama koje su do prije deset godina bile iza nas, poput Češke, Mađarske, Slovačke, Poljske, Slovenije.

– Usporedimo li Hrvatsku sa zemljama srednje i istočne Europe, vidimo da ona usprkos određenom napretku i dalje bitno zaostaje, kako u gospodarskim kretanjima tako i u strukturnoj poziciji – kaže guverner Boris Vujčić. Sve se te sugestije svode na to da treba raditi više za manje novca, povećati radni vijek, smanjiti administriranje, pojeftiniti državu, a, ako treba, i rezati postojeću razinu prava.

Nova će vlada puno učiniti za državu ako se fokusira na dva-tri sektora, prije svega zdravstvo koje stvara tri milijarde kuna gubitaka godišnje, obrazovanje u kojemu je visoko školstvo najslabija karika, te javne sustave koji su značajnim dijelom i nabildali javni dug, od kojih željeznice i ceste najviše.

Podložnost pritiscima

Kako je ovaj tekst napisan prije nego što su poznati rezultati izbora, neizvjesno je koja će opcija dobiti više glasova. Iz izbornih se anketa može zaključiti da ćemo dobiti vladu koja će imati poteškoća s osiguravanjem stabilne većine u parlamentu, što znači da će biti podložna pritiscima raznih interesnih skupina, a samim tim i neodlučna kod nepopularnih odluka. Najveća zamjerka Milanovićevoj vladi je to što nije iskoristila stabilnu većinu za donošenje značajnijih odluka, poput monetizacije autocesta ili privatizacije, što bi smanjilo ovisnost države o uvoznom kapitalu.

Po svemu sudeći, ne trebamo očekivati značajniju promjenu teritorijalnog ustroja tko god pobijedi, a ako sadašnja koalicija izgubi izbore, HDZ-u će trebati nekoliko mjeseci da se uhoda i kadrovski ekipira. Dođe li do smjene vlasti, treba očekivati kadrovske promjene u ključnim državnim poduzećima i institucijama, što će usporiti realizaciju započetih projekata.

>>Birači očajnički traže novo lice, Petrov dolazi nakon Lesara, Holy, Sinčića... 

Komentara 2

DD
dr dragon
00:10 10.11.2015.

Sve lijepo receno,pa gdje je do sad bila vlada da donese ovakve odluke? 10-15 god proslo nesposobni nisu za to ni culi ni znali kamoli se sjetili ,a place su kasirali.E moj narode!

DU
Deleted user
06:07 10.11.2015.

Treba provesti digitalizaciju javnog sektora. Naravno! A sad prica iz zivota: dodem u opcinski ured (grad nadomak Zagreba) kod gde koja je (pazi sad ovo) voditeljica ureda. Zapisnik mi napise RUKOM i ovjeri jer eto nesto se ne snalazi s s kompjuterom. Onoga tko medu uhljebima provede digitalizaciju treba kandidirati za Nobelovu nagradu!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije