INTERVJU Blake Chandlee, čelnik europskog Facebooka, predavač na predstojećem Weekend Media Festivalu

Blake Chandlee: Facebook je stvarna budućnost interneta

Blake Chandlee došao je u Facebook s Yahooa
import
17.09.2008.
u 18:47

Čelnik europskog Facebooka Blake Chandlee ovaj će vikend biti jedan od glavnih predavača na Weekend Media Festivalu u Rovinju. Chandlee, koji je u Facebook došao s pozicije komercijalnog direktora britanskog Yahooa, objašnjava strelovit uspjeh svjetske društvene mreže “teške” 15 milijardi dolara, koja danas ima oko 50 milijuna korisnika koji na Facebooku na dan u prosjeku provedu pola sata.
Koja je glavna razlika između Facebooka i glavnih rivala, na primjer MySpacea?
Facebook je sredstvo ili alat koji omogućava korisnicima da efikasnije održavaju kontakt s prijateljima i obitelji. Naši su suparnici uglavnom portali u kojima je sadržaj primaran.

Brojke su fascinantne, no koliko će trajati zamah Facebooka? Treba li, nakon nekog vremena, očekivati zasićenost novim i pad broja korisnika? Kako spriječiti “zamorenost” Facebookom?
Rast je linearan i očekivan. Rastemo gotovo istim tempom već 12 mjeseci, i dalje imamo isti broj dnevnih i tjednih posjeta, baš kao što smo predvidjeli.  Budući da smo komunikacijsko sredstvo, kod nas nema uspona ni padova kao kod stranica koje nude sadržaj. Komunikacija s prijateljima i obitelji je duboka društvena potreba i to nam daje sigurnost da ćemo trajati.
Korisnici prvo dođu kako bi komunicirali, našli prijatelje i obitelj. A potom svatko nađe neku ravnotežu, no oko 50 posto korisnika se Facebooku vraća iz dana u dan te tako Facebook postaje dio njihove dnevne internetske rutine. Kod nekih demografskih skupina vidimo i veći postotak korištenja.



Postaju li usko specijalizirane mreže, poput Linkednla, sve važnije? Pružaju li one korisnicima veću korist?

Podržavamo njihov razvoj jer smatramo da koriste internetskim korisnicima. Ali također vidimo da smo mi bazični prijelaz, osnovna razlika kako ljudi koriste internet jer će za nekoliko godina ideja društvene mreže postati bit interneta, odnosno internet sam po sebi. Samo pogledajte najveće igrače – vidjet ćete da svi otvaraju platforme korisnicima te postaju društveno okružje.

Jednom ste napomenuli da je Facebook “cement veze među ljudima”. Je li dovoljno samo komunicirati, “pokazati” se i slati slatke poklone i zafrkavati se? Traže li korisnici nešto više, akciju, mogućnost da si poboljšaju život?
Samo treba baciti pogled na razvoj telefonije, mobilnih uređaja, e-maila i instant messagera da biste osjetili koliko ljudi žele biti u kontaktu. Facebook je jednostavno sredstvo ili alat koji im dopušta da to čine na efikasniji način.

Privlači li Facebook kompanije i male biznise? Za što ga koriste?
To ovisi o njihovim potrebama. Pogledajte kakav je utjecaj imao na političke kampanje u SAD-u i kako se njime kandidati koriste za komunikaciju s biračima! Dobrotvorna se društva također sve više koriste Facebookom, a korporacije preko njega grade brandiranu okolinu, omogućuju korisnicima identifikaciju s brandovima, a brandovi u isto vrijeme postaju dio konverzacije.

Osim tradicionalnih bannera, kakve reklame postoje na Facebooku?
Facebook je pionir u tome kako je uspio aktivirati korisnike u toj domeni. Bilo da je riječ o vrlo ciljanim oglasima ili formatima oglasa koji brandove uvlače u konverzaciju, smatramo da oglašivači moraju sve više razmišljati kako napustiti tradicionalno oglašavanje. Moraju razumjeti kako misli korisnik i graditi kampanju koja se slaže s korisnikovim osobinama i načinom razmišljanja. To je krucijalno za uspjeh.



Koliko su važni brandovi?
Brandovi su ključni pojam. Korisnici se identificiraju s brandovima te tako postaju dio njihove ličnosti.

Kad je riječ o personaliziranim oglasima, jeste li imali negativnih iskustava s korisnicima? S druge strane, zamjeraju li vam korisnici to što koristite njihove osobne podatke za zaradu?
Nema negativnih reakcija, što su pokazala i brojna istraživanja. Korisnici u principu razumiju da su relevantni oglasi dio evolucije weba te da u zamjenu za njih dobivaju neku vrijednost, najčešće u obliku sadržaja ili alata.
Uznemire se tek kad misle da njihove podatke dijelite s drugim kompanijama, što nije slučaj Facebookom. To nikada ne radimo. Koristimo podatke da bismo razvili personalizirali platformu, no nikada ih ne dijelimo s trećom stranom.
Ukratko, korisnici shvaćaju da je oglašavanje dio ekonomskog ekosistema koji je internet.

Hoće li Facebook promijeniti lice oglašavanja?
Ne, barem ne u sljedećih nekoliko godina. Ali, kako je internetsko oglašavanje promijenilo način na koji ljudi troše novac na internetu i “potisnulo” klasično oglašavanje te ga natjeralo da postane ozbiljnije, vjerujem da će, kako ponašanje korisnika na netu bude postajalo više socijalno, oglašivači morati to uzeti u obzir.

Gdje će biti Facebook za deset godina?
Gdje će biti sutra. Ah, to je pitanje za milijardu dolara!


Naša budućnost ostaje komunikacija

Kako ste se obranili od spama?
Korisnici su frustrirani bombardiranjem ponudama za razne aplikacije. Dugo smo radili s korisnicima i programerima kako bismo spriječili spamanje aplikacija. Postavili smo niz uvjeta u ugovore s programerima kako bismo tomu stali nakraj, a i korisnicima smo dali više kontrole.

Hoće li Facebook, poput nekih rivala, u suradnji s partnerima, krenuti u područje zabave, filmova i glazbe?
Naša je glavna vrijednost što omogućujemo komunikaciju među ljudima. Vjerujem da je to budućnost naše kompanije.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?