Čelnik europskog Facebooka Blake Chandlee ovaj će vikend biti jedan od
glavnih predavača na Weekend Media Festivalu u Rovinju. Chandlee, koji
je u Facebook došao s pozicije komercijalnog direktora britanskog
Yahooa, objašnjava strelovit uspjeh svjetske
društvene mreže “teške” 15
milijardi dolara, koja danas ima oko 50 milijuna korisnika koji na
Facebooku na dan u prosjeku provedu pola sata.
Koja je glavna razlika
između Facebooka i glavnih rivala, na primjer MySpacea?
Facebook je sredstvo ili alat koji omogućava korisnicima da efikasnije
održavaju kontakt s prijateljima i obitelji. Naši su
suparnici uglavnom portali u kojima je sadržaj primaran.
Brojke su fascinantne, no
koliko će trajati zamah Facebooka? Treba li, nakon nekog vremena,
očekivati zasićenost novim i pad broja korisnika? Kako spriječiti
“zamorenost” Facebookom?
Rast je linearan i očekivan. Rastemo gotovo istim tempom već 12
mjeseci, i dalje imamo isti broj dnevnih i tjednih posjeta,
baš kao što smo predvidjeli. Budući da
smo komunikacijsko sredstvo, kod nas nema uspona ni padova kao kod
stranica koje nude sadržaj. Komunikacija s prijateljima i obitelji je
duboka društvena potreba i to nam daje sigurnost da ćemo
trajati.
Korisnici prvo dođu kako bi komunicirali, našli prijatelje i
obitelj. A potom svatko nađe neku ravnotežu, no oko 50 posto korisnika
se Facebooku vraća iz dana u dan te tako Facebook postaje dio njihove
dnevne internetske rutine. Kod nekih demografskih skupina vidimo i veći
postotak korištenja.
Postaju li usko specijalizirane mreže, poput Linkednla, sve važnije?
Pružaju li one korisnicima veću korist?
Podržavamo njihov razvoj jer smatramo da koriste internetskim
korisnicima. Ali također vidimo da smo mi bazični prijelaz, osnovna
razlika kako ljudi koriste internet jer će za nekoliko godina ideja
društvene mreže postati bit interneta, odnosno internet sam
po sebi. Samo pogledajte najveće igrače – vidjet ćete da svi
otvaraju platforme korisnicima te postaju društveno okružje.
Jednom ste napomenuli da
je Facebook “cement veze među ljudima”. Je li
dovoljno samo komunicirati, “pokazati” se i slati
slatke poklone i zafrkavati se? Traže li korisnici nešto
više, akciju, mogućnost da si poboljšaju život?
Samo treba baciti pogled na razvoj telefonije, mobilnih uređaja,
e-maila i instant messagera da biste osjetili koliko ljudi žele biti u
kontaktu. Facebook je jednostavno sredstvo ili alat koji im
dopušta da to čine na efikasniji način.
Privlači li Facebook
kompanije i male biznise? Za što ga koriste?
To ovisi o njihovim potrebama. Pogledajte kakav je utjecaj imao na
političke kampanje u SAD-u i kako se njime kandidati koriste za
komunikaciju s biračima! Dobrotvorna se društva također sve
više koriste Facebookom, a korporacije preko njega grade
brandiranu okolinu, omogućuju korisnicima identifikaciju s brandovima,
a brandovi u isto vrijeme postaju dio konverzacije.
Osim tradicionalnih
bannera, kakve reklame postoje na Facebooku?
Facebook je pionir u tome kako je uspio aktivirati korisnike u toj
domeni. Bilo da je riječ o vrlo ciljanim oglasima ili formatima oglasa
koji brandove uvlače u konverzaciju, smatramo da oglašivači
moraju sve više razmišljati kako napustiti
tradicionalno oglašavanje. Moraju razumjeti kako misli
korisnik i graditi kampanju koja se slaže s korisnikovim osobinama i
načinom razmišljanja. To je krucijalno za uspjeh.
Koliko su
važni brandovi?
Brandovi su ključni pojam. Korisnici se identificiraju s brandovima te
tako postaju dio njihove ličnosti.
Kad je riječ o
personaliziranim oglasima, jeste li imali negativnih iskustava s
korisnicima? S druge strane, zamjeraju li vam korisnici to
što koristite njihove osobne podatke za zaradu?
Nema negativnih reakcija, što su pokazala i brojna
istraživanja. Korisnici u principu razumiju da su relevantni oglasi dio
evolucije weba te da u zamjenu za njih dobivaju neku vrijednost,
najčešće u obliku sadržaja ili alata.
Uznemire se tek kad misle da njihove podatke dijelite s drugim
kompanijama, što nije slučaj Facebookom. To nikada ne
radimo. Koristimo podatke da bismo razvili personalizirali platformu,
no nikada ih ne dijelimo s trećom stranom.
Ukratko, korisnici shvaćaju da je oglašavanje dio ekonomskog
ekosistema koji je internet.
Hoće li Facebook
promijeniti lice oglašavanja?
Ne, barem ne u sljedećih nekoliko godina. Ali, kako je internetsko
oglašavanje promijenilo način na koji ljudi troše
novac na internetu i “potisnulo” klasično
oglašavanje te ga natjeralo da postane ozbiljnije, vjerujem
da će, kako ponašanje korisnika na netu bude postajalo
više socijalno, oglašivači morati to uzeti u
obzir.
Gdje će biti Facebook za
deset godina?
Gdje će biti sutra. Ah, to je pitanje za milijardu dolara!
Naša budućnost ostaje komunikacija
Kako ste se obranili od
spama?
Korisnici su frustrirani bombardiranjem ponudama za razne aplikacije.
Dugo smo radili s korisnicima i programerima kako bismo spriječili
spamanje aplikacija. Postavili smo niz uvjeta u ugovore s programerima
kako bismo tomu stali nakraj, a i korisnicima smo dali više
kontrole.
Hoće li Facebook, poput
nekih rivala, u suradnji s partnerima, krenuti u područje zabave,
filmova i glazbe?
Naša je glavna vrijednost što omogućujemo
komunikaciju među ljudima. Vjerujem da je to budućnost naše
kompanije.