Naslovnica Biznis

Ulagač mora znati kako, kada i u koju svrhu će ulagati na burzi

Uz globalnu situaciju na tržištu i stanje pojedine kompanije, važan čimbenik za ulagače je i likvidnost pojedinog vrijednosnog papira te euforija, strah ili neizvjesnost.
20. svibnja 2010. u 12:05 2 komentara 20 prikaza
akademija

Akademija Zagrebačke burze počela je ovaj tjedan s radom, a prvo predavanje održao je Javier Amo, ravnatelj magistarskog studija o burzama i financijskim tržištima na Instituto de Estudios Bursátiles iz Madrida.

Burzovna aktivnost

Uz globalnu situaciju na tržištu i stanje pojedine kompanije, važan čimbenik za ulagače je i likvidnost pojedinog vrijednosnog papira, odnosno sposobnost zamjene neke imovine za novac bez značajnijeg novčanog gubitka, te euforija, strah ili neizvjesnost. Psihološki čimbenik je često važan, jer se ponekad imovina zbog panike ili euforije precjenjuje ili podcjenjuje. To se svojedobno događalo i na domaćem tržištu. Zbog euforije, brojni ulagači opredijelili su se za dioničko tržište, no zbog krize pobjegli su u sigurnije vrste ulaganja. Mnogi koji ne razumiju da je tržište cikličko i da je ulaganje u dionice dugoročno, zbog panike na tržištu prodali su dionice po niskoj cijeni, da ostvare barem dio povrata od uloženog. No da su čekali, pravila tržišta to pokazuju, ono bi opet poraslo.

Iako se potiče tvrtke da prikupljaju novac na burzi, umjesto u bankama, trenutačno je i ta euforija oslabjela.

Inače, tvrtke za poboljšanje poslovanja, pa time i jačanja konkurentnosti, mogu obaviti dokapitalizaciju izdavanjem novih dionica ili povećanjem nominalne vrijednosti postojećih dionica. Time nastaje i pravo na upis dionica.

Sigurnija ulaganja

Tvrtke mogu i smanjiti temeljni kapital, otkupom postojećih dionica ili smanjenjem njihove nominalne vrijednosti. A u slučaju da kapital poduzeća prelazi njegove potrebe ili radi apsorpcije gubitaka. Tvrtke mogu ići i u IPO, obaviti podjelu dionica, spajati ili odvajati tvrtke unutar društva. Osim brokera koji posreduju u transakciji između kupca i prodavatelja, na tržištu postoje i specijalisti, odnosno tzv. market makeri, koji održavaju čvrstu razinu kupovnih i prodajnih cijena te količina prema kojima su spremni kupovati odnosno prodavati neki vrijednosni papir. Oni osiguravaju likvidnost i razvoj tržišta.

Prvi market makeri na domaćem tržištu djeluju tek odnedavno. A dugo najavljivano tržište izvedenica kod nas još nije zaživjelo. Riječ je o financijskim instrumentima čija vrijednost ovisi o vrijednosti temeljne imovine, kao što je, primjerice, indeks roba, dionica, obveznica...

Ako ulagač želi kupiti ili prodati vrijednosni papir, učinit će to preko brokera, odnosno ovlaštenog agenta koji posreduje u transakciji između kupca i prodavatelja. Broker ne zauzima poziciju u imovini kojom trguje, za razliku od brokera/dealera koji može trgovati i za vlastiti račun. Prije ulaganja svaki ulagatelj mora znati što ulaganjem želi postići, dugoročne rezultate ili dnevne, želi li ulagati radi zaštite, tzv. hedging, zbog smanjenja rizika radi lošeg kretanja cijene vrijednosnog papira ili pak u špekulativne svrhe. Kupac i broker naloge stavljaju na burzu, a potom se kod nas šalje u SKDD. Namira se odvija u središnjem depozitariju (SDVP) vrijednosnih papira. Kupac isplaćuje novčana sredstva, a prodavatelj isporučuje vrijednosne papire, ako je riječ o kupnji vrijednosnog papira.

Digitalna komora
Digitalna komora
Poduzetnici, odsad ključne informacije doznajte klikom miša

A1 izdvaja za Vas

  • -obrisani-:

    Uspjesan tim marketara nudi vam podrsku da zapocnete vlastiti biznis preko interneta uz podrsku medjunarodne kompanije. Pogledajte video na zaradazazivot.ws i dokaze o isplatama na nasim prostorima. Mozda je ovo vas izlazak iz krize?

  • -obrisani-:

    o najvaznijem niti rijeci, hehehehehehe-pak narvno kad to radi bankarski \"strucnjak\" ili pisac ovog teksta, u kratim crtama: od ukupne love koju neko posjeduje, samo sa 30% smije se ici \"kartanje\" ili burzu, jer se lako moze desit da ako ... prikaži još! ides sa svime u djepu odes na vjesala, kad izgubis sve, ostalih 70% ulaze se iskljucivo u: banke, fond nekretnina, i obligacije naravno i kamte, kad su pitali na tv po monogima vodeceg ekonoma europe franca vidmera: imate li i vi akcije odgovara da, voditelj pita cije ili sve u europi, franc odgovara: hehehehe niti jedne dionice u europi, sve sta imam ima u kanadi usa, voditelj dalje pita: ulazete li dugorocno ili kratkorocno, a ekonom odgovara: samo idioti ulazu dugorocno, vi neznate kaj ce biti za 3 mjeseca a ne da bi znali kaj ce biti za 3 godine, kod nas su ljudi totani analfabeti po pitanju akcija, i cudi me da niko od novinara ne nadje shodno da o tome pise i da obavjesti javnost, ili kako je rekao jo akerman bas doice banke iz njemacke na pitanje voditelja: sta je sigurno da kupimo, zaradimo a da ne izgubimo, vi kao sef najvece njemacke banke sigurno znate, a akerman odgovara: KAD BI JA TO ZNAO ONDA BI JA TO SAM KUPIO, a voditelj dalje veli: pak vasi bankari vele kupite to i to, a akerman odgovara: ne morate sve vjerovat kaj vam bankari vele, jos jednom to je izjavio direktor doicebank.