Mirko Galić

Ni u hrvatskom kupleraju nema nevinih! To bi Voltaire poručio s Markova trga

Foto: Filip Brala/PIXSEL
Ni u hrvatskom kupleraju nema nevinih! To bi Voltaire poručio s Markova trga
26.05.2016.
u 09:15
Politika stvara ambijent netolerancije da se ne vide sva njezina stidna mjesta. Dok se nateže oko prošlosti i lomi oko budućnosti, Hrvatska jede vlastitu supstancu, uzgaja pesimizam, životari u prividu reformi. Afera nasljeđuje aferu
Pogledaj originalni članak

Kako različiti instrumenti za mjerenje društvenih napetosti ukazuju na dramatičan porast netolerancije u hrvatskom društvu, tako se u javnome prostoru sve češće pojavljuje francuski mislilac, malo poznat po svome punom imenu Francois-Marie Arouet, a svjetski slavan puna tri stoljeća kao Voltaire. Koliko je puta u posljednje vrijeme manekenski prošetao našim političkim pistama ogoljen na svoju čuvenu krilaticu:

“Ne slažem se s time što govorite, ali borit ću se do kraja da to možete govoriti”.

Kao da je baš volterovska izreka o obrani prava na slobodu govora i slobodno mišljenje postala posljednja, spasonosna formula za raščišćavanje ideoloških sukoba i političkoga nepovjerenja, koje sve više izjeda hrvatsko društvo i prijeti rasulom hrvatskoj državi. Pogani jezici, bilo s trona, bilo s oltara, u natjecanju tko će dalje baciti opasne riječi, demonstriraju da se ne boje ni Boga ni vraga.

Nije do kraja bistro što bi otac prosvjetiteljstva – kad bi se i spustio Božjim stubama – radio kod nas i među nama; bio bi među nezaposlenima: toliko je malo mišljenja u našim borbama koja zaslužuju da ih “do kraja” brani sam Voltaire. Voltaireov etički poučak, tko god da ga je pismeno formulirao, ostaje demokratski i humanistički ideal: braniti drugoga i braniti drukčije (mišljenje, ponašanje, postupak...) zvuči politički uzvišeno i intelektualno nadmoćno! Postoji li veća i svetija obveza u društvu koje nagrizaju višak sebičnosti i manjak solidarnosti! 

Otužni politički spektakl

Je li u međuvremenu od moćnoga pisca i filozofa i sam Voltaire u predstavi naših ideologa (ne)tolerancije postao svemoćni Aladin koji bi čarobnom svjetiljkom trebao prosvjetljavati mračnu društvenu i političku svakodnevicu, da sve ostane u granicama kakve-takve političke korektnosti. Politika je sebe samu dovela na veliki ispit zrelosti: kako izvesti zemlju iz slijepe ulice u koju je zašla svekolikom tolerancijom prema netoleranciji (na koju je Voltaire bio alergičan).

Ozbiljno izražena zabrinutost sa samih vrhova javne vlasti bila bi politički jača i moralno uvjerljivija da je izražena na vrijeme. Ipak, bolje ikad nego nikad. Tko ne vidi da se pred očima i ušima naroda odvija otužni politički spektakl koji stvarno kompromitira vlast i ugrožava državu, da bi se politika mogla proglasiti nenadležnom za rješavanje opasne poplave nekontroliranih riječi. Francuski mislilac dolazi upomoć u vrijeme kad je politički prostor, kako to priznaju i njegovi najprestižniji stanari, zaražen, i to mržnjom i netolerancijom.

Svi koji su progledali i vidjeli tolika minska polja (ne)skrivene mržnje, trebali bi za početak biti načistu da (ni) u politici željena i neželjena djeca ne nastaju bezgrešnim začećem: nešto se dogodilo u “sferi politike” da je postalo moguće vrijeđati u ime prava na mišljenje, napadati u ime prava na kritiku, prozivati u ime prava na polemiku, izazivati u ime ove ili one pripadnosti a ne pozivati na raspravu pripadnike različitih pripadnosti... Usprkos takvome stanju, ili baš zbog njega, Voltaireova etika tolerancije je preporučljivo najbolji izlaz i u netolerantna vremena, u koja je Hrvatska (ne)očekivano skliznula zato što se, kao Buridanov magarac, nije mogla odlučiti između neraščišćene prošlosti i nejasne budućnosti, između demokratskog dijaloga i ostrašćene ideologije.

Kao u svakom bordelu, ni u ovome nema nevinih. Svojim poznatim mislima o potrebi tolerantnosti prema drugome čovjeku i drukčijem mišljenju Voltaireova formula olakšava dušu dežurnim „redarima“ koji su gasili svjetla u zagušljivim prostorima u ime monološke politike i dirigiranoga ćudoređa. Volterijanska misao može služiti žrtvama netolerancije tako što će uputiti ljude da bez posebne represije uklone demone mržnje i nesnošljivosti kako u našoj varijanti sukoba hugenota i katolika ne bi došlo do (prave) krvi.

Teška je svaka misija da se zaustavi mržnja, a da ne strada sloboda; ako se opasni duhovi iz Pandorine kutije nisu toliko osamostalili da ih nikakvi slatkorječivi pozivi na odgovornost i umivene poslanice u korist dijaloga i povjerenja ne mogu više vratiti natrag, u bezopasno stanje. Rijeka netolerancije s različitim se bujicama izlila i dalje se izlijeva; nije je lako vratiti u korita da bi volterijanac u Hrvatskoj mogao braniti svome oponentu pravo na njegovo mišljenje, a da to ne bude drugo ime za otvorenu mržnju. Spasonosnu izreku koja mu se pripisuje, Voltaire nikad, zapravo, nije napisao ili izrekao (što za našu stvar nije najvažnije). Nema je ni u jednoj od njegovih mnogobrojnih knjiga, čak ni u „Raspravi o toleranciji“, što su provjerili brojni istraživači njegova djela u njegovoj zemlji.

Pripisao mu ju je engleski pisac Evelyn B. Hall, dva stoljeća poslije Voltaireove smrti, u jednoj od biografija o jednom od najslavnijih pisaca svoga vremena u tadašnjoj Europi. Ništa se zbog tog (ne)spornog autorstva ne mijenja kad je riječ o društvenoj važnosti, čak ljekovitosti, prosvjetiteljske misli o toleranciji. Često citirana (nepostojeća) izreka rezimira duh volterijanske ideje o slobodi mišljenja: ne može se, stoga, reći da je krivi prosvjetitelj zalutao među Hrvate da brani drukčije mišljenje u ovoj groznici svakojakih incidenata na carinskome prijelazu između slobode i neslobode; pravi je Voltaire među nama, njegove ideje o humanizmu i demokraciji, o netoleranciji i nepravdi, o praznovjerju i fanatizmu, „izlaze iz njegovih knjiga“, nisu, dakle, konstruirane, nego životne i stvarne. Voltaire je mogao reći ili napisati to što mu se pripisuje, iako to nije nigdje ni napisao ni rekao; toliko je cijela njegova misao usmjerena na to da slobodom porazi mržnju, da istinom pobijedi osvetu. 

Cjepivo protiv mržnje

U njegovu širokom duhovnom prostoru ima neograničeno mjesta za pravo na (drukčije) mišljenje: kad u „Raspravi o toleranciji“ brani Jeana Calasa, optuženog da je ubio vlastita sina, Voltaire traži sintezu između slobode i istine, između Čovjeka i Boga. Nema kod njega ni jedne parcele na kojima bi se mogli uzgajati različiti Prcele netolerantnosti i slični prijenosnici fundamentalističkih virusa. Tko se uzda samo u institucije, da će one obraniti slobodu od mržnje, može ostati kratkih rukava, čak i da one „odrade svoj posao“, na koji ih upućuju i krivci i pravednici; mjesta ima za cijelu novu pedagogiju, ne samo školsku, da razdvoji Dobro od Zla i da se digne iznad apodiktički crno-bijelih (ne)razumijevanja povijesnih i današnjih trauma.

Što bi rekao Voltaire da se mogao naći u splitskoj crkvi i čuti propovijed tamošnjeg svećenika u obranu jednoga zločinačkog režima? Vjerojatno ne bi obećao ono što nikad izrijekom nije obećavao – da će „do smrti“ braniti pravo na takvo „mišljenje“ (mržnja ne spada u mišljenje), i tako opravdao glas da predstavlja „vakcinu protiv mržnje, protiv gluposti i protiv fanatizma“; vjerojatno bi opet prekorio Boga u kojega je imao puno povjerenje (kakvo, inače, nije imao u Crkvu, ni obrnuto): „Ti nam nisi dao srce da mrzimo, ni ruke da koljemo“ Kad mrzi, čovjek izdaje Boga i sebe; kad ubija („kolje“), pokazuje „pravo tigrova“: oni se razdiru „samo zbog jela“ a ljudi se „međusobno tamane zbog paragrafa“. Francuzi su se stoljećima lomili oko Voltairea: ljevica mu je spočitavala što vjeruje u Boga, a desnica što ne vjeruje u Crkvu. U današnjoj laičkoj domovini Voltairea nije zamislivo da s oltara doleti političko iverje, pogotovo rasuti teret netolerancije koji bi se mogao podvesti pod teorijsku platformu Roba Riemena da „mržnja prema neistomišljenicima prati svaki oblik fundamentalizma“. I katoličkog, ne samo islamskog.

Kao „starija kći Crkve“, Francuska na volterijanskim tradicijama njeguje laicizam kao tipično nacionalni proizvod koji više od  stoljeća poštuju i državne i crkvene vlasti, kao provjereno sredstvo biblijske ravnoteže između Cara i Boga. Kad ekstremni Jean-Marie Le Pen ponovi svoju kletvu o plinskim komorama kao „detalju Drugog svjetskog rata“, sud u njegovoj zemlji ne plaši se da će doći na indeks nedemokratičnosti: opet ga je nedavno kaznio s 30.000 eura, s obrazloženjem da time negira holokaust i temeljne ratne činjenice. Francuzi često koriste poštapalicu: „To je greška Voltairea“, kad treba istaknuti njegovu veličinu u formiranju francuskoga kritičkoga duha i intelektualne i političke povijesti. Kad su De Gaullea nagovarali da uhiti Jeana-Paula Sartrea, zbog njegova otpora francuskoj politici u Alžiru, osnivač Pete Republike pozvao se na povijesni status velikog prosvjetitelja i raščistio svaku dvojbu s izjavom:

„Republika ne zatvara svoje Voltairee“!

A što radi Hrvatska, dok se nateže oko prošlosti i lomi oko budućnosti? Jede vlastitu supstancu, uzgaja masovni pesimizam, životari u prividu (od) reformi, rasiplje ograničene snage na skolastičke rasprave koliko će trajati vlast. Afera nasljeđuje aferu, fatalistički gotovo, po sistemu: kud će grom nego u koprivu! Opet bi Voltaire, i sa te strane, bio dobar savjetnik da se može useliti na Markov trg ili Pantovčak, pa makar i u tamošnje biblioteke, kao udžbenik iz odgovornoga vladanja: prosvjetitelji su uredili sistem univerzalnih vrijednosti u kojem baš javni interes zauzima središnje mjesto, u kojeme je zabranjena svaka forma klijentelizma, bez iznimke.

Granica između javnog i privatnog interesa u prosvjetiteljskoj etičkoj skali postaje apsolutna; njezina povreda zove se korupcija! Koliko bi Voltairea trebalo danas da se hrvatska država sačuva od nje same, od njezine nemoći i svakojakog amaterizma u kojem vladaju duh Andrićeve kasabe i rječnik Krležinih konjušara? S koje su strane granice neki apostoli inženjering-politike koji bez ikakvog kompleksa obećavaju narodu boljitak tako što će prelijevati iz šupljega u prazno, samo da bi oni ostali na vlasti? Politika u ozbiljnoj situaciji djeluje nemoćno: eskalacija verbalnoga nasilja ide tako daleko da se sve više čini da u avionu vlasti nema iskusnog i obučenog pilota! Saveznici su postali najveći protivnici, ako ne i neprijatelji, hodaju s tribine na tribinu, s govornice na govornicu, s takvim noževima u ustima da se s njima može rezati atmosfera vidljive mržnje u politici, pa i u društvu.

Što je najbolje učiniti u toj lošoj situaciji? Mudri Spinoza dao je dobar savjet: ne smijati se (bilo bi, inače, mazohistički), ne plakati (bilo bi defetistički), nego razumjeti (hoće li biti utopistički)! U svakom slučaju, linija težeg otpora: kako razumjeti politiku, ili vlast, koja se međusobno ne poštuje da bi mogla očekivati poštovanje drugih; kako razumjeti da je vlast – očito, s različitim motivima i interesima – neprispodobivo više zauzeta obavještajno-represivnim službama (SOA, PNUSKOK, MUP...), negoli gospodarstvom i financijama; kako razumjeti da je reformska vlada tek poslije 100 dana skrpala neki paketić reformi, s kojim bi teško prošla ozbiljnije seminare iz kriznog upravljanja državom. Kako će kad je sastavljena navrat-nanos, i kad se njezine sastavnice ponašaju poput rakove djece. 

Tuku se kao kočijaši

U vjetar su otišle Goetheove poruke o civilizaciji kao „stalnom uvježbavanju poštovanja“! U nas se saveznici tuku kao kočijaši (da oproste konji), i lijevo, a ne samo desno, gdje su, razumljivo, upereni svi važniji reflektori, jer tamo stanuje vlast koja nam kroji sudbinu. Kao da naši vladari, i današnji i jučerašnji, ne vjeruju nobelovcu Miltonu Friedmanu da se reforme provode u prvih 100 dana vlasti, ili vlada nije i neće biti reformska. U nedostatku rezultata, buka i nije uvijek najgori protivnik stanara na Markovu trgu. Politika se navikava živjeti u ambijentu netolerancije, ili ga i sama stvara, da se ne vide sva stidna mjesta njezine do sada neuspješne politike. Kako je desnica na vlasti, i s heterogenom koalicijom, kakvu je u svoje vrijeme prolazio Ivica Račan, sa te je strane i veća buka (i muka). No, ni mogući budući vladari s ljevice ne skrivaju da su u stanju vaditi „pištolje“ raspuštanja cijelih gradskih organizacija kad im zatreba da se riješe čovjeka na čije daltonističke grijehe nerazlikovanja crvene i crne boje nisu na vrijeme reagirali. I tako se, i lijevo i desno, žuti mravi međusobno ubijaju, u krivome uvjerenju da se pod volterovsku kapu mogu sakriti nevolterovska ponašanja. Politika je izgubila kredit da bi mogla dalje prodavati rog za svijeću. 
Umjesto da Voltaireovu veliku ideju o obrani drukčijeg mišljenja stavljaju kao džokera na prazna mjesta svoje politike, i kad treba i kad ne treba, naši bi ljudi iz “javne sfere“ bolje (u)činili da, radi ravnoteže, upamte i jednu manje citiranu, ali ne manje aktualnu misao velikog francuskoga prosvjetitelja: „Mora da se duh netolerancije oslanja na veoma loše razloge kad posvuda traži najslabije opravdanje“•

>> Bandić želi Vladi osigurati da prijeđe Most kao jedini način da spasi svoju kožu

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.