HDZ-OV PRIJEDLOG

Može li se državni buking portal tući s gigantima?

Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
U Splitu se bilježi povećanje broja turista kao i onih koji odlaze na otoke
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
U Splitu se bilježi povećanje broja turista kao i onih koji odlaze na otoke
Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL
U Splitu se bilježi povećanje broja turista kao i onih koji odlaze na otoke
09.06.2020.
u 19:41
HDZ s inicijativom za uspostavu nacionalnog buking portala nije usamljen, isto žele i Francuzi, Talijani, Španjolci, ali domaći su poduzetnici svejedno skeptični
Pogledaj originalni članak

HDZ-ovo predizborno obećanje o uspostavi web-buking portala za privatni smještaj izaziva veliku pozornost. I to ne samo u turističkom sektoru. Među prvima je reagirao Hrvoje Bujas iz udruge Glas poduzetnika. “HDZ ovim segmentom svog programa pokazuje da je protiv slobodnog tržišta, i to na onaj najgadljiviji način, direktnog uplitanja u isto s našim novcem, praktički u veliku većinu tvrtki, a i samim tim projektom direktna je i u cijelosti nelojalna konkurencija i svim RH portalima i putničkim agencijama koji u svojim paketima/aranžmanima nude i privatni smještaj. Ali i svim drugim segmentima – hotelima, obiteljskim hotelima, kampovima”, napisao je na svom profilu na Facebooku Bujas, koji smatra da bi se tako potrošili deseci i deseci milijuna eura bez rezultata.

Provizija najviše 5 posto

Državni buking portal specijaliziran za privatni smještaj, koji sa sedamstotinjak tisuća kreveta drži većinu kapaciteta domaćeg turizma, nije simpatičan ni nizozemskom stručnjaku za online marketing Janu de Jongu, koji živi u Hrvatskoj i koji je, inače, vrlo kritičan prema globalnim buking portalima. Smatra da tvrtke poput Booking.coma drže vlasnike smještajnih objekata u talačkoj poziciji. No svejedno ne vidi mjesta za uplitanje Vlade.

– Vlade bi se trebale manje miješati u način na koji poduzetnici vode poslovanje i više se fokusirati na to kako poboljšati javne usluge za građane. Možda je hrvatska turistička industrija snažna baš zato što država nema jačeg upliva? Ako se Vlada želi uključiti u digitalne projekte, prioritet bi joj, umjesto privatnog sektora, trebali biti vlastiti procesi. Recimo, kad ćemo se riješiti famoznog pečata? Ili, kada ćemo moći promijeniti adresu tvrtke u HGK preko interneta bez javnog bilježnika i odobrenja od suda – pita De Jong.

>> VIDEO Andrej Plenković i njegov tim predstavili program za parlamentarne izbore

Za naše sugovornike nije dovoljan argument ni što HDZ s inicijativom za osnivanje buking portala nije usamljen. U Francuskoj je to dio paketa oživljavanja turizma nakon COVID-19, a na uspostavi buking portala francuska bi vlada snage udružila s turističkom industrijom. Priprema projekta će, svjesni su francuski dužnosnici, potrajati mjesecima, ali odlučni su u tome da smanje ovisnost o gigantskim američkim platformama kao što su Airbnb i Booking.com i nanovo se povežu sa svojim gostima. Slične inicijative dolaze i iz još dvije turističke velesile, Italije i Španjolske. Pozdravlja je i predsjednica Zajednice obiteljskog smještaja u HGK Martina Nimac Kalcina.

– Ideju o nacionalnom buking portalu s provizijom do najviše pet posto apsolutno podržavam. Recimo, Airbnb je lani od domaćina uzimao proviziju tri posto, digli su je i sada svi globalni portali uzimaju najmanje 15 posto. Ako želite bolju vidljivost, provizija skače na 18 posto. Ideja nacionalnog portala je izvrsna, ali puno je otvorenih pitanja. Tko bi to odradio? Preko natječaja? Kuda će ići tih pet posto? – pita M. Nimac Kalcina.

Poduzetnički projekt

Nikom, dakako, nije drago što se odlijeva novac kroz provizije stranim platformama, pogotovo što ne doprinose promociji turizma u mjeri u kojoj profitiraju, ali za većinu naših sugovornika država nije ta koja bi to mogla (raz)riješiti.

– To je tipičan poduzetnički projekt. Čak da ga i postavi država, pitanje je koliko bi kasnije bio efikasan. Velike buking platforme godišnje ulažu milijarde eura u marketing. Kako se s njima “tući” i postati vidljiv na tržištu? Za Hrvatsku i njenu veličinu takav je projekt vjerojatno preambiciozan. Monopolistički položaj buking portala prvo bi trebalo oslabiti osjetnijim porezima o čemu, nasreću, EU i razmišlja. Tek tada bi se možda otvorio prostor za konkurenciju, a u hrvatskom slučaju država bi onda preko HBOR-a mogla poduprijeti takav poduzetnički projekt – smatra iskusni hotelijer. Inače, više od 70% gostiju u zimmer freiju i 20-30% u hotelima dolazi preko globalnih portala. 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 8

ZA
zagabria4
20:26 09.06.2020.

Zašto ne bi država pojeftinila uslugu, posrednici ionako samo ubiru svoju posredničku proviziju bez dodavanja vrijednosti. A država im ne smeta kad im dijeli bespovratna sredstva za projekte koje su neki od njih dobili. Dvostruki aršini.

ST
stefj
20:35 09.06.2020.

To je opet nabacivanje posla paradržavnim institucijama (HTZ, HGK, ...) samo da bi opravdale svoje postojanje... To je zapravo novi, viši nivo uhljebništva. Umjesto da treba razmišljati kako nazvati novo izmišljeno radno mjesto i kako opravdati zapošljavanje uhljeba na to isto, ovakvim potezom se odjednom uposli stotine, možda i tisuće uhljeba... E sad, što se tiče HDZ-a i obećanja, jako je razočarao jer nije ukinuo ili smanjio niti jedan parafiskalni namet, zapravo je izmislio nove, a umjesto smanjenja PDV-a povećao je plaće uhljebima. Mislim da to ne treba zaboraviti... Isto tako ne treba zaboraviti niti zadnju vladavinu SDP-a, kada su se izmišljeli novi porezi, dizali postojeći, kada se centralizirala država i kada se mahnito zaduživalo... I sada kada imamo izbor između te dvije opcije, zar pitanje državne Booking agencije ne djeluje smiješno?... A i to pitanje se postavlja u cijeloj EU, koja radi birokracije i normi nije u stanju iznjedriti niti jednog jedinog tehnološkog lidera, čak niti jednu jedinu digitalnu uslugu, već samo raspravljaju kako, koliko i koga oporezovati. Do kojeg apsurda je dovela EU, dovoljno govori da se na jednom od zadnjih sastanaka govorilo o tome kako je GDPR super i kako to mora postati izvozni proizvod...

Avatar Asterix
Asterix
21:12 09.06.2020.

Naravno da će se agencije buniti. Svatko tko je jednom iznajmio jedan te isti apartman preko agencije a drugi put direktno kod vlasnika zna o kolikim se provozijama radi. Upitno je samo da li je država u stanju to kvalitetno odraditi. Možda da se država udruži u dioničko društvo s nekoliko jačih informatičkih firmi.