Javna nabava

Hrvatske šume, Jadroplov i Croatia Airlines pali na testu

Foto: Damir Špehar/PIXSELL
Hrvatske šume, Jadroplov i Croatia Airlines pali na testu
21.12.2017.
u 17:28
Ukupna vrijednost javnih nabava u od 2014. do 2016. u šest revidiranih tvrtki vrijedila je 2,7 milijardi kuna bez PDV-a
Pogledaj originalni članak

Javna nabava od 2014. do 2016. u Hrvatskim šumama (HŠ), Croatia Airlinesu (CA) i Jadroplovu nije bila učinkovita, utvrdili su državni revizori, koji su pročešljali nabavu u šest državnih tvrtki.

U dvije, Hrvatskoj lutriji i Zračnoj luci Split revizori su bili zadovoljni, dok je nabava u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe učinkovita, ali su revizori naložili određena poboljšanja.

Ukupna vrijednost nabava u te tri godine u ovim tvrtkama bila je 2,7 milijardi kuna bez PDV-a, a najveći dio, 1,13 milijarde, odnosi se na ugovore HŠ-a. Zaključeno ih je u tom vremenu 1495, a revizori su analizirali 43 najvrjednija, “teška” 717 milijuna.

Za četiri nabave vrijedne 57 milijuna uprava nije dobila suglasnost Nadzornog odbora, a u slučaju nabave šumskih traktora plaćenih 34 mil. kn umjesto od NO-a korištena je suglasnost skupštine, koju čini jedan član, ministar poljoprivrede.

Mimo plana i kriterija

Kritiku su revizori dali i na korištenje usluga agencijskih radnika. HŠ ima nešto više od 7 tisuća radnika, a u tri godine ugovorile su uslugu agencijskog zapošljavanja od njih 3 do 4 tisuće godišnje. No, o rashodima za korištenje tih usluga u HŠ-u nemaju podatke. Utvrđeno je i da ispunjenje ugovora prati krajnji korisnik, pa nalaže uspostavu sustava kontrole ostvarenja ugovora. Pokazalo se i da se u HŠ-u ne pridržavaju propisanog uzimanja jamstva, nema dokumentiranog pregleda kvalitete isporučenih roba i usluga. HŠ kasni s objavom odluka o odabiru ponude i do 217 dana, a u tri slučaja ponuđačima nisu dostavljene odluke i zapisnici o ocjeni ponuda, što je zakonska obveza.Croatia airlines u tri godine zaključila je ugovore za 449 mil. kuna, uz one za održavanje zrakoplova vrijedne 222 mil. kuna, koji se sklapaju po zasebnim propisima, a kod kojih su ustvrđene najveće slabosti.

Mimo plana i kriterija nabavljani su aviomehaničari i pomoćni mehaničari preko agencija za ustupanje, od 34 do 52 godišnje, što Uprava pravda povremenošću posla i manjkom radnika nakon zbrinjavanja viška, a navode i kako je agencijskim zapošljavanjem bilo obuhvaćeno i sezonsko kabinsko osoblje. Praksa je nastavljena i u 2017. kroz dodatake ugovora sklopljene do ožujka, a nakon tog vremena uprava nije dostavila podatke revizorima. U 9 postupaka CA je tražila predaju ponuda u rokovima kraćima od propisanih, od 3 do 17 dana, a zbog slabe pripremljenosti posla rok izvršenja u devet slučajeva produljen je do 263 dana. Nije uspostavljen sustav kontrole postupaka, a u dva se zaključilo ugovore prije isteka roka za žalbe. Održavanje aviona realizira se na temelju dodataka ugovorima iz 1997., 2008. i 2012., a koji nisu dostavljeni reviziji, no iz računa pružatelja usluge nije vidljiva specifikacija obavljenih usluga.

Izravno ugovaranje

Jadroplovu, koji je u tri godine zaključio ugovore vrijedne 160 mil. kuna, revizori zamjeraju način nabave izravnim ugovaranjem. Ono je moguće jer tvrtka nije obveznik javne nabave, ali time ograničava konkurenciju. Remont brodova tako obavlja u Kini, no uprava se poziva na uštedu u vremenu jer se najveći dio prometa obavlja na Dalekom istoku, a i cijene remonta su im prihvatljivije. Revizori su kritizirali što nije pribavljano jamstvo za potpisane ugovore, unatoč stavu uprava da je to zbog specifične prakse na pomorskom tržištu u kojem se potpisane ugovore tretira kao jamstvo. Jadroplov bi kao državna tvrtka morao imati komisiju za reviziju, a koju NO tvrtke nije osnovao.

Pogledajte i što će se promijeniti uvođenjem eura i hoće li sve poskupjeti:

Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
novac

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.