AUTO

Znate li što je QRescue kod? Trebao bi se nalaziti na vjetrobranu ovih automobila, a presudan je za spašavanje života

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
19.10.2025.
u 08:00
Iako je Renault otključao svoj patent, drugi ga nisu preuzeli, što vatrogascima otežava posao i dovodi ih u (još veću) opasnost. Zapali li se litij-ionska baterija, za gašenje je potrebna veća količina vode i više sati. Plinovi koji nastaju izgaranjem litij-ionske baterije izrazito su otrovni. U posljednja dva mjeseca u svijetu je bilo nekoliko slučajeva teških trovanja vatrogasaca
Pogledaj originalni članak

Dogodila se nesreća, ispod auta razvija se lagani dim. Vatrogasac dotrčava, vadi mobitel, skenira QR kod na vjetrobranskom staklu i – kupuje čepiće za uši. Ovako bi mogla izgledati realna situacija, da se dogodila nesreća s automobilom na kojem smo – pregledavajući sve nove aute na koje smo naišli ne bismo li im na staklu pronašli kakav kod koji bi vodio do korisnih informacija – skeniranjem QR koda s vjetrobrana ‘odvedeni’ na hrvatsku internet trgovinu. Konkretno, na jedan od proizvoda koje nude, a to su jednokratni plavi čepići za uši, izrađeni od PU pjene. Laik bi rekao, ne treba nam u opisanoj situaciji PU pjena, već eventualno ona za gašenje požara, no ne bi ni ona pomogla. Kako nam je pojasnio Vladimir Balentović, koji je u Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici voditelj Radne skupine za provođenje preventivnih i edukativnih aktivnosti vezanih za vozila na električni pogon, a ujedno i Zapovjednik JVP Županja, za gašenje električnog vozila koristi se isključivo – voda. No, vratimo se na početak, na dolazak vatrogasaca na intervenciju.

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

– Za vatrogasce je u posljednje vrijeme puno veći izazov izaći na bilo koju intervenciju u kojoj sudjeluju vozila, jer pri dolasku na mjesto intervencije prvo je potrebno identificirati o kojem se vozilu radi (konvencionalnom, hibridu ili potpuno električnom) i na osnovi toga odrediti taktički nastup. To ovisi isključivo o sposobnosti, uvježbanosti i poznavanju vozila svake pojedine vatrogasne postrojbe. Neke od indikacija da se radi o električnom vozilu su da ne postoji ispušni sustav, da je na mjestu za ulijevanje goriva utičnica, potom razne oznake na vozilu ili informacija od vozača – pojašnjava V. Balentović. Ako se ustanovi da se radi o električnom vozilu, nastavlja, prvo je potrebno prekinuti visoki napon između baterije i ostatka vozila, uz pomoć releja i prekidača koje je predvidio proizvođač.

– Nakon toga možemo nastaviti sa spašavanjem osobe, uz napomenu da je sve vrijeme potrebno pratiti stanje baterije s termovizijskom kamerom. Pratimo zagrijava li se baterija. Potpuno električna i hibridna vozila napravljena su tako da visokonaponski kablovi prolaze kroz sredinu vozila i na taj način omogućavaju vatrogascima da primjenjuju taktičke nastupe i režu na uobičajenim mjestima kao i kod konvencionalnih automobila, s naglaskom da izbjegavamo radnje i taktike u podnožju vozila, kako bi izbjegli kontakt s kućištem visokonaponske baterije – kaže V. Balentović, te nastavlja: "Dođu li vatrogasci na požar električnog vozila u kojem je zapaljena i litij-ionska baterija, za gašenje je potrebna veća količina vode i gašenje će vjerojatno potrajati možda i više sati, ovisno o veličini i napunjenosti baterije. Za gašenje se koristi isključivo voda – hlađenje. Postoje još neke tehnike gašenja prekrivačima, alatima koji punktiraju bateriju i unose vodu u bateriju. Trenutačno smo u fazi testiranja jednog alata koji se do sada pokazao kao vrlo uspješan alat za gašenje litij-ionskih baterija u vozilima." Plinoviti produkti koji nastaju izgaranjem litij-ionske baterije, napominje, izrazito su otrovni i eksplozivni. Samo u posljednja dva mjeseca u svijetu je bilo nekoliko slučajeva teških trovanja vatrogasaca koji nisu imali aparate za zaštitu dišnih organa, a nalazili su se i 100 metara od zapaljenog automobila. S obzirom na rastući broj elektrificiranih vozila i na hrvatskim cestama, Hrvatska vatrogasna zajednica osnovala je radnu skupinu čiji su članovi u ovoj godini radili edukacije vatrogasaca na području gotovo cijele Republike Hrvatske. Teme su uključivale kako prepoznati i što sigurnije i uspješnije intervenirati na takvim vozilima.

– Hrvatska vatrogasna zajednica ima sada već dugogodišnju suradnju s Renault Groupom, koji je napravio velik iskorak kao jedini proizvođač automobila koji direktno uključuje vatrogasce pri konstruiranju novih modela. Vatrogasci sudjeluju s prijedlozima kako povećati sigurnost i uspješnost vatrogasaca na intervenciji, kao i putnika u vozilu. Vatrogasci u cijeloj Europi, a tako i u Hrvatskoj, koriste aplikacije koje im mogu dati sve potrebne podatke o vozilu, sve potencijalne opasnosti itd. Aplikacijom možemo skenirati QR kod ili ručno tražiti model vozila – kazuje V. Balentović. Jedino Renault i Dacia automobili imaju QR kod na više lokacija u vozilu. Također, Renault je patentirao Fireman Access, odnosno otvor koji se napravi kada se baterija zapali, što omogućava vatrogascima da unesu vodu direktno u bateriju. To drastično smanjuje vrijeme gašenja, količinu vode i zagađenje okoliša. Renault je od ove godine skinuo zaštitu patenta i omogućio svim drugim proizvođačima da ga preuzmu, no do sada nismo vidjeli da se netko na to odlučio. To je i bila svrha našeg malog istraživanja, odnosno pregledavanja vjetrobrana novih automobila. Na onima drugih proizvođača većinom nije bilo nikakvih QR kodova, a kodove koje smo našli nismo uspjeli očitati. Iznimka je bio onaj kod preko kojega smo mogli jedino kupiti čepiće za uši. Kodovi na, primjerice, Renaultu 5, Renaultu Megane Conquest i Daciji Duster otvorili su skicu vozila, presjek s označenim bitnim područjima. "Vatrogascima bi od velike pomoći bilo da i drugi proizvođači uvedu slične sigurnosne elemente u svoja vozila", rekao je Vladimir Balentović.

Od ove godine vatrogasci počinju voditi statistiku intervencija na električnim vozilima. Balentović smatra da će kod teških prometnih nesreća pri velikim brzinama, kada dođe do probijanja kućišta baterije, vatrogasci imati ozbiljnih problema na intervencijama. Iz tog će razloga na Jesenskom stručnom skupu u Vučevici biti govora o litij-ionskim baterijama, kao i o električnim romobilima, baterijskim vlakovima, a u sljedećem razdoblju svim vozilima koje koriste litij-ionske baterije. Elektrifikacija vozila je neminovna, već je tu, pa njihovi proizvođači moraju razmišljati i djelovati i po lošim scenarijima. Nesreće se događaju. Da one ne budu još teže, pomozite hitnim službama da brže i sigurnije interveniraju. QR kod čijim će se skeniranjem na mobitelu vatrogasca otvoriti svi podaci o vozilu, njegovu pogonu, vrsti i položaju baterije, kao i o optimalnim mjestima za rezanje automobila da se izvuku unesrećeni minimum je koji ovdje mogu pružiti proizvođači automobila. Ako mogu Renault i Dacia, mogli bi i svi ostali.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.