Nakon još jednog preuzimanja, hrvatska kompanija Infinum dobila je imidž visoko napredne kompanije koja se razvija iz Hrvatske na tržištima Zapada, što je do prije nekoliko godina bilo nezamislivo. IT sektor je već neko vrijeme nositelj gospodarstva, na koji se način to dogodilo, može se vidjeti upravo kroz Infinum s čijim smo direktorom Nikolom Kapraljevićem razgovarali u Amsterdamu, za vrijeme akvizicije tvrtke Your Majesty.
Imali ste u proteklom periodu zapravo niz akvizicija i ovdje i vani. Zbog čega se to radi?
Shvatili smo da Infinum može rasti organski, ali da nismo uvijek zadovoljni brzinom kojom se to događa i da ćemo, želimo li biti brži, morati krenuti u smjeru akvizicija. Kako skoro od početka radimo s globalnim klijentima, smatrali smo dugo da fizička prisutnost na pojedinim tržištima nije potrebna, da možemo sve raditi s udaljenosti. S vremenom smo ipak shvatili da je jako važno biti prisutan na tržištima na kojima radimo i da je to dodana vrijednost za naše klijente, u smislu podrške na licu mjesta. Tu je i faktor kulturoloških razlika koje se mogu prevladati samo s lokalnim ljudima koji poznaju tržište. Neke urede izvan Hrvatske otvarali smo organski, kao recimo u Sloveniji, gdje smo počeli s jednom osobom i tako se razvijali, ali taj rast onda dulje traje. Kada akviziraš kompaniju, sve ide znatno brže, imaš dobru početnu točku i ulaziš na tržište u "letećem startu".
Kako je došlo do ovog kontakta i akvizicije?
Jednog od osnivača i direktora Your Majestyja, Georgiosa Athanassiadisa, upoznao sam na događaju u organizaciji Society of Digital Agencies, okupljanju stotinu najboljih agencija na svijetu. Odmah smo kliknuli i nakon godinu i pol smo se dogovorili da želimo nastaviti zajedno.
Kako će ta suradnja funkcionirati?
Oni su jači u području brendinga i kreativnosti, dok je Infinum više tehnološka kompanija okrenuta inženjerskim rješenjima. Zajedno našim klijentima možemo ponuditi kvalitetniju razinu svih naših usluga, a Your Majesty će uz nas dobiti i pristup nekim većim klijentima koje možda sami ne bi imali. Oni su manja agencija, s 10-ak zaposlenih, a mnogim je klijentima zanimljivije surađivati s velikom kompanijom poput Infinuma, koja danas ima više od 400 zaposlenih.
Upravo to nam se dogodilo u SAD-u, gdje smo 2023. akvizirali manju agenciju koja je tada imala 20-ak zaposlenih. S vremenom su im počeli pristupati veliki klijenti te smo u posljednjih godinu i pol udvostručili prihode s američkog tržišta. Očekujemo da će se slično dogoditi i na nizozemskom tržištu.
Kakva je uopće reakcija nekoga sa Zapada kada im dođe netko iz Hrvatske i kaže – mi bismo kupili vašu tvrtku?
Zanimljiva, jer većina očekuje da je obrnuto – da oni kupuju hrvatske kompanije. To se odnosi na Europu, ali i na reakcije u Hrvatskoj. U Americi je to čuđenje puno jače jer često nisu ni čuli za nas, iako je "Igra prijestolja" to malo olakšala. Stvari se definitivno mijenjaju. Na kraju se sve svede na ljude i na povjerenje, sve drugo je manje bitno, uključujući i to odakle si. Ako si normalan, ako znaš objasniti što želiš i zašto, onda se relativno lako dogovorimo. Tako je bilo i s Your Majestyjem.
Na koji se način odlučuje koju kompaniju kupiti od ogromnog broja IT tvrtki danas?
Prvo što radimo je temeljita, dubinska analiza svih ključnih faktora kako bismo provjerili je li kompanija zdrava. To znači pravna, financijska, operativna i porezna analiza. To su neki osnovni parametri. Onda morate vidjeti kakvi su to ljudi, s kime i što rade, razumijete li se i jesu li interne kulture kompatibilne jer ćete s njima morati blisko surađivati idućih pet do deset godina.
Bitno nam je naći tvrtku s kojom želimo raditi, a onda se moraju zadovoljiti svi drugi kriteriji koji su zapravo u domeni higijene poslovanja. Nama je vrlo bitno s kojim klijentima rade, kakve usluge nude i, naravno, na kojem tržištu. Recimo, želimo raditi u Nizozemskoj, Velikoj Britaniji, Sjedinjenim Državama i onda tamo aktivno tražimo tvrtke koje nude neke usluge koje i mi želimo ponuditi svojim klijentima ili ih želimo raditi na višoj razini. Možda želimo imati veću koncentraciju klijenata na tom tržištu. Istovremeno gradimo prodajnu mrežu na globalnoj razini kako bismo sve te usluge mogli prodati klijentima u cijelom svijetu.
Kako ovakve akvizicije utječu na hrvatsko gospodarstvo?
Infinum je hrvatska kompanija i vlasnik svih drugih kompanija u zapadnoj Europi, Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u. Dok god je porezna struktura ovakva, mi pridonosimo hrvatskom proračunu jer zapošljavamo ljude u Hrvatskoj. Isto tako, Infinum je sve više globalna kompanija, što je prirodno kad kompanija raste na način na koji mi rastemo.
Jeste li imali ponuda za kupnju Infinuma?
Jesmo, bilo je ozbiljnih upita, ali u ovom trenutku to nam nije zanimljivo. Želimo sami dalje nastaviti. Posao se stalno mijenja, uvodimo i uvodit ćemo nove usluge, neke možda više nećemo raditi, ali nastavljamo graditi Infinum kao snažnu globalnu tehnološku kompaniju.
Uvode se nove carine, koliko to na vas utječe?
Iako Trump "trese" cijelim svijetom i svi smo na istom brodu, zasad nam njegove odluke ne predstavljaju konkretan problem. Carine koje on spominje ne tiču se usluga. Ono što nam u SAD-u stvara izazove je dvostruko oporezivanje koje još nije riješeno i koje komplicira poslovanje. Nadamo se da će se to uskoro riješiti.
Kod nas imamo rastuću inflaciju...
Situacija je izazovna i mislim da se to vidi na rezultatima u sektoru. Pritisci su s troškovne strane dosta veliki. Trudimo se to pratiti, nastojimo dizati plaće, ali ipak ne uspijevamo pratiti tempo koji hrvatska inflacija traži. Država se postavlja kao da nije krivac za to, no mi smo ti koji moramo na tržištu pronaći novac koji je potreban da bi se pratile mjere. Troškovi su sve viši i moramo dizati cijene, ali ih Kinezi ne dižu. Kako da budemo konkurentni? Morat ćemo nastaviti sa širenjem na zapadna tržišta da bismo ljudima ovdje osigurali nastavak kvalitetnih uvjeta rasta. No, to je problem svake kompanije – ili se širiš i rasteš ili kompanija odumire, samo si to još nije priznala. Profitne marže jesu pale, to je rezultat inflatornog pritiska, ali siguran sam da će se to ponovno izravnati.
GALERIJA Hrvatska dobiva novi stadion! Objavljeni su detalji, evo koja je cijena velikog projekta