STOP NASILJU MEĐU DJECOM Učestalost nasilja ovisi hoćemo li ga tolerirati ili nećemo

Spriječimo da žrtva psotane zlsotavljač

Foto: Foto: Hassan Haidar Diab
Spriječimo da žrtva psotane zlsotavljač
06.04.2008.
u 15:17
Pogledaj originalni članak

Snimke spolnog odnosa, kompromitirajuće slike s tuluma, filmići tučnjave učenika ili učenica, iživljavanje skupine učenika nad kolegom ili kolegicom, ružni i neistiniti SMS-ovi o nekom učeniku, blogovi na kojima se blate određena djeca - samo su neki od perfidnijih i, kako stručnjaci upozoravaju, strašnijih oblika nasilja među djecom, u pravilu viših razreda osnovnih i srednjih škola.

- Elektronsko zlostavljanje postaje sve veći problem, žrtva je bespomoćna jer, kad filmić ili SMS odu u javnost, šteta je strašna i teško popravljiva - objašnjava psihologinja Jasenka Pregrad, koja je za rezultate u akciji “Stop nasilju među djecom”, koju je prije pet godina pokrenuo UNICEF, dobila nagradu Vijeća za prava djece.

Strašne traume
- Imali smo slučaj osmaša i dva sedmaša koji su seksualno zlostavljali dečke iz šestog razreda. Taj slučaj je potresan i, kad god se tako nešto dogodi, onda je jasno da je u nevolji i zlostavljač. Nema djeteta sa 13 ili 14 godina koje će seksualno zlostavljati ako i samo nije bilo zlostavljano - upozorava prof. Pregrad.

- Seksualno zlostavljanje je strašna trauma žrtvi, a jednako ili još strašnija je činjenica da je zlostavljač bio izložen takvom zlostavljanju u patološkoj obitelji - zaključuje prof. Pregrad.
U školama u kojima se samo kuka i kaže “mi smo takav kvart, ništa se ne može promijeniti”, stopa vršnjačkog zlostavljanja znatno je izraženija nego u školama u kojima se znaju nositi s tim problemom.

Hrvatski model
- Sjećam se jedne škole u kojoj su nastavnici govorili: ne možemo ništa učiniti, najveći dio naših učenika u obitelji ima oboljelog od PTSP-a, zovemo ih na razgovor, a oni nam onda prijete, nemoćni smo, takva smo sredina i gotovo. U toj školi stupanj zlostavljanja bio je velik, za razliku od škola u kojima postoji tradicija odlučnog reagiranja na takve pojave. Učestalost nasilja ne ovisi ni o veličini škole, ni o nacionalnoj slici sredine, već isključivo o (ne)toleranciji nasilja - objašnjava prof. Jasenka Pregrad.

Zbog odličnih rezultata, znatnog pada većine oblika vršnjačkog nasilja, program preventivne akcije “Stop nasilju među djecom” zainteresirao je i druge zemlje. Bugarska u svojim školama izvodi naš model, Slovenija također ali u samo manjem broju škola, te Crna Gora i Srbija uz određene preinake.

Rusija se također zainteresirala za hrvatski model prevencije nasilja među djecom. U Hrvatskoj u programu sudjeluju 233 škole, od koje je u 129 u cijelosti proveden. One su stekle priznanje “škola bez nasilja”.


Iskreni prijatelji - potpora i zaštita

U programu prevencije nasilja sudjeluju i učenici pomagači. Jedan od njih je i Marko Bilić, učenik sedmog razreda OŠ Jordanovac: - Ne miješam se u fizičke sukobe, ali svaki takav slučaj prijavim razredniku. Kad ništa ne bih poduzeo, razgovarao bih s pedagogom, ravnateljem - objašnjava Marko svoju ulogu. Dodaje da žrtvi nastoji pružiti podršku, ali se ne bavi zlostavljačem. - Trudim se pomagati, ali ne da i sam postanem žrtva. Ponekad se i sam osjećam izoliranim, nazivaju me štreberom, ali me nije briga jer imam nekoliko pravih prijatelja kojima sve mogu reći i na koje u svakom trenutku mogu računati - naglašava Marko. A upravo ta činjenica da ima prave prijatelje na koje može računati čuva Marka da ne postane žrtva.

Pogledajte na vecernji.hr