Kolumna

Slovenci se očito bolje i izdašnije skrbe za svoje umjetnike. Zašto?

Foto: BORUT ZIVULOVIC/REUTERS/PIXSELL
Slovenci se očito bolje i izdašnije skrbe za svoje umjetnike. Zašto?
28.09.2020.
u 08:25
Zašto se u Deželi očito više brinu o ljudima koji jako često obavljaju prekarne poslove jer ne mogu naplatiti svoj talent, trud, rad i svoje proizvode? Zašto je slovenska država socijalnija i kulturnija na tom polju od Hrvatske?
Pogledaj originalni članak

Slovenski umjetnici bore se za svoja prava koja im je umanjila i aktualna koronska pandemija. Između ostaloga, traže uspostavljanje Četvrtog programa slovenske televizije koji bi bio u potpunosti posvećen umjetnosti i kulturi. Bune se i jer je slovenski kulturni budžet ostao bez nekoliko milijuna eura. I da, traže dodatna prava za samostalne umjetnike kojima, kao i u Hrvatskoj, država plaća obavezne doprinose, kao i poštovanje stečenih prava samostalnih umjetnika koji su se zbog nemogućnosti kulturnog djelovanja našli u posebno teškoj situaciji.

Ali podatak koji bode oči i nama u Hrvatskoj jest broj samostalnih umjetnika u Sloveniji koja po prilici ima nekih pedeset posto manje stanovnika od Hrvatske. Dakle, Slovenija ih ima oko 2400, a duplo veća Hrvatska oko 1400?! Otkuda takva razlika u broju ljudi kojima država plaća doprinose? Zašto Slovenci očito bolje i izdašnije skrbe za svoje umjetnike koji ne mogu naći stalno radno mjesto u kulturnim institucijama, pa se moraju sami snalaziti na kulturnom tržištu i doslovno živjeti od plodova svojeg rada? Zašto se u Deželi očito više brinu za ljude koji jako često obavljaju prekarne poslove jer ne mogu naplatiti svoj talent, trud, rad i svoje proizvode?

Zašto je slovenska država socijalnija i kulturnija na tom polju od Hrvatske? Istina, Slovenija ekonomski nemjerljivo bolje stoji od Hrvatske i to nije podatak od jučer. Slovenija se jako trudi da se Europi i svijetu predstavi kao zemlja kulture, pa će tako i za koju godinu biti i zemlja gost na sajmu knjiga u Frankfurtu i tako si osigurati iznimnu promociju o kakvoj Hrvatska može samo sanjati. Slovenija je, istina, i dulje članica EU i u tu je zajednicu ušla kada su u njoj za nove članice tekli med i mlijeko. Uvela je Slovenija i euro i tako omogućila lakšu i efikasniju turističku potrošnju stranim turistima i bolje se inkorporirala u europski gospodarski sustav. Ima Slovenija i javnu ustanovu koja se bavi isključivo slovenskom knjigom, što Hrvatska nema, a trebala bi imati.

Stoga ne čudi da na državnim financijskim jaslama ima veći broj samostalnih umjetnika od jedne Hrvatske, u kojoj postoje stalne tendencije da se broj samostalnih umjetnika smanji ili da se njihova prava ograniče. Istina, kod samostalnih umjetnika u Hrvatskoj trebalo bi zakonski bolje riješiti brojne nedorečenosti i nedoumice. Pri tome treba unaprijediti komunikaciju države i samih samostalnih umjetnika, ali i države i strukovnih umjetničkih udruga kojih ima doista lijepi broj.

Kada je izbila kriza zbog korone i kada je čuveni nacionalni stožer naredio bezuvjetni lockdown, vidjelo se da nam bolno nedostaju precizniji i pravedniji popisi ljudi koji žive od umjetnosti, a neki od njih možda nisu članovi ni Zajednice samostalnih umjetnika ni strukovnih udruga s područja kulture i umjetnosti. Jer, kako im država može pomoći ako ne zna tko su? Stoga tu treba napraviti reda i usustaviti pravednija pravila usklađena s današnjicom. Ali to se ne smije raditi sa skrivenim namjerama.

Umjetnike treba uvjeriti da ih se ne želi prevesti žedne preko vode, budući da su kulturnjaci povjerenje u ovu državu davno izgubili i to bez obzira na to čija administracija bila u Ministarstvu. Uostalom još im na staro nisu vraćeni koeficijenti po kojima im se plaćaju doprinosi, iako to traže godinama. Potpuno bezuspješno. Sada je tu i pandemija. Ali kada bi država htjela učiniti korak naprijed, mogla bi povećati broj samostalnih umjetnika kojima plaća doprinose.

To bi bio potez koji bi kulturnjačka zajednica vjerojatno pozdravila, a koji bi bio itekako opravdan u ovim kriznim vremenima kada su mnoge egzistencije u pitanju. Pri tome, treba znati da u slučaju samostalnih umjetnika država doprinose isplaćuje u vlastitu blagajnu. I tako potiče umjetnike da djeluju unutar organiziranog sustava, a ne na nekom sivom ili crnom tržištu. Da uplaćuju poreze i prireze. Da prijavljuju, primjerice, prodane slike ili održane koncerte i predstave, da skupljaju račune i vode svoje knjigovodstvo, da se trude da njihov rad bude što bolji i da onda sami nađu svoju publiku i šire broj ljudi koji konzumira kulturu.

Povećan broj samostalnih umjetnika kojima država plaća doprinose jako bi koristio i mladim umjetnicima koji mogu samo sanjati o nekom stalnom poslu u kulturi. Dakle, o svim onim akademskim građanima koje se školovalo da glume, pjevaju, dirigiraju, slikaju, sviraju, fotografiraju, režiraju... a nemaju gdje to raditi u ovoj zemlji koja se još hrva s kapitalističkom praksom i socijalističkim stečenim pravima, ali i sa svakodnevnim upražnjavanjem kulture. Ali, ako Slovenija ima snage za plaćanje doprinosa za 2400 samostalnih umjetnika, onda bi i Hrvatska morala razmisliti je li uputno i oportuno da njen broj samostalaca bude samo 1400. 

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.