Prizemljeni helikopteri

Od 47 helikoptera trenutačno ih leti 12, a od 12 MiG-ova lete četiri

Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Let helikoptera Mi-171 Sh
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Let helikoptera Mi-171 Sh
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Let helikoptera Mi-171 Sh
Foto: Slavko Midzor/PIXSELL
Let helikoptera Mi-171 Sh
14.02.2020.
u 06:29
Helikopteri s pogrešno postavljenim cijevima za uljno hlađenje imali su stotine sati naleta!?
Pogledaj originalni članak

Zbog trenutačnog prizemljenja deset modernijih transportnih helikoptera HRZ-a, Mi-171 Sh, u srijedu navečer brojno stanje operativnih letjelica u helikopterskim eskadrilama izgleda jako loše. Od 47 helikoptera trenutačno leti 12, a od 12 MiG-ova 21 lete četiri. No u HRZ-u tvrde “da situacija nije dramatična”. Realno i nije jer HRZ raspolaže s dovoljnim brojem operativnih helikoptera, a ni kvar zbog kojega su hitno prizemljene popularne “ešice” nije fatalan, nego ga tehničari otklanjaju za nekoliko sati rada po helikopteru.

Greška na sustavu hlađenja

Svejedno, trenutačna situacija s operativnim letjelicama izgleda ovako – pet Mi-171 Sh ostaje prizemljeno zbog otklanjanja drugih kvarova u jamstvenom roku, od 14 starijih helikoptera mi-8 MTV-1 u letnom je stanju njih osam. Zbog tragične nesreće od prije dva i pol tjedna i pogibije dva naša pilota, 15 Kiowa Warriorsa i dalje ostaje prizemljeno. Od osam školskih helikoptera Jet Ranger Bell 206 trenutačno ne leti ni jedan jer su piloti i kadeti u Zadru nakon nesreće još na “poštedi” s obzirom na to da je procijenjeno da je dobro da protekne neko vrijeme da bi kolege piloti mogli dostojno odžalovati tragični odlazak dvojice svojih vitezova. No “Bellovi” će s letovima izgledno nastaviti od idućeg tjedna. Brigadni general Michael Križanec, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, procjenjuje da će Kiowe, nakon što istražitelji odrade prvi dio posla, a nakon pregleda svih aparata, u roku od nekoliko tjedana opet krenuti u operativnu službu.

VIDEO Let helikoptera Mi-171 Sh

Križanec je na izvanrednoj presici u vojnoj bazi na Plesu objasnio što se događalo s “ešicama”. Helikopteri su prizemljeni jer je otkrivena tehnološka greška na sustavu uljnog hlađenja motora, i to na svih deset helikoptera. Greška nije bila fatalna pa ju je otkrio tek ruski inženjer koji na Plesu inače koordinira popravke helikoptera po reklamacijama. Radilo se o dvije krivo postavljene cijevi za hlađenje. Valja napomenuti da su helikopteri s tako nakrivo postavljenim cijevima za uljno hlađenje bez ikakvih problema preletjeli stotine sati naleta! Očito su one svoju funkciju ipak odrađivale jer instrumenti nisu pokazivali rast temperature. Već prvog dana hitnog popravka osposobljena su četiri helikoptera, a u petak će ekipa s Plesa osposobiti i peti koji je na Krku.

Križanec je novinarima potvrdio da je ukupno, nakon obavljenog remonta tih helikoptera u Rusiji (u tvrtki Russian Helicopters), uz suradnju s velikogoričkim ZTC-om, gdje su helikopteri rasklapani i ponovno sklapani, do sada prijavljeno nešto manje od 200 raznih reklamacija, od kojih su neke “banalne”. No u tome HRZ “cjepidlači” jer žele da se svi nedostaci u kvaliteti odrade u jamstvenom roku, dakle o trošku ruskog izvođača.

Ruska pogreška

Prema tvrdnjama iz HRZ-a, do odluke o prizemljenju došlo je nakon hitnog komuniciranja tehničara i inženjera HRZ-a s onima u ZTC-u i Rusiji te se krenulo odmah na popravke. Rusi su priznali da je riječ o njihovoj pogreški. Hoće li biti i “penalizirani” zbog te i ostalih grešaka te zbog kašnjenja remonta na tri helikoptera, zapovjednik HRZ-a Križanec nije želio komentirati jer to je pitanje za MORH i ministra.

Prije desetak dana mediji su pisali o problemima koje imaju remontirani helikopteri, od kojih tada nije letjela polovica, no iz MORH-a je tada službeno bilo priopćeno kako je remont, koji je napravila ruska tvrtka Russian Helicopters, profesionalno odrađen, a da su tri helikoptera bila na redovnom periodičnom održavanju, a s još dva uklanjaju se uočeni nedostaci u jamstvenom roku. Štoviše, iz MORH-a su tada ustvrdili kako su “medijski napisi da su helikopteri češće prizemljeni nego u zraku zlonamjerna konstrukcija, a ne činjenica”.

Odgovor tko će štititi nebo nakon 2023. Križanec ostavlja MORH-u

Premda je general Križanec odnedavno zapovjednik HRZ-a, nije se želio upuštati u odgovore na brojna pitanja o sudbini borbene eskadrile i novog pokušaja nabave. To je očito stvar o kojoj vojska ne odlučuje. Upitan je, međutim, da, kada znamo da će MiG-ovi 21 imati letnih resursa samo još do 2023., a da je malo vjerojatno da će HRZ do tada nabaviti zamjenske i novije aparate, tko će umjesto HRZ-a tada štititi hrvatsko nebo? Očito da će već kalkulira s “uskakanjem” talijanskih i mađarskih zrakoplova, koji bi provodili “air policing” nad Hrvatskom. Nedavno je i direktor Glavnog stožera viceadmiral Robert Hranj kazao kako se nada da će tada biti riječ o kraćem, ne dugotrajnom rješenju. Križanec nije želio o budućnosti borbene eskadrile reći ni toliko, nego je novinarima kazao da sva pitanja o eskadrili višenamjenskih borbenih aviona prepušta ministru.

ISTRAŽUJEMO

Kako početi investirati i planirati mirovnu? Evo zašto o tome trebate razmišljati već u dvadesetima

Rano počnite planirati mirovinu, pametno birajte investicije i budite dosljedni u svojim financijskim odlukama kako biste uživali u financijski stabilnijoj budućnosti, poručuju financijski stručnjaci i savjetuju početi sa štednjom već od prvog zaposlenja. Međutim, kako početi investirati i planirati mirovinu kada nam se teško uopće zamisliti u budućnosti, pogotovo ako smo tek u dvadesetima?

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 38

NE
Neretva93
07:18 14.02.2020.

Zašto ovakve (vojne) infornacije izlaze u javnost?!

DU
Deleted user
06:59 14.02.2020.

To ima jedino u Hrvatskoj - da se vrlo obavj. osjetljivi podaci o stanju eskadrila objavljuju na sva zvona, po medijima, na svakodnevnoj bazi. Mi smo članica NATO! I kao takvi, dužni smo se i ponašati u skladu s uobičajenim normama, što znači da se neki podaci moraju držati podalje od medija. Helikopteri su među najviše složenim napravama svih armija na svijetu koje ih imaju - održavanje je zahtjevno i skupo, a mi imamo tešku situaciju jer smo ovisni o dva smjera (Rusija i SAD) logističke dobave dijelova za njih i visokospec. servisnih usluga. Tako da ne čudi što je došlo do ovakvog stanja - jer bi se to moglo zbiti i s daleko bogatijim i više teh. "potkovanim" članicama NATO, da imaju tako raznorodne letjelice u sastavu oružanih snaga. Čudi me da još nije aktivirana zaštita obramb. sektora od ovakvih medijskih izvještavanja jer to imaju sve "pristojne" članice NATO pakta ili , šankerski rečeno, moraju nešto ostaviti i za špijune... A ne da oni kupe novine i sve saznaju o stanju i problemima HRZ!

MI
Mijo11
07:18 14.02.2020.

Nerazumijem zasto se ovakve informacije iznose u javnos. Dali uopce postoji pojam vojna tajna? Svaka budala mora da zna sve o vojnoj spremnosti nase vojske, sminesno