Televisa presenta. Tom sintagmom, poznatom kao uvod za najpoznatije meksičke sapunice, mogao bi se opisati odnos momčadi Formule 1 Red Bull i njezina dosadašnjeg šefa, Christiana Hornera u posljednjih godinu i pol dana. Automoto svijet je prije otprilike tjedan dana potresla vijest da je Red Bull Racing s pozicije šefa F1 momčadi odlučio otpustiti 51-godišnjeg Britanca Hornera, čovjeka koji je bio jedini šef momčadi u povijesti Red Bull Racinga, još otkako je Red Bull 2005. godine ušao u Formulu 1 naslijedivši momčad Jaguar.
Nije Horner bio samo jedan od najdugovječnijih šefova momčadi u povijesti Formule 1 već i jedan od najuspješnijih, s osam osvojenih naslova prvaka u konkurenciji vozača te šest osvojenih naslova u konkurenciji konstruktora. U povijesti Formule 1 jedino je sadašnji šef Mercedesa Toto Wolff uspješniji od Hornera po broju trofeja.
Bijes Helmuta i Josa
Kako je onda moguće da je, uza sve te nevjerojatne uspjehe, Horner dobio nogu? Tu se vraćamo na metafore povezane sa sapunicama. Drama je polagano krenula još 2022. godine, dok je Red Bull dominirao na vrhu Formule 1. Smrt Dietricha Mateschitza, osnivača i vlasnika udjela (49%) u cjelokupnoj tvrtki Red Bull, pokrenula je borbu za moć unutar Red Bull Racinga, možda i najsnažnijeg sportskog ogranka u cijelom Red Bullovu konglomeratu, u želji za dobivanjem moći u Red Bullu kao cjelini. Horner je samoinicijativno počeo preuzimati sve više odgovornosti i uloga, od samog utrkivanja pa sve do marketinga, a to se mnogima unutar Red Bulla nije svidjelo, ponajviše sinu i nasljedniku preminulog Dietricha, Marku Mateschitzu, te 82-godišnjem tehničkom savjetniku Red Bull Racinga Helmutu Marku. S druge strane, Horner je tada zbog sportskih rezultata imao podršku većinskog vlasnika Red Bulla (51%), Tajlanđanina Chalerma Yoovidhye.
Međutim, nakon 2022. i 2023. godine, u kojima je Red Bull na stazama u potpunosti dominirao osvojivši naslove u oba poretka, uslijedio je pad. U 2024. godini nevjerojatni Max Verstappen ponovno je osvojio vozački naslov prvaka, no Red Bull je drastično pao u kvaliteti bolida osvojivši tek treće mjesto u poretku momčadi, odnosno konstruktora. Ta je godina počela i skandalom zbog seksualnog uznemiravanja neprimjerenim WhatsApp porukama koje je Horner navodno slao zaposlenici Red Bulla. Internom istragom ustanovljeno je da je Horner nevin, no vanjska istraga o tome još nije zaključena.
Tijekom te godine počelo je u javnost izlaziti prljavo rublje o problemima u najvišim strukturama Red Bull Racinga. Prvo, momčad su napustili ključni ljudi poput najvećega genija izrade bolida u povijesti Formule 1 Adriana Neweyja, koji je otišao u Aston Martin, sportskog direktora Jonathana Wheatleya, koji je otišao u Sauber, te šefa inženjeringa Roba Marshalla, koji je otišao u McLaren, trenutačno uvjerljivo najbržu F1 momčad. U međuvremenu su počela javna prozivanja Hornera. Spomenuti Helmut Marko istaknuo je da su “Hornerove odluke dovele Red Bull do ovakvog pada”, a otac i svojevrsni menadžer najboljeg F1 vozača današnjice Maxa Verstappena, bivši vozač Formule 1 Jos Verstappen poručio je da “Horner izigrava žrtvu, na razočaravajući način vodi Red Bull i svojim odlukama uništava momčad”.
U ovoj godini Red Bull Racing po performansama bolida još je dodatno “pao u provaliju”, a jedino ga spašavaju nevjerojatne izvedbe Maxa, koji se i dalje natječe za postolja i pobjede, unatoč činjenici da njegovi momčadski kolege, prvo Liam Lawson, pa onda i Yuki Tsunoda, najčešće u utrkama ostaju bez bodova ili na samom začelju poretka. Stoga je Red Bull trenutačno tek četvrti u poretku konstruktora, s čak 288 bodova zaostatka za vodećim McLarenom. Tako je Horner izgubio i podršku većinskog vlasnika Yoovidhye jer su sada, uza sve Hornerove kontroverze, počeli patiti i rezultati.
Još novih epizoda
Što sve to znači za budućnost Red Bulla? Jedna je stvar sigurna. Na Hornerovu poziciju šefa momčadi stiže Francuz Laurent Mekies, dosadašnji šef RB-a, F1 momčadi koja je poznata kao mlađi brat Red Bulla. Međutim, velike posljedice već su se dogodile: momčad su napustile brojne ključne osobe koje su bile među glavnima u svim uspjesima Red Bulla, a koliko god je Horner kontroverzan, dokazao je da zna voditi momčad do najvećih uspjeha. Mekies se svojedobno na vrhu RB-a i nije baš dokazao uspješnim.
Najvažnije pitanje za budućnost Red Bulla je ostanak Maxa Verstappena, kojeg želi pridobiti momčad Mercedesa. Prema izjavama njegova oca Josa, bilo je jasno da Max u cijeloj priči nije bio na Hornerovoj strani te je možda Red Bull otpustio Hornera isključivo kako bi zadržao Verstappena kao najveće blago koje još drži momčad koliko-toliko pri vrhu. Međutim, ne treba u potpunosti isključiti ni opciju da Max, iako nije baš volio Hornera, ovaj otkaz vidi kao posljednji čavao u lijesu Red Bulla te se ususret 2026. godini s novim regulacijama za bolide želi pridružiti nekoj drugoj momčadi. Otkazom Horneru u Red Bullu završila je jedna od najvažnijih era u povijesti Formule 1, ali ova sapunica ponudit će nam još novih epizoda. Autori Netflixova serijala F1 Drive To Survive sigurno trljaju ruke.