Autorska prava

Hrvatski glumci bore se za pravo na naknadu, tvrde da su diskriminirani u odnosu na ostale umjetnike

Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
VL
Autor
Vecernji.hr
26.03.2025.
u 10:23
Nažalost, u novom krugu pregovora s operatorima nailazimo na neprihvaćanje ili slobodno tumačenje Mišljenja Vijeća stručnjaka, problematiziranje AVIP-a kao ovlaštene udruge za zastupanje prava svih glumaca i relativiziranje značaja glumačke izvedbe, stoji u izjavi za javnost Hrvatskog društva za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava.
Pogledaj originalni članak

Jedno od osnovnih načela autorskog prava je da se za svako korištenje autorskog djela ili izvedbe umjetnika izvođača plaća naknada (propisano čl. 26. st. 3. ZAPSP-a). Načelo plaćanja naknade je u praksi i ostvareno za autore, glazbene umjetnike izvođače, autore audiovizualnih djela, ali ne i za audiovizualne umjetnike izvođače – glumce čije se snimljene izvedbe koriste bez plaćanja naknade pa su na taj način glumci diskriminirani u odnosu na sve ostale umjetnike.

Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava - AVIP od 2022. godine (kad je dobilo odobrenje od Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo za kolektivno ostvarivanje prava glumaca) nastoji dogovoriti i ugovoriti naknadu za korištenje snimljene audiovizualne - glumačke izvedbe prvo u reemitiranju, a onda i u prijenosu izravnim protokom s velikim teleoperatorima Hrvatski Telekom, A1 i Telemach.

Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava
Foto: Patricija Flikac/PIXSELL
Zagreb: Glumci Goran Navojec, Ksenija Marinković, Goran Grgić i Ana-Marija Vrdoljak o izazovima s kojima se suočava Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava

AVIP je donio Cjenik naknada za korištenje snimljene izvedbe u reemitiranju i izravnom protoku na temelju kojeg je s operatorima obavio obimnu pisanu korespondenciju i tri pregovaračka sastanka.Međutim, iako su operatori inicirali pregovore, pristupili su im s omalovažavanjem značaja i vrijednosti korištenja audiovizualne, odnosno glumačke umjetničke izvedbe. Također problematizirali su ovlaštenje AVIP-a u ostvarivanju prava glumaca.

Slijedom opisane situacije AVIP je bio prisiljen poduzeti opsežne zakonom propisane korake u postupku utvrđivanja visine naknade za glumce pred Vijećem stručnjaka na području autorskog prava. 

Vijeće stručnjaka je krajem prošle godine donijelo Mišljenje u kojem je utvrdilo: da je AVIP ovlašten zastupati sve domaće i strane glumce pred operatorima jer za to ima odobrenje nadležnog državnog tijela; da je Cjenik kojim je AVIP predložio glumačke naknade za reemitiranje i izravni protok usklađen sa Zakonom o autorskom pravu; da operatori koriste glumačku izvedbu bez odobrenja AVIP-a kao zastupnika glumaca i bez ugovorene naknade pa se time naknada plaća u postotku od prihoda operatera za reemitiranje; da je predmet zaštite – reemitiranje fiksirane glumačke izvedbe – nužno za djelatnost telekomunikacijskih operatora; da operatori moraju s AVIP-om u dobroj vjeri u pregovorima utvrditi visinu naknade za glumce s obzirom na gledanost i korištenje, odnosno konzumaciju glumačkih prava u kanalima operatora; da su operateri dužni AVIP-u dostavljati relevantne podatke za izračun naknade.

Naglašava se da bez umjetničke izvedbe glumaca operateri ne mogu koristiti niti jedan film i televizijsku seriju kao audiovizualno djelo, a to znači da ne mogu uopće obavljati svoju djelatnost, jer im je glumačka izvedba jedan od osnovnih alata za njihovo djelovanje. 

Nažalost, u novom krugu pregovora s operatorima nailazimo na neprihvaćanje ili slobodno tumačenje Mišljenja Vijeća stručnjaka, problematiziranje AVIP-a kao ovlaštene udruge za zastupanje prava svih glumaca i relativiziranje značaja glumačke izvedbe.

Naglašavamo da se radi o diskriminaciji glumaca kao umjetnika u odnosu na sve ostale umjetnike koji su autori i izvođači, jer su operatori sa svima ostalima zaključili ugovore i redovno vrše isplate za korištenje njihovih djela i izvedbe. Telekomunikacijski operatori i dalje odbijaju primijeniti istu metodologiju obračuna naknada koja postoji u praksi za autore glazbe, umjetnike izvođače glazbenih djela i autore AV djela – redatelje, scenariste, direktore fotografije, montažere.

Praksa plaćanja za reemitiranje glumačke izvedbe primjenjuje se u Europi od 1991. godine, a u hrvatskom zakonodavstvu je od 2003.godine., ali u praksi nije provedena do danas.Također primjenjuje se u susjednim zemljama Sloveniji i Srbiji, u zemljama EU u Danskoj, Španjolskoj, Rumunjskoj, Mađarskoj, Njemačkoj, Austriji, Francuskoj, Švedskoj, Portugalu i dr.

Telekomunikacijskim operatorima glumačka izvedba nužna je za djelatnost , jer ne mogu reemitirati film i seriju, a da u njoj nema glumaca.Ista naknada za reemitiranje isplaćuje se glazbenim autorima i izvođačima, redateljima filmova i serija, ali glumcima ne.

VIDEO: Marko Bošnjak: 'Ne volim svećenike koji propagiraju skroman život, a voze najskuplje automobile dok su ljudi gladni'

Video

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.