Velika izložba

Priča o 30 žena koje su, oblikujući stvari, oblikovale i naše živote

sanja iveković
rajna bužić ljubičić
nada falout
Julia Glogoški
sanja iveković
jagoda kaloper
Lidija Laforest
Jasenka Mihelčić
marija plavec
26.02.2015.
u 15:03
Dizajnersku scenu od 1930. do 1980. godine predstavlja baza podataka odnosno 
istraživački projekt dizajnerica Maše Poljanec i Maje Kolar te suradnice - povjesničarke umjetnosti Ane Bedenko
Pogledaj originalni članak

U HDD-u se večeras otvara zanimljiva i iznimno važna izložba "Dizajnerice 1930.-1980.: Refleksije, kontekst i utjecaji" o kompletnim opusima 30 autorica koji se predstavljaju kroz projekt digitalne online baze podataka u nastajanju, realiziranih na način otvorenog arhiva. Prvi put na jednome mjestu bit će moguće vidjeti stvaralački kontinuitet ženske dizajnerske scene koja je utjecala na povijest i kulturu dizajna u periodu od 1930. godine nadalje.

Raznolikost opusa

Velika je raznolikost među dizajnericama i njihovim opusima jer djeluju u različitim sferama te u doba kada je dizajn svoju ulogu i status tek započinjao. Baza uključuje generaciju autorica koje su školovane u sustavu umjetničkog obrta, praksu oblikovanja proizvoda stavile u nove uvjete prefabricirane proizvodnje – Neli Geiger, Otti Berger, Slava Antoljak i Branka Frangeš Hegedušić na području tekstila, Ivana Tomljenović Meller na području grafičkog dizajna, Grete Turković na području produkt-dizajna ili Stelle Skopal i Branke Dužanec na području keramike.

Nakon njih potekla je nova generacija dizajnerica stasala nakon II. svjetskog rata koje su se posvetile oblikovanju posuđa u kontekstu industrijske proizvodnje – Jelena Antolčić, Milana Hržić-Balić, Dragica Perhač Hercigonja, Ljubica Kočica Ratkajec, Anica Severin, Marta Šribar. U bazi je i niz dizajnerica namještaja i opreme interijera – Blaženka Kučinac; Milica Rosenberg; Mirjana Tavčar, ali i onih koje su radile na razvoju i osposobljavanju širokog spektra elektrotehničkih proizvoda od kućanskih aparata do transformatora, poput Marije Jeličić Plavec.

Tu su i autorice koje se bave oblikovanjem industrijske ambalaže – vizualnim brendiranjem proizvoda – Marija Kalentić, Lidija Laforest. Kao treća generacija iz ove baze autorice su rođene nakon rata ili početkom 1950-ih u vrijeme kada je koncept Akademije primijenjenih umjetnosti bio već povijesno preživljen, a studij dizajna na Arhitektonskom fakultetu još nije postojao.

Projekt se nastavlja

Te dizajnerice orijentirale su se na razvoj novih tehnologija pa iza Jasenke Mihelčić, uposlene na novopokrenutom Odjelu za razvoj proizvoda Prvomajske, stoje neka od prvih rješenja računalnih sučelja. Autorice izložbe su dizajnerice Maša Poljanec i Maja Kolar, a u istraživanju im je pomogla povjesničarka umjetnosti Ana Bedenko.

Sama izložbena prezentacija izložbe oslanja se na 30-ak novonastalih autorskih plakata koji su svojevrsni hommage selektiranim dizajnericama.

– Lista detektiranih autorica je poveća, a dosad je obrađeno 30-ak imena. Nastavljamo s projektom, a baza podataka bit će dostupna na www.dizajnerice.com – rekla je Maša Poljanec.

>> Veliki dizajner Bogdan Budimirov u prvom licu

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.