mučna drama

Dva su načina da se izvuče iz siromaštva - jedan je politika, a drugi kriminal

Dva su načina da se izvuče iz siromaštva - jedan je politika, a drugi kriminal
26.02.2021.
u 11:46
Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić.
Pogledaj originalni članak

1. Bijeli tigar

Foto: FIBA/Screenshot

Dva su načina da se izvuče iz siromaštva, reći će Balram, junak „Bijelog tigra“. Prvi je politika, a drugi je – kriminal. Tijekom ovog filmskog putovanja, a i aposteriorno govoreći, Balram će, kao mladi poduzetnik, svojim primjerom pokazati da je tu riječ zapravo o jednom načinu.

Da bi ispričao priču o svom uspjehu, Balram se vraća u djetinjstvo. Njegova obitelj pripada jednoj od najnižih kasti u indijskom društvu. Žive u teškom siromaštvu, odnosno, kako kaže protagonist, u mraku. Upravo zbog toga, ali i zato što je jednostavno bio bistro i inteligentno dijete (čak ga je i učitelj prozvao bijelim tigrom, čudom koje se događa jednom u generaciji), Balram mašta o školovanju u Delhiju. Međutim, kada njegov otac ne bude više u mogućnosti isplaćivati novac svom gospodaru, Balrama dočeka tako česta i gotovo uobičajena sudbina stotina milijuna djece diljem Indije. On, bez obzira na to što je bio najbolji učenik, napušta školu i počinje raditi, i to, naravno, fizički posao. Kasnije, u svojim dvadesetima, zapošljava se kao vozač kod Ashoka i njegove supruge Pinky, para koji se nakon života u New Yorku vraća u Indiju kako bi „pomogao svojoj zemlji“. Balram je posao vozača započeo s mišlju da mu ne treba tolika ponuđena plaća jer je dovoljno velika čast što radi za svog gospodara. Međutim, svjedočeći iz dana u dan ne samo odnosu koji bogataši imaju prema novcu, nego još više onom koji imaju prema siromašnima, u Balramu se budi bijes prema pohlepi i nepravdi kojeg se pak rješava tipičnim raskoljnikovskim načinom.

Film „Bijeli tigar“, inače jako dinamičan, a u istom trenutku i neizmjerno pitak film bez skokova i rupa u radnji, nemoguće je gledati bez razmišljanja o „Milijunašu s ulice“. U njemu seciranje indijskog društva i duboko ukorijenjenih problema uzrokovanih postojanjem kasta kao da zadaje šah-mat udarac oskarovskom „Milijunašu“. Kao da mu govori: Ne, nije moguće da se siromašnom dječaku, a još teže djevojčici, toliko posreći pa da tako lako izađe iz siromaštva. Jer, samo su dva načina za to i jednostavno je riječ o pitanju koje nije potrebno romantizirati.

„Bijeli tigar“ zapravo kroz psihologiju društva opisuje kako zadane norme često kod pojedinaca uzrokuju svojevrstan Stockholmski sindrom prema okolini. Scene u kojima Balram (koji je vozač, dakle, a ne sluga) pere noge svom poslodavcu toliko su pune poniženja da ih je na trenutke teško gledati. I Balram je toga svjestan, ali „gospodar je gospodar“. Sve dok ne dođe do oslobađanja od tih okova koje ima visoku cijenu moralno itekako upitnog karaktera. Iako treba uzeti u obzir da je radnja filma blago „nabrijana“ za potrebe višemilijunskog Netflixova auditorija, nakon gledanja „Bijelog tigra“, a posebice zbog sjajne gradacije u Balramovu psihološkom razvoju, uistinu ostaje osjećaj i pitanje: zar je to stvarno tako?

Drama, Indija, 125 min

Režija: Ramin Bahrani

Glumci: Adarsh Gourav, Rajkummar Rao

2. I'm Your Woman

Sedamdesete su godine, jedne noći po Jean dolazi partner njezina muža Cal kako bi joj rekao da hitno mora napustiti kuću. Jean odlazi u bijeg s bebom u naručju i sluša sve što joj Cal govori pokušavajući saznati čime joj se muž bavi. Solidan krimić u kojem Jean, otkrivajući istinu o suprugovim prljavim poslovima, i sama evoluira od nesigurne kućanice do samosvjesne žene.

Krimi-drama, SAD, 120 min

Režija: Julia Hart

Glumci: Rachel Brosnahan, Marsha S. Blake

3. You Will Die at 20

Kada Sakina rodi Muzamila, odvodi ga dervišima na blagoslov. No Sakina dobiva „vijest s neba“ da će njezin sin živjeti do dvadesete godine. Cijeli život potom majka ga čuva od grijeha i život im se vrti oko pripremanja njegova sprovoda. Međutim, Muzamil počinje otkrivati život izvan slijepe predanosti vjeri. Sjajan film o sudanskoj kulturi unutar koje mladi pokušavaju otkriti tko su.

Drama, Sudan, 103 min

Režija: Amjad Abu Alala

Glumci: Islam Mubarak, Mustafa Shehata

4. Sylvie's Love

Iako je zaručena, Sylvieini osjećaji prema Robertu previše su jaki da bi ih potisnula. Upuštaju se u ljetnu romansu koja ipak prerasta u životnu, a film prati život njihove ljubavi koja nailazi na prepreke poput dugogodišnje razdvojenosti ili nepreklapajućih karijera. Film je na trenutke obojen štihom „Djevojke koju sam volio“, ali sa slabom, na trenutke i gotovo nikakvom kemijom među likovima.

Drama, SAD, 114 min

Režija: Eugene Ashe

Glumci: Tessa Thompson, Nnamdi Asomugha

Cinemania

Foto: Netflix

Filmska kritičarka Indiwirea Anna Thompson objavila je predikcije za nominacije za ovogodišnji Oscar. Uglavnom nema velikih iznenađenja – Anne predviđa kako će se među 10 nominiranih za najbolji film naći sljedeći naslovi: “Da 5 Bloods”, “The Father”, “Judas and the Black Messiah”, “Mank” “Ma Rainey: majka bluesa”, “Minari”, “Novosti iz velikog svijeta”, “Nomadland”, “One Night in Miami” te “Čikaška sedmorka”. Još pet filmova koji se prema njoj mogu umiješati u borbu za nominaciju su “Nikad ponekad rijetko uvijek”, “Promising Young Woman”, “Duša”, “Sound of Metal” i “Tenet”. Zanimljiva je i njezina predikcija u kategoriji najboljeg stranog filma: među favoritima su “Another Round” (Danska), “Dear Comrades!” (Rusija), “Hope” (Norveška), “I’m No Longer Here” (Meksiko) i “The Mole Agent” (Čile).

Foto: Damir Spehar/PIXSELL, ilustracija

U kinu Tuškanac sljedeći tjedan gledat ćemo ciklus “Sjećanje na Mustafu Nadarevića” koji će započeti u srijedu kultnim filmom Emira Kusturice “Otac na službenom putu”. U hrvatskoj kinematografiji ovog nedavno preminulog glumca najviše se pamti po sjajnoj ulozi Leona Glembaya u Vrdoljakovim Glembajevima (1988.), za koju je osvojio Zlatnu arenu na pulskom filmskom festivalu. ”Glembajevi” će biti prikazani na kraju ciklusa u sljedeću nedjelju. Na programu su još filmovi “Mala pljačka vlaka”, “Priča iz Hrvatske”, “Gluvi barut”, “Kod amidže Idriza”, “Miris Dunja” i “Već viđeno”.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

BE
berija
15:57 26.02.2021.

Zbog ovog naslova nisam pročitao tekst. Usput, obrazovanje i vrijedan rad put su iz siromaštva. Za nekoga tko je "filmski kritičar" nikakvo čudo da vidi izlaz u kriminalu ili politici. Osoba bez vještina i znanja i ne može do novca na drugi način.