OD 1. PROSINCA

Nijemci uskoro na cestama dopuštaju donedavno nezamislivo. U promet ide sasvim nova vrsta vozila

Foto: Caro / Sorge
Nijemci uskoro na cestama dopuštaju donedavno nezamislivo. U promet ide sasvim nova vrsta vozila
31.07.2025.
u 09:19
Od 1. prosinca 2025. u Njemačkoj će prvi put biti dopuštena upotreba vozila na javnim cestama koja se upravljaju na daljinu – bez vozača u vozilu. Što vrijedi, tko smije upravljati i zašto to nema veze s autonomnom vožnjom?
Pogledaj originalni članak

Njemačka krajem ove godine otvara novu eru u cestovnom prometu, dopuštajući upotrebu vozila bez fizički prisutnog vozača na javnim cestama. Nova Uredba o cestovnom prometu – daljinsko upravljanje (StVFernLV) definira okvir za tzv. televožnju do studenog 2030., omogućujući testiranje inovativnih koncepata mobilnosti, piše Fenix Magazin. Za razliku od autonomne vožnje, televozač upravlja vozilom u realnom vremenu iz udaljenog kontrolnog centra, koristeći volane, pedale i kamere povezane mobilnom mrežom. Pravno, televozač zadržava status vozača prema Zakonu o cestovnom prometu.

Sustav se primjenjuje na EU-klase vozila M i N, uključujući osobna, dostavna i teretna vozila. Ključna razlika od autonomne vožnje je da vozilo ne donosi samostalne odluke, već isključivo slijedi naredbe televozača. U slučaju prekida veze, vozilo se automatski zaustavlja. Upotreba je ograničena na odobrene zone poput gradskih četvrti ili točno definiranih dionica cesta, uz pojedinačne dozvole za svako vozilo i područje. Brzina je ograničena na 70 km/h na javnim cestama i 80 km/h na autocestama.

Tehnički zahtjevi uključuju redundantne sustave, stabilnu 5G vezu i automatske sigurnosne mehanizme. Televozači moraju biti punoljetni, iskusni vozači sa specijaliziranom obukom i stalnim zaposlenjem kod operatera. Pilot-projekti već su u tijeku, uključujući carsharing u Hamburgu i električne shuttle-ove u Bonnu. Ova tehnologija predstavlja most prema autonomnoj vožnji, zadržavajući ljudsku kontrolu uz inovativni pristup mobilnosti.

Ograničenja brzine:

  • Na javnim cestama: maksimalno 70 km/h
  • Na autocestama: maksimalno 80 km/h

Tehnički zahtjevi

  • Vozila i sustavi daljinskog upravljanja moraju ispunjavati visoke tehničke standarde, uključujući:
  • Redundantne upravljačke komponente i podatkovne veze
  • Automatske sigurnosne funkcije u slučaju prekida veze
  • Stabilnu vezu s niskom latencijom (npr. 5G)
  • Funkciju hitnog zaustavljanja ako se upravljanje više ne može garantirati

Dnevna provjera prije vožnje je obvezna – uključuje ispitivanje vozila, daljinskog sustava, prijenosa podataka i sigurnosnih mehanizama. Sve mora biti dokumentirano.

Televozač mora ispunjavati ove uvjete:

  • Najmanje 21 godinu starosti
  • Najmanje 3 godine posjedovanja valjane vozačke dozvole
  • Zdravstvena sposobnost
  • Završena specijalizirana obuka za konkretni daljinski sustav
  • Zaposlen u stalnom radnom odnosu kod operatera – nisu dozvoljeni freelanceri ili privremeni angažmani
  • Ako se sustav promijeni (npr. nadogradnja softvera), potrebna je ponovna obuka.

Važno: televozač smije upravljati samo jednim vozilom u isto vrijeme. Nije dopušten centralni nadzor više vozila odjednom.

Pilot-projekti već u tijeku

Prije nego što uredba stupi na snagu, nekoliko projekata već funkcionira uz posebna dopuštenja:

  • Start-up Vay testira u Hamburgu carsharing gdje vozila dolaze do korisnika bez vozača, a nakon korištenja se samostalno vraćaju – sve putem daljinske kontrole.
  • U Bonnu, Deutsche Telekom i tvrtka MIRA testiraju električni shuttle koji povezuje lokacije putem 5G mreže.
  • Tvrtka Fernride koristi teleoperirane kamione u lukama i logističkim centrima – primjerice u Hamburškoj luci i terminalu u Tallinnu.

Razlika u odnosu na autonomnu vožnju

Ova uredba nije dio zakona o autonomnim vozilima, jer nema umjetne inteligencije koja sama donosi odluke. Umjesto toga, riječ je o klasičnom upravljanju od strane čovjeka – ali izdaleka. U autonomnim vozilima sustavi razmišljaju, prepoznaju prepreke i samostalno reagiraju (SAE razina 4). Televožnja je most prema takvoj budućnosti, ali još uvijek ostaje u okvirima ljudske odgovornosti.

Međunarodna iskustva

  • SAD: NHTSA ima prve smjernice za „Remote Driving Systems“, ali samo na testnim poligonima ili uz pojedinačna dopuštenja
  • Japan: Od 2022. testiraju shuttle autobuse s daljinskim upravljanjem u Tokiju – samo na posebno osiguranim rutama
  • Švedska: Ericsson, Volvo i partneri razvijaju sustav za dostavne robote i kombije unutar zatvorenih tvorničkih zona
  • Njemačka je među prvim zemljama koja omogućuje pravno reguliranu primjenu na javnim cestama.
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

ŠS
Štap sa glavom
12:38 31.07.2025.

To je super za poslodavce. Zaposle nekoga sa satnicom hajdemo reći 10 nečega i on odradi svoje u ugodnoj prostoriji. Pravi vozač bi koštao poslodavca dva ili tri puta više.

Avatar majkuvam
majkuvam
14:04 31.07.2025.

Kad se dogodi katastrofa slijedi pametovanje i kuhanje...

Avatar KlimaveLaži
KlimaveLaži
10:20 31.07.2025.

Ide ta njemacka polako ali sigurno u propast