stigli kući!

Gotovina: Domovinski rat je sada čist i temelj je za budućnost

Gotovina Josipović (1)
Jurica Galoic/PIXSELL
16.11.2012.

- Bili ste žrtve u miru. Nosili ste teret tuđeg zločina i tuđe pogreške - kazao je predsjednik Josipović na primanju generalima.

Veliki dan hrvatske povijesti, u kojem su na Haškom sudu oslobođeni generali Ante Gotovina i Mladen Markač, za njih je "službeno" završio večerom u Ureda predsjednika Josipovića.

Na Pantovčaku su generali održali kratke i odmjerene govore. Gotovina je kazao da je Domovinski rat čist i pripada povijesti te priznao da ponekad nije razumio cijeli taj proces "jer nije pravnik".

Na Trgu je Gotovina emotivno kazao da je sretan, jer smo pobijedili te da je ovo naša zajednička pobjeda. - Rat pripada povijesti, okrenimo se budućnosti - poručio je na Trgu Gotovina.

Mladen Markač je u Uredu predsjednika iskreno priznao da je mislio da će umrijeti, ako ga osude za udruženi zločinački pothvat. Budući da je danas oslobođen i te optužbe, kao i one za prekomjerno granatiranje četiri grada, potvrdio je da je ispunjen ponosom.

I narod je izlaskom na ulicu i slavljima po gradovima pokazao koliko mu znači ovakva presuda te skidanje stigme s Domovinskog rata.

Kronologija dana:
23.00 sati
- Stigle su i prve reakcije Carle del Ponte. Bivša glavna tužiteljica Haaškog suda i svojevremeno strah i trepet hrvatske politike u šoku je dočekala odluku iz Haaga: "Jako sam, jako iznenađena! Gotovina je trebao biti osuđen!" Cijelu njenu izjavu pročitajte OVDJE

22.31 sati - Ante Gotovina je u večernjim satima došao u svoju kuću na zagrebačkom Srebrnjaku gdje su ga dočekali supruga Dunja i djeca. A neki njegovi prijatelji nastavili su proslavu na Jarunu

20.37 sati - Nakon govora su okupljeni popili šampanjac u Predsjedničkim dvorimai uputili su se na svečanu večeru.

20.29 sati - Zahvalan sam što imam čast biti u vašem društvu i u društvu kolega s kojima sam započeo Domovinski rat. Kako je odmicalo vrijeme stvorili smo elitnu vojsku. Ponosam sam na sve one koji su stvarali tu vojsku. Moj ponos je bio srušen činjenicom da sam optužen da sam dio zločinačkog pothvata. Mislio sam da ću umrijeti, ako se donese takva odluka - rekao je Markač koji je zahvalio institucijama države koji su mu pomogli.

- Sada kad je presuda donesena na takav način da me ispunjava ponosom, sretan sam da će sve generacije nakon nas moći s ponosom govoriti da imamo profesinalnu vojsku i da smo odradili jednu od povijesnih bitaka koje će se učiti na akademijama - rekao je Markač.

20.25 sati - Gospodine predsjedniče, hvala na dočeku. Danas je za mene sretan dan, poslije toliko godina, to je bio neizvjestan maraton s puno prepreka koje nisam niti razumio jer nisam pravnik - kazao je Gotovina i dodao da je stalno vjerovao da će suci donijeti pravednu i pravilnu odluku.

- Domovinski rat je sada čist i pripada povijesti. On je temelj na kojem gradimo budućnost. Imate našu potporu. Sretan sam što vidim moje suborce i prijatelje - kazao je Gotovina

20.20 sati - Poštovani generali Gotovina i Markač, danas je za sve nas lijepi dan. Dan u kojem smo dobili i sudsku potvrdu da je pobijedilo pravo i pravda i da generali nisu krivi za zločine koje su im stavili na teret. Dokazano je da to nije bio zločinački pothvat. Vidjeli smo koliko naši ljudi vole domovinu i koliku su zahvali onima koji su je obranili. Bili ste žrtve u miru. Nosili ste teret tuđeg zločina i tuđe pogreške. Održali ste sjajne govore danas na Trgu, pogledali ste u budućnost i kazali da idemo naprijed - rekao je Josipović.

- Današnji lijepi događaj pokazuje koliko naši ljudi vole svoju domovinu i koliku su je spremni graditi okrenutu s pogledom u budućnost. Vrata su vam širom otvorena, jer ste zadužili Hrvatsku - rekao je Josipović u govoru na primanju generala.

20.18 sati - U dvoranu su ušli generali i predsjednik Josipović s ministrima Kotromanovićem i Matićem te su zaradili veliki pljesak. NA početku primanja je zasvirala himna.

20.12 sati - Generali Markač i Gotovina su se nakratko povukli na razgovor s predsjednikom Josipovićem.

20.10 sati - Gotovina i Markač su stigli na Pantovčak gdje je cijeli vojni vrh. Predviđeno je obraćanje predsjednika Josipovića, a potom i generala Gotovine i Markača.

19.30 sati Završila je misa u katedrali. Generali će se uputili prema Pantovčaku na večeru s predsjednikom Ivom Josipovićem kamo bi trebali stići za 15-ak minuta.

19.23 sati – Gospoda generali zaželjeli su doći do groba blaženog Alojzija Stepinca i tu zahvaliti – kazao je pred kraj misnog slavlja nadbiskup Bozanić. Nakon toga su Gotovina i Markač u pratnji dvojice svećenika došli na oltar i pomolili se pred Stepinčevim likom.

Na kraju mise odsvirana je hrvatska himna koju su svi okupljeni uglas otpjevali.

18.44  sati – Danas smo dionici očitovanja Božje dobrote – kazao je Bozanić u propovijedi. – Pokazao je da je spasitelj u svim naši tjeskobama. Osjećali smo malodušnost jer je istina bila zanemarena u toj mjeri da su žrtvovani nedužni. Večeras se radujemo slobodi generala, ali ne zaboravljamo trnovit put do hrvatske slobode i nezavisnosti – kazao je Bozanić te dodao da se spominjemo branitelja.

– Na poseban se način sjećamo prvog hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana – kazao je Bozanić i za te riječi zaradio dug pljesak. – Dragi generali, vi ste postali simbolom pravedne borbe i zbog toga vam zahvaljujem – rekao je Bozanić nakon čega se ponovno prolomio pljesak. – S vama u zatočeništvu bila je vaša domovina – rekao je Bozanić.

– Povijest se pokušavala iskriviti do razine poniženja, ali vaše svjedočanstvo i životna patnja govore više od bilo kojeg pokušaja zatiranja istine – rekao je Bozanić te dodao da su oni znali da prolaze put pravednika.

Novi pljesak čuo se u katedrali kada je nadbiskup spomenuo jednog od svojih prethodnika Alojzija Stepinca. – Hrvatska nije tražila tuđu nesreću, nego je branila svoje i oslobađala od nasilja – rekao je Bozanić.

– Nije nam svejedno jer osjećamo da se domovina gradi na nečemu što nije u duhu naroda, posebno što se tiče odgoja djeteta – spomenuo je Bozanić u propovijedi na misi za generale. – Generali, hvala vam za svjedočanstvo i žrtvu, vraćate se svojoj domovini, Hrvatska vas i danas treba – rekao je Bozanić i zaradio pljesak.

18.28 sati Pakoštanci koji neumorno pjevaju nadaju se vidjeti svoga generala još večeras ili sutra. No još nije poznato kada će Ante Gotovina stići u Pakoštane.

18.26 sati Nadbiskup zagrebački Josip Bozanić u pozdravnom govoru rekao je da smo tijekom mjeseci i godina koje su za nama, a osobito jučerašnjeg dana, u noći bdjenja i u jutru iščekivanja, upućivali molitve Bogu za snagu našim generalima.

– Naviknuti na teške udarce, pa i na one koje duša teško podnosi, susreli smo dodir Božje prisutnosti te osjetili dar koji pokreće srce i svaki osjećaj pretvara u radost i oblikuje riječi: Bože, hvala ti – rekao je Bozanić i dodao da se jučer Hrvatska povezala molitvom. – Vidimo ostvarenu nadu zajedništva s našim generalima: Gospodinom Antom Gotovinom i gospodinom Mladenom Markačem! – rekao je Bozanić te dodao da zahvaljujemo Bogu.

>>Kardinal dočekao generale: Kao da je stigao papa!

17.54 sati Generali Gotovina i Markač stigli su u povorci pred zagrebačku katedralu gdje ih je dočekao zagrebački nadbiskup kardinal Josip Bozanić s pomoćnim biskupima i uveo u zagrebačku prvostolnicu u kojoj se ovako veliko oduševljenje vjernika može mjeriti samo s dolaskom Svetoga Oca. Iz crkvenih krugova doznali smo da su generali s oduševljenjem prihvatili poziv na misu te da je general Gotovina rekao da mu je to središnja i najvažnija točka u današnjem dočeku i slavlju. Generali su zauzeli počasna mjesta u prvostolnoj crkvi zagrebačkoj.

17.45 sati Mnoštvo se s Trga razilazi po okolnim ulicama, a dio građana uputio se prema katedrali.

17.40 sati General Gotovina posebno je zahvalio svim državnim institucijama, od Ureda predsjednika i premijera (kada se začulo zviždanje iz publike) do Ministarstva vanjskih poslova i veleposlanstva u Den Haagu.

17.35 sati – Dobar večer – glasan i odlučan pozdravio je general Ante Gotovina gomilu prijatelja, suboraca, građana koji su ga došli pozdraviti.

– Sretni smo što smo s vama večeras svi zajedno. Ovo je naša zajednička pobjeda. Bila je ratna Oluja, a ovo je pravna Oluja. Stavili smo točku na i Domovinskom ratu.  Rat pripada povijesti, okrenimo se budućnosti svi zajedno, ovo je naša pobjeda – kazao je Gotovina praćen gromoglasnim pljeskom.

17.30 sati – Sretan sam, ovo je naša zajednička pobjeda. Pobijedili smo! – rekao je Ante Gotovina okupljenom mnoštvu. Budućnost je u našim rukama, hvala vam i sretno!

– Sretan sam da će u budućnosti svaki Hrvat i njegovi nasljednici bilo gdje na svijetu reći: "Mi imamo hrvatsku domovinu". Sretan sam što ćemo u svijetu ponovno govoriti naša domovina Hrvatska – rekao je Mladen Markač. – Hrvatska je slobodna! – uskliknuo je Markač. Okupljeni su generalove riječi pozdravili ogromnim pljeskom.

– U srcu sam uvijek nosio domovinu, a domovina ste svi vi. Znao sam da nisam sam, bilo mi je lakše. Znao sam da nije bilo zločinačkog pothvata, da su hrvatska vojska i hrvatska policija časno oslobodile Hrvatsku – nastavio je Markač.

– Mi imao Hrvatsku, oslobodili smo je bez ikakve mrlje – naglasio je Markač dodajući kako je Hrvatska stvorila časnu oružanu silu te da je u ratu izvojevana pobjeda koja će ući u anale svjetske povijesti. Kazao je još da je Hrvatska otvorena svim ljudima.

17.20 sati Generali Gotovina i Markač stigli su na zagrebački Trg bana J. Jelačića. Gotovo 100.000 ljudi plješće, pjeva "Moju domovinu", pali baklje... "Vukovar, Vukovar!", viče mnoštvo. Pjevaju se Thompsonove pjesme.

17.10 sati Antena Zagreb došla je u posjed razgovora između kontrole leta i aviona u kojem su letjeli generali Gotovina i Markač. Zagrebačka kontrola leta obratila se generalima kada je zrakoplov ušao u hrvatski zračni prostor.
– Dragi generali, želimo vam dobrodošlicu u hrvatski zračni prostor za koji ste se borili i žrtvovali. Od srca vam hvala na tome!.
General Gotovina: – Pozdrav vama! I mi smo sretni što dolazimo kući napokon. Hvala vam, dečki!

17.00 sati Osjećam se slobodno, nisam očekivao oslobađajuću presudu, rekao je Gotovina u zračnoj luci.

16.50 sati U štićenoj koloni kreću se prema Trgu. "Ante, Ante, svi smo za te", ori se zagrebačkim središnjim trgom. Okupljeni pjevaju domoljubne pjesme. Svi s nestrpljenjem čekaju da generali dođu na Trg.

16.30 sati Generali kreću prema prepunom središnjem trgu u Zagrebu. Kako doznajemo, misa u katedrali bit će u 18 sati, a oko 19 sati idu na primanje k predsjedniku Josipoviću. Ispred aerodroma je masa ljudi. U navijačkoj atmosferi okupljeni mašu zastavama, trube u automobilima, plešu po cesti... Ispred Plesa je vatromet.

16.20 sati Gotovina i Markač rukovali su se sa svima, no nisu davali izjave. Pozdravili su se s braniteljima, rodbinom, državnicima, djelatnicima zračne luke...

16.14 sati Generali su izašli iz aviona! Vidljivo sretni, po izlasku iz zrakoplova pozdravili su se i izljubili s Milanovićem, Lekom, državnicima, braniteljima, rodbinom, djelatnicima zračne luke... Okupljeni viču: "Ante, Ante!" Slavi cijela Hrvatska! Markač i Gotovina razvukli su hrvatsku zastavu.

16.09 sati Vatrogasci su avion s generalima pozdravili vatrogasnim pozdravom. Oglasila se sirena, okupljeni plješću... Ori se "Zovi, samo zovi!"

16.06 sati Avion s generalima sletio je na hrvatsko tlo. Dočekali su ih Milanović, Leko, Čermak... Turopoljski panduri podnijeli prijavu Gotovini.

15.54.sati Na Plesu je i premijer Zoran Milanović. Auto s hrvatskom zastavom vozi se pistom.

15.48 sati Očekuje se slijetanje zrakoplova s generalima. U isto vrijeme na zagrebačkom Trgu bana Jelačića okupilo se više tisuća ljudi

15.10 sati Građani i branitelji okupljaju se na Plesu. Dolazak generala osigurava policija. Na Plesu su i brojne novinarske ekipe

14.50 sati  Braniteljske udruge krenule su na Pleso dočekati svoje heroje. Kolona automobila krenula je ususret Gotovini i Markaču. Čuli su se s Gotovinom i pitali ga kakav doček želi, na što im je on odgovorio da očekuje i želi da ga dočekaju branitelji i suborci. Plan je, doznajemo, Gotovinu i Markača direktno s aerodroma dovesti na glavni zagrebački trg gdje bi se obratili okupljenim građanima jedino oni, neovisno o političkom protokolu.

Nakon obraćanja građanima na Trgu bana Jelačića plan je otići na Kaptol, a tek se zatim eventualno sastati s predsjednikom i premijerom.

14.30 sati – Krećemo prema Zagrebu ususret stotinama tisuća generalovih bliskih prijatelja – napisao je na na Twitteru Luka Mišetić, odvjetnik generala Ante Gotovine. Vladin avion poletio je prema Hrvatskoj.

14.18 sati – Vladin avion u kojem su oslobođeni hrvatski generali Ante Gotovina i Mladen Markač za desetak minuta trebao bi poletjeti prema Zagrebu.

Ante Gotovina i Mladen Markač, koji su danas oslobođeni po svim točkama optužnice, poslije 13 sati izašli su iz pritvora u Scheveningenu te su pod policijskom pratnjom krenuli prema zračnoj luci u Rotterdamu, prenose 24sata. Ispred pritvora dočekalo ih je desetak Hrvata koji su vikali "Bravo", a general Gotovina je iz automobila pokazao "V", znak pobjede. Na licu mu titra osmijeh.

Po generale će doći Vladin zrakoplov, a njihov dolazak na Pleso očekuje se oko 16 sati. Raduje im se cijela zemlja, a njihove obitelji ne mogu dočekati da ih vide. Na središnjem zagrebačkom trgu branitelji organiziraju doček generalima.

>>Svjetski mediji: Oslobođeni hrvatski narodni heroji

– Presretna sam, ovaj sam dan čekala od 2001., kratko je za Večernji list komentirala Dunja Gotovina, supruga generala nad čijom je sudbinom strepila i nadala se cijela Hrvatska. Ministar obrane Ante Kotromanović stigao je po Dunju Gotovinu te su zajedno otišli na Pleso i ukrcali se u avion koji će kući vratiti supruga, oca, generala.

>>POBJEDA ISTINE! Haaški sud oslobodio Gotovinu i Markača!!

>> Imate li video ili fotografije s dočeka generala pošaljite ih na dojavi@vecernji.net

Sve o presudi generalima čitajte i u našem specijalu